زوال عقل و پیش‌بینی دقیق ابتلا به آن با هوش مصنوعی

ابتلا زوال عقل با هوش مصنوعی

اخبار تکنولوژی

یک تحقیقی که اخیرا منتشر شده به نتیجه جالبی رسیده است. هوش مصنوعی قادر به پیش‌بینی وضعیتی است که نشان می‌دهد در دو سال آینده چه کسانی به زوال عقل دچار شده و به کلینیک حافظه مراجعه می‌کنند. دانشمندان عنوان کرده‌اند که دقت عمل این تکنولوژی تا 92 درصد گزارش شده است.

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه اکستر (Exeter) با استفاده از داده‌های بیش از 15300 بیمار در ایالات متحده نشان داد که نوعی از هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشینی(machine learning) می‌تواند دقیقاً مشخص کند که چه کسی به زوال عقل دچار خواهد شد.

این تکنیک با شناسایی الگوهای پنهان در داده‌ها و یادگیری افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند کار می‌کند. این مطالعه در JAMA Network Open منتشر شد و توسط مرکز تحقیقاتی آلزایمر بریتانیا تامین مالی شد. این تحقیق همچنین نشان داد که این الگوریتم می‌تواند به کاهش تعداد افرادی که ممکن است به اشتباه زوال عقل در آن‌ها تشخیص داده شده باشد، کمک کند.

پژوهشگران داده‌های افرادی را که در مجموعه‌ای از 30 کلینیک حافظهNational Alzheimer’s Coordinating Center  در ایالات متحده، تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان در شروع مطالعه نشانه‌ای از زوال عقل نداشتند، ولی بسیاری از آن‌ها تجربه اختلالات حافظه یا سایر عملکردهای مغزی را داشتند.

در بازه زمانی مطالعه بین سال‌های 2005 و 2015، یک نفر از هر ده شرکت‌کننده (1568 نفر) پس از مراجعه به کلینیک حافظه طی دو سال، تشخیص جدیدی از زوال عقل را دریافت کردند. این تحقیق نشان داد که مدل یادگیری ماشینی می‌تواند این موارد جدید زوال عقل را با دقت 92 درصد پیش بینی کند و روشی بسیار دقیق‌تر از دو روش موجود باشد.

 

همچنین اخبار بیشتری مطالعه کنید:

ضربان ساز هوشمندی که پس از عدم نیاز،بدون اینکه مشکلی در بدن ایجاد کند، حل می‌شود.

فناوری صوتی غیرتهاجمی، تومورها را از بین می‌برد، سلول‌های سرطانی را می‌کشد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

محققان همچنین برای اولین بار دریافتند که حدود هشت درصد افراد (130 نفر)  تشخیص‌های زوال عقل به اشتباه داشتند؛ چرا که تشخیص‌های جدید نتیجه معکوسی داشتند. مدل‌ یادگیری ماشینی توانست بیش از 80 درصد از این تشخیص‌های متناقض را به دقت شناسایی کند. هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند به طور دقیق پیش‌بینی کند که چه کسی مبتلا به زوال عقل است، بلکه می‌تواند دقت این تشخیص‌ها را بهبود بخشد.

پروفسور David Llewellyn، از همکاران Alan Turing در دانشگاه Exeter، که بر این مطالعه نظارت داشت، گفت: “ما اکنون می‌توانیم رایانه‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که به طور دقیق پیش‌بینی کنند، چه کسی در عرض دو سال دچار زوال عقل می‌شود. رویکرد یادگیری ماشینی ما قادر به شناسایی بیمارانی است که تشخیص پزشک آن‌ها در مورد داشتن زوال عقل اشتباه بوده است. این روش همچنین پتانسیل این را دارد که حدس و گمان را در کارهای بالینی کاهش دهد و مسیر تشخیصی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد، و به افراد کمک کند تا در اسرع وقت و با حداکثر دقت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.”

دکتر Janice Ranson، محقق دانشگاه Exeter افزود: “ما می‌دانیم که زوال عقل یک وضعیت بسیار جدی و خطرناکی است. رویکرد یادگیری ماشینی در کلینیک‌های حافظه می‌تواند به دقیق‌تر بودن تشخیص کمک کند و دغدغه بی‌موردی که ناشی از تشخیص اشتباه است را کاهش دهد.”

زوال عقل و پیش‌بینی دقیق ابتلا به آن با هوش مصنوعی

پژوهشگران دریافتند که یادگیری ماشینی از اطلاعات بیمار که به طور معمول در کلینیک در دسترس است، مانند حافظه و عملکرد مغز، عملکرد در تست‌های شناختی و عوامل خاص سبک زندگی، استفاده می‌کند. این تیم اکنون قصد دارد مطالعات بعدی را برای ارزیابی استفاده عملی از روش یادگیری ماشینی در کلینیک‌ها انجام دهد تا ارزیابی کند که آیا می‌توان این روش را برای بهبود تشخیص، درمان و مراقبت از زوال عقل به کار برد یا خیر.

دکتر Rosa Sancho، رئیس تحقیقات آلزایمر بریتانیا گفت: “هوش مصنوعی پتانسیل بسیار بالایی برای بهبود تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی که باعث زوال عقل می‌شوند دارد و می‌تواند فرآیند تشخیص را برای افرادی که نگران خودشان یا یکی از عزیزانشان در خانواده هستند، متحول کند. این تکنیک پیشرفت قابل توجهی نسبت به رویکردهای جایگزین موجود دارد و می‌تواند به پزشکان مبنایی برای توصیه دادن به افراد در جهت تغییرات سبک زندگی و شناسایی دقیق بیماری با ضریب خطا کم، ارائه دهد.”

خلاصه:

یک مطالعه جدید در مقیاس بزرگ نشان داده است که هوش مصنوعی توانسته با دقت 92 درصدی پیش‌بینی کند که چه افرادی طی دو سال آینده دچار زوال عقل شده و نیازمند مراجعه به کلینیک‌‌های تخصصی حافظه هستند. پژوهشگران با استفاده از داده‌های بیش از 15300 بیمار در ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که نوعی هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشینی می‌تواند به دقت تشخیص دهد که چه کسی به زوال عقل مبتلا خواهد شد.

 

مترجم: امید آهنگریان ابهری

منبع

همچنین مطالب علمی بیشتری بخوانید:

بیماری پارکینسون

بیماری آلزایمر

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *