کافئین می‌تواند برخی از علائم ADHD اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی را درمان کند!

ADHD

اخبار بیماری ها

مصرف کافئین می‌تواند برخی از علائم ADHD (اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی) را درمان کند!

یک بررسی سیستماتیک از مطالعات پیش بالینی انجام شده در مدل‌های حیوانی به این نتیجه رسیده است که مصرف منظم کافئین می‌تواند ظرفیت توجه را در نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی ( ADHD ) افزایش دهد.

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی یا ADHD یک آسیب روانی است که تشخیص آن در 20 سال گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. در واقع، برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که این اختلال بین 2 تا 5 درصد از کودکان در اسپانیا، به طور متوسط ​​یک یا دو کودک در هر کلاس درس و تا 4 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با وجود این میزان بروز بالا، بحث و جدل زیادی در مورد درمان این اختلال و رویکرد درمانی آن وجود دارد. این اختلال به طور گسترده‌ای بسته به هر بیمار، علائمی که نشان می‌دهد و شدت آن‌ها متفاوت است. به همین دلیل، کارشناسان به بررسی اجزا و مواد مختلفی که می‌توانند فرصت‌های درمانی جدید برای بیماران مبتلا به ADHD باشند، ادامه می‌دهند.

تیمی از متخصصان در دانشگاه Oberta de Catalunya (UOC)، با هماهنگی Diego Redolar، یکی از اعضای دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی UOC که متخصص در علوم اعصاب و تحقیقات گروه Cognitive NeuroLab دانشکده علوم بهداشت UOC است، امکان گنجاندن کافئین در داروهای مورد استفاده (متیل فنیدیت) برای کاهش برخی از علائم ADHD را مطالعه کرد. این مطالعه، یک مرور سیستماتیک از مطالعات حیوانی منتشر شده در مجله علمی Nutrients، به این نتیجه رسید که مصرف تجویزی کافئین می‌تواند ظرفیت توجه را در نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال روانی افزایش دهد.

اخبار بیشتری راجع به سلامتی و کافئین بخوانید:
تاثیر کافئین بر مغز جنین در رحم

کافئین و میگرن

گروهی از کارشناسان UOC در حال بررسی امکان استفاده از کافئین به عنوان بخشی از دارو برای کاهش برخی از علائم ADHD هستند.

تعداد این داروها برای کاهش ADHD محدود است، و درجاتی از تظاهرات بالینی در مورد استفاده از برخی از انواع داروها و محرک‌ها، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی وجود دارد. Javier Vázquez، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله که همچنین محقق گروه Cognitive NeuroLab است، توضیح داد که مطالعه اثر بخشی کافئین مفید است.

فرآیندهای شناختی بهبود یافته است

به گفته نویسندگان، این اولین بررسی سیستماتیک است که از سطح سلولی انجام شده است، با نتایجی که مصرف کافئین در مدل‌های حیوانی مختلف ADHD را با افزایش دامنه توجه، بهبود تمرکز، مزایای یادگیری و بهبود در برخی از انواع حافظه مرتبط می‌کند.

Vazquez تاکید کرد: “این ماده این نوع فرآیندهای شناختی را بهبود می‌بخشد و ظرفیت و انعطاف پذیری را هم در توجه فضایی و توجه انتخابی و هم در حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت افزایش می‌دهد. همچنین فشار خون را تغییر می‌دهد و منجر به افزایش یا کاهش وزن بدن نمی‌شود.”

با این وجود، پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند که کافئین می‌تواند یک ابزار درمانی برای این نوع علائم باشد، اما نتایج برای سایر علائم مشخصه ADHD، مانند بیش فعالی و تکانشگری، مشخص نیست.

Vazquez همچنین افزود:”نتایج بسیار مثبت هستند، اما هنگام تجویز درمان پزشکی مبتنی بر کافئین باید بسیار مراقب این علائم باشیم. در تشخیص‌هایی که مشکل صرفاً توجه است، کافئین ممکن است درمان مناسبی باشد، اما در صورت وجود علائم بیش فعالی یا تکانشگری، باید احتیاط بیشتری کنیم.”

بنابراین این مزایا به وضوح نشان می‌دهد که کافئین ممکن است یک گزینه مناسبی برای درمان ADHD باشد. نویسندگان نتیجه گرفتند: “نتایج ما این فرضیه را تقویت می‌کند که اثرات شناختی کافئین موجود در مدل‌های حیوانی را می‌توان در درمان ADHD در افراد، به ویژه در سنین جوانی به کار برد.”

ADHD یک آسیب روانی است که تخمین زده می‌شود بین 2 تا 5 درصد از جمعیت کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

مقدار شیوع ADHD

ADHD یک اختلال روانی قابل تشخیصی است که در 25 سال گذشته به طور تصاعدی، به ویژه در بین کودکان افزایش یافته است. با این حال، به ندرت در بزرگسالی دیده می‌شود. Vazquez گفت: “بیش‌فعالی به‌درستی در بزرگسالان تشخیص داده نمی‌شود، اگرچه تشخیص‌های متعددی در میان کودکان و نوجوانان گزارش می‌شود.”

از آنجایی که این مورد یک آسیب روانی دوران کودکی و نوجوانی است، درمان‌هایی که نیاز به مقدار زیادی دارو برای کاهش علائم ADHD دارند، هم در میان بسیاری از خانواده‌ها و هم در برخی زمینه‌های پزشکی در معرض تظاهرات بالینی قابل توجهی هستند.

شیوع این اختلال در بزرگسالان به دلیل عدم تشخیص بسیار کم است

Vazquez گفت: “ما مخالف دارو برای ADHD نیستیم، اما آماده بررسی همه جایگزین‌های ممکن برای بهبود این نوع اختلال و توانایی استفاده از کافئین از نقطه نظر درمانی با تمام تجهیزات پزشکی مناسب هستیم.”

این مطالعه در یک مجله علمی با ضریب تأثیر بالا و تأثیر قابل توجهی در این بخش منتشر شده است که یک تقویت کننده برای کل گروه UOC است. منتشر شدن مقاله در Nutrients به دلیل استانداردهای با کیفیت این ژورنال، برای این تیم یک چالش بوده است. ما بسیار مفتخر و راضی هستیم و این ما را تشویق می‌کند که به کار در این زمینه ادامه دهیم تا درمان ADHD را بهبود بخشیم و تأثیر آن بر جمعیت را کاهش دهیم.

خلاصه:

تیمی از متخصصان در دانشگاه UOC امکان قرار دادن کافئین در داروها مورد استفاده برای کاهش برخی از علائم ADHD را بررسی کرده‌اند که نتایج خیره کننده‌ای دریافت کرده‌اند.

مترجم: امید آهنگریان ابهری

منبع

 

مطالعه صدها مطلب علمی در حوزه بیولوژی

آرشیو جدیدترین خبرهای روز دنیای بیولوژی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *