ارتباط بین بیش فعالی و زوال عقل کشف شد

ارتباط بین بیش فعالی و زوال عقل کشف شد

اخبار بیماری ها

یک مطالعه گسترده در موسسه کارولینسکا (Karolinska Institute) در سوئد نشان داده است که بین ADHD (اختلال نقص توجه/بیش فعالی) و زوال عقل در نسل های مختلف یک خانواده ارتباط وجود دارد. این مطالعه که در مجله Alzheimer’s & Dementia ,Alzheimer’s Association منتشر شده است ، نشان می­دهد که والدین و پدربزرگ و مادربزرگ­های افراد مبتلا به بیش فعالی(ADHD) بیش از کسانی که دارای کودکان و نوه­های بدون ADHD هستند در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

“یافته ها نشان می دهد که عوامل ژنتیکی و یا محیطی مشترکی در ارتباط بین ADHD و زوال عقل وجود دارد. در حال حاضر ما برای درک مکانیسم های اساسی به مطالعات بیشتری نیاز داریم.”

ADHD (اختلال نقص توجه/بیش فعالی) یک اختلال عصبی-رشدی است که با بی توجهی ، تکانش­گری و بیش فعالی مشخص می شود. تخمین زده می شود که 3 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

تعداد تشخیص افراد مبتلا  ADHD در دهه های گذشته به دلیل افزایش آگاهی و علم در مورد این اختلال به طرز چشمگیری افزایش یافته است. با این حال ، از آنجا که روش­های تشخیص هنوز نسبتاً جدید هستند ، تعداد محدودی از مطالعات کوچک در مورد شیوع زوال عقل در افراد مبتلا به ADHD انجام شده است ، که اغلب نتایج متناقضی داشته­اند.

همچنین اخبار مرتبط بیشتری بخوانید:

کشف ارتباط یک فاکتور پاتوفیزیولوژیکال با مشکلات خواب و بیماری آلزایمر

زوال عقل و پیش‌بینی دقیق ابتلا به آن با هوش مصنوعی

ارتباط بین بیش فعالی و زوال عقل کشف شدچرت روزانه در سالمندان ممکن است نشانه زوال عقل / بیماری آلزایمر باشد

در مطالعه کنونی ، محققان می خواستند با بررسی این موضوع که تا چه حد نسل های قدیمی افراد مبتلا به ADHD مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شده اند ، بر این مشکل غلبه کنند. این مطالعه بیش از دو میلیون نفر را که بین سال های 1980 تا 2001 در سوئد متولد شده بودند مورد بررسی قرار داد ، که حدود 2/3 درصد آنها مبتلا به ADHD بودند. با استفاده از سیستم ثبت اطلاعات ملی ، محققان این افراد را با بیش از پنج میلیون خویشاوند بیولوژیکی ، از جمله والدین ، ​​پدربزرگ و مادربزرگ و عموها و عمه ها مرتبط کردند و بررسی کردند که این اقوام تا چه حد دچار زوال عقل شده اند.

محققان دریافتند که والدین افرادی که دارای ADHD هستند 34 درصد بیشتر از والدین افرادی که ADHD ندارند ، دچار زوال عقل می شوند. خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ، شایع ترین نوع زوال عقل ، در والدین افرادی که دارای ADHD هستند 55 درصد بیشتر بود. افرادی که دارای ADHD هستند بیشتر احتمال دارد که والدینشان در سنین پایین تر از محدوده سنی معمول ، میتلا به زوال عقل شوند .

محققان خاطرنشان می کنند که خطر مطلق زوال عقل برای گروه والدین کم بوده­است. تنها 17/0 درصد از والدین در مدت زمان مطالعه دچار زوال عقل شدند.ارتباط ژنتیکی بین شکل صورت و مغز

این ارتباط برای خویشاوندان درجه دوم افراد مبتلا به ADHD ، یعنی پدربزرگ و مادربزرگ و عموها و عمه ها کمتر مشاهده شده­است . به عنوان مثال ، پدربزرگ و مادربزرگ های افراد مبتلا به ADHD در مقایسه با پدربزرگ و مادربزرگ های افرادی که ADHD ندارند ، 10 درصد بیشتر دچار زوال عقل می شوند.

در حالی که این مطالعه قادر به تعیین رابطه علت و معلولی نیست ، محققان چندین توضیح بالقوه ارائه می دهند که می تواند در تحقیقات آینده مورد بررسی قرار گیرد.

ژنگ چانگ (Zheng Chang) ، محقق بخش اپیدمیولوژی پزشکی و آمار زیستی در موسسه کارولینسکا و آخرین نویسنده این مطالعه ؛ می گوید: “می توان تصور کرد که واریانت­های ژنتیکی کشف نشده ای وجود دارد که هر دو ویژگی یا ریسک فاکتورهای محیطی را در کل خانواده تشدید می­کند ، مانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی ، که می تواند بر ارتباط بین زوال عقل و بیش فعالی تأثیر بگذارد.

مطالب علمی بیشتر بخوانید:

بیماری آلزایمر

سندرم داون

بیماری پارکینسون

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

5 دیدگاه برای “ارتباط بین بیش فعالی و زوال عقل کشف شد

  1. کاربر ژنیران گفته:

    من از قرص مدافنیل ۱۰۰ استفاده میکنم دو هفته خارش پوستی و توی دهنم آفت زده و قدرت حافظه ام …پایین اومده

    • Arvin Esfandi گفته:

      سلام این متن صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی است. درباره مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید

  2. کاربر ژنیران گفته:

    سلام مطالب خیلی دقیق بیان شده، ۱۰۰ درص بیش فعالی دارم ولی میرم روانپزشک یه تشخیص دیگه میده ۳۲ سالمه، تو سن ۱۵ سالگی یه پزشک درست تشخیص داد و به من ریتالین تجویز کرد، ولی بعد از مصرف و بهبود بعد از ۳ یا ۶ ماه مصرف دیگه پدر دید خوب شدم خودمم دیگه دارو برام تهیه نشد و مصرف نکردم. الان چه کار کنم؟

    • Admin گفته:

      سلام دوست عزیز
      با آرزوی سلامتی برای شما، ژنیران یک آزمایشگاه پژوهشی است و شما برای رفع مشکل پزشکی تون، بهتر است به پزشک مراجعه فرمایید.

      • نوید گفته:

        درود ادمین من مدتی وسایل یا هرچیزی جای میزارم بار اول ودوم وسوم یادم نمیاد اما بارچهارم چرا حافظه ام ممکن رو به زوال عقل باشه دکتر برام قرص ویاس 30 تجویز کرده جلوگیری از الزایمر هست این قرص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *