آزمایشگاه تحقیقاتی چیست؟

آزمایشگاه تحقیقاتی چیست؟

آزمایشگاه ، تأسیساتی است که شرایط کنترل شده ای را فراهم می کند که در آن تحقیقات علمی یا فناوری ، آزمایشات و اندازه گیری ها انجام شود.  خدمات آزمایشگاهی در شرایط مختلفی ارائه می شود: مطب پزشکان ، کلینیک ها ، بیمارستان ها و مراکز ارجاع منطقه ای و ملی.

بررسی اجمالی آزمایشگاه های تحقیقاتی

آزمایشگاه های مورد استفاده برای تحقیقات علمی به دلیل متفاوت بودن نیازهای متخصصان در زمینه های مختلف علمی و مهندسی اشکال مختلفی دارند. یک آزمایشگاه فیزیک ممکن است حاوی شتاب دهنده ذرات یا محفظه خلا باشد ، در حالی که یک آزمایشگاه متالورژی می تواند دستگاه هایی برای ریخته گری یا تصفیه فلزات یا آزمایش قدرت آنها باشد. یک شیمی دان یا زیست شناس ممکن است از یک آزمایشگاه مرطوب استفاده کند ، در حالی که آزمایشگاه روانشناس ممکن است اتاقی با آینه های یک طرفه و دوربین مخفی باشد که در آن رفتار را مشاهده کند. در بعضی از آزمایشگاه ها ، مانند آزمایشگاه هایی که معمولاً توسط دانشمندان کامپیوتر استفاده می شود ، از کامپیوترها (گاهی اوقات از ابر رایانه ها) برای شبیه سازی یا تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود. دانشمندان در زمینه های دیگر هنوز از انواع دیگر آزمایشگاه استفاده می کنند. مهندسان از آزمایشگاه ها برای طراحی ، ساخت و آزمایش دستگاه های فن آوری نیز استفاده می کنند.

آزمایشگاه های علمی و تحقیقاتی را می توان به عنوان اتاق تحقیق و فضای یادگیری در مدارس و دانشگاه ها ، صنایع ، تاسیسات دولتی یا نظامی و حتی داخل کشتی ها و فضاپیماها یافت.

با وجود مفهوم اساسی این مطلب به عنوان یک فضای محدود برای متخصصان ، اصطلاح “آزمایشگاه” همچنین به طور فزاینده ای در فضاهای کارگاهی مانند آزمایشگاه های زندگی ، آزمایشگاه های Fab یا Hackerspaces ، که در آن افراد برای کار درمورد مشکلات اجتماعی یا ساخت نمونه های اولیه با یکدیگر ملاقات می کنند ، استفاده می شود ، همکاری مشترک یا اشتراک منابع این توسعه با الهام از رویکردهای جدید و مشارکتی در علم و نوآوری و متکی به روشها و مفاهیم طراحی کاربر محور مانند نوآوری باز یا نوآوری کاربر است. یکی از ویژگی های بارز کار در Open Labs پدیده های ترجمه است که با توجه به زمینه ها و سطح مختلف تخصص افراد درگیر انجام می شود.

تاریخچه

موارد اولیه “آزمایشگاه” های ثبت شده به انگلیسی شامل کیمیاگری و تهیه داروها بود.

ظهور دیدگاه علمی در طول جنگ جهانی دوم با معرفی شتاب دهنده های ذرات و دستگاه های مشابه ، اندازه آزمایشگاه ها و تجهیزات علمی را افزایش داد.

اولین آزمایشگاه طبق شواهد موجود ، آزمایشگاه خانگی فیثاغورث ساموس ، فیلسوف و دانشمند مشهور یونانی است. این آزمایشگاه زمانی ایجاد شد که فیثاغورس آزمایشی را درباره تن صدا و لرزش رشته انجام داد.

در نقاشی لوئیس پاستور که توسط آلبرت ادلفلت در سال 1885 کشیده شده، لوئیز پاستور را می توان با یک یادداشت در دست چپ خود و با یک بطری پر شده از یک ماده در دست راست خود مشاهده کرد که هیچ وسیله محافظتی شخصی بر تن ندارد.

کار در آزمایشگاه های تحقیقاتی در نیم قرن نوزدهم آغاز شد و انواع مختلفی از تجهیزات در قرن 20 تولید شدند.

یک آزمایشگاه شیمیایی زیرزمینی قرن شانزدهم به طور تصادفی در سال 2002 کشف شد. اعتقاد بر این بود که رودولف دوم ، امپراطور مقدس روم ، مالک آن است. این آزمایشگاه Speculum Alchemiae نام دارد و به عنوان موزه پراگ حفظ شده است.

تکنیک ها

تکنیک های آزمایشگاهی در آزمایشگاه های تحقیقاتی مجموعه روشهایی است که در علوم طبیعی مانند شیمی ، زیست شناسی ، فیزیک برای انجام آزمایش استفاده می شود ، همه آنها از روش علمی پیروی می کنند. در حالی که برخی از آنها شامل استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده از ظروف شیشه ای آزمایشگاه گرفته تا دستگاه های الکتریکی است و برخی دیگر به تجهیزات خاص یا گران قیمت تری نیاز دارند.

تجهیزات و ملزومات

تجهیزات آزمایشگاهی به ابزارها ی مختلفی گفته می شود که دانشمندان در آزمایشگاه های تحقیقاتی توسط آن ها بررسی ها را انجام می دهند.

این تجهیزات کلاسیک شامل ابزارهایی مانند شعله های بنزن و میکروسکوپ ها و همچنین تجهیزات ویژه ای مانند اتاق های تهویه مطبوع ، اسپکتروفتومتر و کالری سنج و … است.

آزمایشگاه های تحقیقاتی شیمیایی

  • ظروف شیشه ای آزمایشگاهی مانند لیوان یا بطری واکنش دهنده
  • دستگاه های تحلیلی به عنوان HPLC یا اسپکتروفتومتر

آزمایشگاه های زیست شناسی مولکولی + آزمایشگاه های علوم زندگی

  • سانتریفیوژ ها
  • شیکر و میکسر
  • پیپت
  • سیکلرهای حرارتی (PCR)
  • فتومتر
  • یخچال و فریزر
  • فریزرهای ULT
  • دستگاه های جوجه کشی (انکوباتور)
  • بیوراکتور
  • کابینت های ایمنی بیولوژیکی
  • ابزارهای توالی
  • هودهای بخار
  • اتاق محیط زیست
  • رطوبت ساز
  • ترازو

تجهیزات آزمایشگاه های تحقیقاتی معمولاً برای انجام آزمایش یا اندازه گیری و جمع آوری داده ها استفاده می شود.  تجهیزات پیشرفته یا بزرگتر را عموماً ابزاری علمی می نامند.

ایمنی

در بسیاری از آزمایشگاه ها خطراتی وجود دارد.  خطرات آزمایشگاهی ممکن است شامل سموم باشد. عوامل عفونی؛ مواد قابل اشتعال ، مواد منفجره یا رادیواکتیو ؛ ماشین آلات در حال حرکت دمای شدید لیزر ، میدان مغناطیسی قوی یا ولتاژ بالا. بنابراین ، اقدامات احتیاطی ایمنی از اهمیت حیاتی برخوردار هستند. قوانینی برای به حداقل رساندن خطر فرد وجود دارد و از تجهیزات ایمنی برای محافظت از کاربران آزمایشگاه در برابر آسیب یا کمک به واکنش در موارد اضطراری استفاده می شود.

اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) در ایالات متحده ، با شناسایی ویژگی های منحصر به فرد محل کار آزمایشگاه ، استانداردی را برای قرار گرفتن در معرض شغل در معرض مواد شیمیایی خطرناک در آزمایشگاه ها تنظیم کرده است. از این استاندارد غالباً به عنوان “استاندارد آزمایشگاهی” یاد می شود. طبق این استاندارد ، به آزمایشگاه ملزم است كه یک طرح بهداشت شیمیایی (CHP) تهیه كند كه خطرات خاص موجود در محل آن و رویكرد آن با آنها را برطرف می كند.

آزمایشگاه تحقیقاتی چیست؟

در تعیین برنامه مناسب بهداشت شیمیایی برای یک کسب و کار یا آزمایشگاه تحقیقاتی خاص ، لازم است که الزامات استاندارد ، ارزیابی اقدامات ایمنی ، بهداشت و محیط زیست فعلی و ارزیابی خطرات را درک کنید. CHP باید سالانه بررسی شود. بسیاری از مدارس و مشاغل از متخصصان ایمنی ، بهداشت و محیط زیست مانند افسر بهداشت شیمی (CHO) برای توسعه ، مدیریت و ارزیابی CHP خود استفاده می کنند.

بازرسی ها و ممیزی ها نیز به طور منظم برای ارزیابی خطرات ناشی از جابجایی و نگهداری مواد شیمیایی ، تجهیزات الکتریکی ، آسیب های زیستی ، مدیریت پسماندهای خطرناک ، زباله های شیمیایی ، خانه داری و آمادگی اضطراری ، ایمنی در برابر اشعه ، تهویه و همچنین آزمایش تنفس و هوای داخلی انجام می شود. کیفیت عنصر مهم چنین ممیزی ها بررسی انطباق مقررات و آموزش افرادی است که به آزمایشگاه دسترسی دارند یا در آن کار می کنند. آموزش برای عملکرد ایمن آزمایشگاه ضروری است. مربیان ، کارمندان و مدیریت باید درگیر کار باشند تا احتمال حوادث ، جراحات و دعاوی احتمالی را کاهش دهند. تلاش می شود تا اطمینان حاصل شود که فیلم های ایمنی آزمایشگاه مرتبط و جذاب هستند.

تشکیلات

آزمایشگاه های تحقیقاتی حوزه ای در جامعه شناسی است. دانشمندان نحوه سازماندهی کار آنها را در نظر می گیرند که می تواند براساس مضامین ، تیم ها ، پروژه ها یا زمینه های تخصصی باشد. کار نه تنها بین مشاغل مختلف آزمایشگاه مانند محققان ، مهندسان و تکنسین ها بلکه از نظر خودمختاری نیز تقسیم شده است (باید کار بصورت فردی یا گروهی باشد). به عنوان مثال ، یک گروه تحقیقاتی برنامه ای دارد که در آن یک روز از هفته درباره موضوع مورد علاقه خود تحقیق می کنند ، اما برای بقیه آنها روی یک پروژه گروهی خاص کار می کنند. مدیریت مالی یکی دیگر از موضوعات سازمانی است.

این آزمایشگاه ها خود یک مدل سازمانی با تاریخ هستند. به دلیل مشاهده این نکته که کیفیت کار محققانی که همکاری می کنند به طور کلی از یک محقق جداگانه بیشتر است. از دهه 1950 ، آزمایشگاه به عنوان یک ابزار آموزشی که توسط معلمان برای جذب دانشجویان برتر به تحقیق استفاده می شود ، به یک مدل سازمانی که سطح بالایی از بهره وری علمی را به کار می برد ، تبدیل شده است.

برخی از اشکال سازمان در آزمایشگاه ها ی تحقیقاتی عبارتند از:

  • اندازه آنها
  • تقسیم کار
  • مکانیسم های هماهنگی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 10

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

16 دیدگاه برای “آزمایشگاه تحقیقاتی چیست؟

  1. کاربر ژنیران گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یک ایده ی تحقیقاتی دارم میخواستم بدونم جایی هست که بتونم روی این ایده تحقیقات کنم یا کسی هست که بتونه پشتیبانی کنه ؟

  2. کاربر ژنیران گفته:

    سلام من مدرک کاردانی شیمی ازمایشگاهی روزانه میتونم توی ازمایشگاه تحقیقاتی مشغول به کارشم؟

  3. کاربر ژنیران گفته:

    سلام من کارشناسی زیست سلولی هستم میخواستم ببینم
    میتونم بعد گرفتن لیسانس آزمایشگاه تحقیقاتی مشغول ب کار شم؟

    • Admin گفته:

      سلام دوست عزیز به شما پیشنهاد میکنیم که مهارت های لازم برای کار در آزمایشگاه ها را فرابگیرید و بعد میتونید وارد بازار کار بشید.

  4. کاربر ژنیران گفته:

    فارغ التحصیل رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی میتونه توی بیمارستان فعالیت کنه؟

    • Admin گفته:

      سلام دوست عزیز
      شما میتونید با شرکت در دوره های تشخیصی ژنیران مانند دوره پاتولوژی و پذیرش و نمونه گیری در آزمایشگاه های بیمارستان فعالیت داشته باشید.

  5. کاربر ژنیران گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من کارشناسی شیمی کاربردی دارم و حدودا ۱۰ سال پیش فارق التحصیل شدم
    بسیار به ادامه تحصیل و کار در زمینه ی رشتم علاقه دارم اما با توجه به اینکه صاحب دو فرزند هستم تنها زمان فراقت من صبح تا ظهر هست
    با این شرایط میتونم جایی مشغول به کار بشم

    • Admin گفته:

      سلام دوست عزیز شما میتونید دوره های ژنیران را جهت ارتقا رزومه و افزایش دانش خود جهت آمادگی به کار در آزمایشگاه های تحقیقاتی را شرکت فرمایید.

  6. کاربر ژنیران گفته:

    سلام وقتتون بخیر رشته زیست سلولی و مولکولی استخدام میکنید؟

    • Arvin Esfandi گفته:

      سلام در حال حاضر خیر، آگهی های استخدام را می‌توانید در اینستاگرام ما پیگیری کنید.

  7. کاربر ژنیران گفته:

    سلام وقت بخیر من ک الان کنکوری هستم و دوست دارم تو همچین مجموعه هایی و این چنین آزمايشگاهایی کار کنم باید برای چ رشته ای تلاش کنم و وارد چ رشته ای بشم و دروس دانشگاهی شو بخونم؟!

    • Arvin Esfandi گفته:

      سلام دوست عزیز، برای کار در ازمایشگاه باید گرایش های زیست شناسی یا رشته علوم ازمایشگاهی رو در دانشگاه بخوانید. همچنین در نظر داشته باشید که در حال حاضر در ایران اینده شغلی میتونه زیاد واضح نباشه و سخت کار پیدا کنید. برای پیدا کردن کار باید تلاش کنید تا زمینه کار عملی و علمی در ازمایشگاه داشته باشید اما اگر علاقه دارید به این رشته و کار در ازمایشگاهژ، بدونید که حتما و قطعا موفق خواهید شد. مانا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *