درمان‌های جدید تحریک کننده مغز به افراد در ترک سیگار کمک می‌کند

سیگار

اخبار سلامتی

بر اساس مرور سیستماتیک جدید که در مجله علمی اعتیاد منتشر شده است، تحریک غیرتهاجمی مغز (NIBS) ممکن است میزان پرهیز از سیگار را 3 تا 6 ماه پس از ترک سیگار بهبود بخشد.

NIBS به عنوان یک گزینه درمانی جدید جهت درمان اختلال مصرف الکل و سایر اختلالات مرتبط با مواد و اعتیاد در سال‌های اخیر ظهور کرده است. اگرچه روش‌های NIBS نتایج امیدوارکننده‌ای را در درمان اختلال مصرف دخانیات نشان داده‌اند، اطلاعات کمی در مورد اثربخشی آن در پرهیز طولانی ‌مدت وجود دارد.

تیمی از محققان بیمارستان دانشگاه Dijon فرانسه، بررسی سیستماتیک و متاآنالیزی را برای ارزیابی اثربخشی NIBS برای ترک طولانی مدت سیگار انجام دادند. این تیم چندین پایگاه داده علمی را برای کارآزمایی‌های تصادفی‌ سازی و کنترل‌‌شده NIBS بر روی افراد سیگاری بزرگسالی که به دنبال ترک سیگار بودند ایجاد کرد. پس از بیش از 4 هفته پیگیری، نتایج را برای اندازه‌ گیری اثر کلی NIBS بر ترک سیگار ترکیب کردند. حاصل این پژوهش، هفت مطالعه شامل 699 بیمار شد. در تمام این مطالعات گروه‌ کنترل، NIBS ساختگی دریافت کردند.

درمان‌های جدید تحریک کننده مغز به افراد در ترک سیگار کمک می‌کند

همچنین اخبار بیشتری را مطالعه فرمایید:

الکل بیشتر، مغز کوچک‌تر: ارتباط با میانگین مصرف فقط یک نوشیدنی در روز

تحقیقات بر روی جهش DNA نشان می‌دهد که چرا اکثر افراد سیگاری هرگز به سرطان ریه مبتلا نمی‌شوند!

با جمع بندی 7 مطالعه، ضریب خطر پرهیز پایدار هر شکلی از NIBS نسبت به NIBS ساختگی 2.39 بود، به این معنی که سیگاری‌هایی که NIBS دریافت کردند، 2.39 برابر بیشتر از سیگاری‌هایی که NIBS ساختگی دریافت کردند، احتمال پرهیز طولانی مدت از سیگار کشیدن داشتند. ضریب خطر هنگام بررسی انواع مختلف NIBS یا تحریک بخش‌های خاصی از مغز بیشتر بود. خطر بالای تحت تاثیر قرار گرفتن در 4 مورد یافت شد.

دکتر  Benjamin Petit، نویسنده این مقاله می‌گوید: «در حالی که مرور ما با تنها هفت مطالعه، سطح اطمینان پایین و تنوع قابل ‌توجه بین مطالعات کم ‌رنگ به نظر می‌رسد، ولی نتایج به نظر قوی هستند و ما احساس می‌‌کنیم که NIBS یک تکنیک مورد علاقه برای ترک سیگار کوتاه مدت و پایدار است. علاوه بر این، در حال حاضر چندین آزمایش علمی در این زمینه خاص در حال انجام است.

در آینده نزدیک، NIBS ممکن است به عنوان یک گزینه جدید امیدوارکننده برای کمک به افرادی که مایل به ترک سیگار هستند، شناخته شود.

درمان‌های جدید تحریک کننده مغز به افراد در ترک سیگار کمک می‌کند

 

دو مدل متداول استفاده از NIBS عبارتند از: تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) و تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS). جریان الکتریکی ضعیف تحریک پذیری عصبی را تعدیل می‌کند. TMS از یک مارپیچ (فنر) فلزی استفاده می‌کند که روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرد. مارپیچ پالس‌های مغناطیسی تولید می‌کند که جریان الکتریکی مختصری را در بافت قشر مغز ایجاد می‌کند. بسته به فرکانس پالس‌ها، تحریک پذیری ناحیه مورد نظر افزایش یا کاهش می‌یابد.

منبع

مترجم: بهار کنعانی

همچنین مطالب علمی بیشتری نیز مطالعه کنید:

تلومر چیست؟

سرطان مثانه (BLADDER CANCER) چیست؟

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *