ترانس کریپتاز معکوس چیست؟

ترانس کریپتاز معکوس چیست؟

ترانس کریپتاز معکوس

روند که از آن ها برای تکثیر ژنوم خود استفاده می کنند. بر خلاف تصور رایج ، این روند جریان اطلاعات ژنتیکی توسط اصل کلاسیکcentral dogma را نقض نمی کند، زیرا انتقال اطلاعات از RNA به DNA به صراحت امکان پذیر است.

آنزیم های رونویسی معکوس رترو ویروسی سه مدل فعالیت بیوشیمیایی متوالی دارند: فعالیت DNA پلیمرازی وابسته بهRNA ، فعالیت ریبونوکلئاز H (RNase H) و فعالیت DNA پلیمراز وابسته به DNA. در مجموع ، این فعالیت ها آنزیم را قادر می سازد RNA تک رشته ای را به cDNA دو رشته تبدیل کند. در رتروویروس ها و رتروترانسپوزون ها ، این cDNA می تواند در ژنوم میزبان ادغام شود ، که از طریق آن می توان نسخه های RNA جدیدی را از طریق رونویسی از سلول میزبان تهیه کرد. از توالی واکنش های مشابه در آزمایشگاه برای تبدیل RNA به DNA جهت استفاده در کلونینگ مولکولی ، تعیین توالی RNA ، واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) یا تجزیه و تحلیل ژنوم به طور گسترده استفاده می شود.

عملکرد آنزیم در ویروس ها

آنزیم ها توسط ویروس ها رمزگذاری می شوند و از رونویسی معکوس به عنوان مرحله ای در روند تکثیر استفاده می کنند. ویروس های RNA دار با قابلیت رونویسی معکوس، مانند ویروس های رترو ویروس ، از این آنزیم ها برای رونویسی معکوس ژنوم RNA خود به DNA استفاده می کنند ، سپس در ژنوم میزبان ادغام شده و همراه با آن تکثیر می شود. ویروس های DNA دار با قابلیت رونویسی معکوس ، مانند ویروس های هپادا ، می توانند به RNA اجازه دهند تا به عنوان الگویی برای جمع آوری و ساخت رشته های DNA عمل کند. HIV با استفاده از این آنزیم انسان را آلوده می کند. بدون ترانس کریپتازاز معکوس ، ژنوم ویروسی نمی تواند در سلول میزبان قرار گیرد و در نتیجه تکثیر نمی یابد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید