خدمات میکروبیولوژیآزمایشگاه تحقیقاتی ژنیران ارائه دهنده دقیق‌ترین خدمات میکروبیولوژی

انجام کلیه تست های بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی از جمله:دیسک دفیوژن، چاهک گذاری در آگار، بررسی غلظت های MIC و MBC، بررسی لگاریتم رشد باکتریایی و … همچنین بررسی بیوفیلم باکتریایی، بررسی وجود پمپ های افلاکس سطح سلولی، شناسایی مولکولی سویه های میکروبی مجهول، انجام کلیه تست های افتراقی و بیوشیمیایی

آزمایشگاه میکروبیولوژی ژنیران با تجهیزاتی به روز و پیشرفته، کادر مجرب و کارشناسان با تجربه ارائه دهنده بهترین خدمات میکروبیولوژی به محققین، دانشجویان، اساتید و شرکت های همکار در زمینه میکروبیولوژی می باشد. این آزمایشگاه با اهداف ارتقاء سطح علمی دانشجویان، تحقیق و توسعه، افزایش کیفیت تست های مربوطه و همچنین هدف والای آموزش راه اندازی شده و ضمن یادگیری تکنیک های مختلف افراد در آزمایشگاه زیر نظر استاد به انجام تست های مورد نظر می پردازند. در ذیل با بخشی از خدمات آزمایشگاه ژنیران در زمینه میکروبیولوژی آشنا می شوید.

خدمات میکروبیولوژی که در ژنیران ارائه می شوند عبارتند از:

جداسازی و کشت افتراقی میکروارگانیسم ها (باکتری و قارچ)

برای تشخیص و جداسازی باکتری ها به ویژه باکتری های بیماری زا نیاز به کشت های چند مرحله ای و کشت کلنی های جدا شده در محیط های اختصاصی می باشد. برای مثال برای جداسازی اورگانیسم خاصی از نمونه ای مانند خاک که حاوی اورگانیسم های متعددی می باشد، ابتدا باید تمامی میکروارگانیسم ها را رشد داد، سپس از میان این اورگانیسم ها با کشت های چند مرحله ای و استفاده از محیط های اختصاصی میکروارگانیسم هدف را خالص سازی نمود

جداسازی و کشت افتراقی میکروارگانیسم ها (باکتری و قارچ)
انجام تست های بیوشیمیایی اختصاصی باکتری ها

انجام تست های بیوشیمیایی اختصاصی باکتری ها

– کاتالاز

– اکسیداز

– کوآگولاز همولیز

تست های یاد شده از جمله تست های بیوشیمیایی در علم باکتری شناسی می باشد. از این تست ها جهت تشخیص و جداسازی باکتری ها، بر حسب توانایی در انجام فعل و انفعالات شیمیایی استفاده می شود.

تست های سنجش مقاومت آنتی بیوتیکی

– دیسک دفیوژن

– چاهک گذاری آگار

آزمون های متعددی برای سنجش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها وجود دارد، از جمله این آزمون ها روش انتشار دیسک یا دیسک دفیوژن و روش اصلاح شده ی چاهک گذاری آگار می باشد. در این روش ها با اثر دهی مستقیم مواد آنتی باکتریال و اندازه گیری هاله های عدم رشد میزان حساسیت و یا مقاومت باکتری های مورد مطالعه سنجیده می شود.

تست-های-سنجش-مقاومت-آنتی-بیوتیکی (1)
خدمات تست MIC و MBC

خدمات تست MIC و MBC

آزمون های متعددی برای سنجش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها وجود دارد، از جمله این آزمون ها روش کمترین غلظت باز دارنده از رشد (MIC)و یا کمترین غلظت کشنده (MBC) می باشد. در این آزمون ها به صورت کمی و تهیه سریالی از غلظت های مختلف از نمونه آنتی باکتریال مورد نظر و اثر بر روی باکتری هدف، می توان میزان حساسیت و یا مقاومت باکتری نسبت به مواد مورد مطالعه را سنجید.

بررسی و مطالعه پمپ افلاکس

امروزه ثابت شده است که یکی از مکانیسم های مقاومتی باکتری ها بر علیه داروهای مصرفی پمپ های افلاکس در سطح این اورگانیسم ها می باشد. پمپ های افلاکس موجود در سطح سلولی به صورت اختصاصی و یا عمومی می توانند داروهای نفوذ یافته به داخل سلول باکتریایی را به بیرون از سلول پمپ نموده و مانع از رسیدن دارو به هدف مورد نظر شوند. لذا با بررسی پمپ های افلاکس به روش فنوتیپی می توان به دلایل مقاومتی باکتری ها پی برد.

بررسی و مطالعه پمپ افلاکس
بررسی و مطالعه بیوفیلم باکتریایی

بررسی و مطالعه بیوفیلم باکتریایی

به اجتماعی از باکتری ها که توسط ترشح مواد خارج سلولی توده های عظیمی را تشکیل داده اند فرم بیوفیلم اطلاق می شود. بیوفیلم باکتریایی امروز باعث افزایش عفونت ها به ویژه عفونت های بیمارستانی شده است. لذا مطالعات بررسی توانایی تشکیل بیوفیلم توسط باکتری ها و اثر مواد مورد مطالعه بر روی روند تشکیل بیوفیلم و همچنین بر روی بیوفیلم تشکیل شده امر مهمی میباشد.

خدمات کلنی کانت باکتری و قارچ

در میکروبیولوژی، یک واحد تشکیل کلنی (Colony-forming unit)، واحدی است که برای تخمین تعداد سلول‌های باکتریایی یا قارچی زنده در یک نمونه بکار می‌رود. منظور از «زنده»، توانایی تولید مثل از طریق تقسیم دوتایی تحت شرایط کنترل شده‌است. از این روش برای شمارش کلی و اختصاصی میکروارگانیسم ها در نمونه های ارسالی استفاده میشود.

خدمات کلنی کانت باکتری و قارچ
خدمات-سنتز-نانوذرات-توسط-باکتری (1)

 خدمات سنتز نانوذرات توسط باکتری

روش های فیزیکی و شیمیایی ساخت نانو ذرات، به دلیل استفاده از انرژی و دمای بالا و مواد احیاکننده و پایدارکننده مضر برای محیط زیست مقرون به صرفه نیستند. روشهای زیستی از بین روشهای سبز تولید نانوذرات، جایگزین مناسبی برای ساخت نانوذرات هستند که مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست هستند. در این روش از عصاره حاصل از ارگانیسم های زیستی (شامل گیاهان، جلبکها و میکروارگانیسمها) به عنوان هر دو عامل پایدارکننده و احیاکننده برای ساخت نانوذرات استفاده میشود. در بین ارگانیسمهای زیستی، باکتریها به دلیل سهولت کار و امکان دست ورزی ژنتیکی بیشتر از سایر میکروارگانیسمها مورد توجه قرار گرفته اند.

 آزمایش آب و فاضلاب به روش  MPN

اين روش يکی از راه های شمارش ميکروارگانيسم های زنده موجود در مواد غذايی است. با اين روش می توان گفت تعداد و تراکم ميکروارگانيسم ها در يک ماده غذايی چه ميزان است.روش MPN برپايه نظريه احتمالات بوده و فرض بر اين است که ميکروارگانيسم ها با يک توزيع يکنواخت و به طور اتفاقی در نمونه ماده غذايی پخش شده اند. اين روش به ويژه برای آن گروه از مواد غذايی به کار می رود که احتمال وجود تعداد کمی ميکروارگانيسم (کمتر از ۱۰ عدد در هر گرم) در آنها تخمين زده می شود. روش MPN بيشتر برای شمارش کلی فرم های آب، شير و فرآورده های آن به کار می رود. به دليل اين که در مواد غذايی جامد امکان توزيع يکنواخت ارگانيسم ها بعيد است، اين روش کاربرد چندانی ندارد.

آزمایش آب و فاضلاب به روش MPN
 reactive oxygen species (ROS)

 reactive oxygen species (ROS)

ROS در همه موجودات هوازی وجود دارد، اما سلول ها مکانیسم هایی در برابر دفاع در برابر اثرات بالقوه مضر این ترکیبات و همچنین راه‌هایی برای استفاده از آنها ایجاد کرده‌اند. برخی از ROS ها رادیکال های آزاد هستند که یک اتم با چند الکترون جفت نشده در مدار بیرونی خود دارند، که آن را واکنش پذیر تر می کند.

سنتز سلولز باکتریایی

سلولز باکتریایی به دلیل ویژگی هایی مانند خواص مکانیکی قابل توجه در هر دو حالت خشک و خیس، تخلخل، جذب بالای آب، انعطاف پذیری بالا، زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری بالا در مطالعات حاضر مورد توجه محققین قرار گرفته است.

اطلاعات بیشتر
bacterial-cellolose
بررسي خاصيت آنتي اكسيداني

اندازه گيري قدرت مهاركنندگي راديكال آزاد (بررسي خاصيت آنتي اكسيداني) DPPH

آزمايش مهار راديكال آزاد برای اولين بار به وسيله blois و بعد از كمی اصلاح به وسيله تحقيقات متعدد به شكل كنونی انجام می شود. روش DPPH يكی از پر كاربرد ترين روش های مورد استفاده برای تخمين محتوای آنتي اكسيدانی می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس ☎ بگیرید…

20 دیدگاه برای “خدمات میکروبیولوژی

  1. کاربر ژنیران گفته:

    سلام شما توالی یابی ژنوم باکتری هم انجام می دهید؟

  2. کاربر ژنیران گفته:

    سلام وقت به خیر
    آیا بعد از انجام آنالیز CFU ، عکس SEM برای وضوح بهتر هم انجام میدهید؟ هزینه انجام تست چه مقدار هست؟

    • Farbod Esfandi گفته:

      گرفتن عکس‌های SEM بعد از انجام آنالیز CFU می‌تواند به تکمیل و بهبود نتایج کمک کند و جزئیات ساختاری و مورفولوژیکی میکروارگانیسم‌ها را با وضوح بالاتری نشان دهد. این دو روش مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند در تحقیقات و مطالعات دقیق‌تر و جامع‌تر بسیار مفید باشند.

  3. کاربر ژنیران گفته:

    سلام وقتتون بخیر من ترم ۳ میکروبیولوژی هستم میشه یه دوره کار آموزی مناسب این دوره به من پیشنهاد کنید؟متشکرم

  4. کاربر ژنیران گفته:

    سلام و وقت بخیر
    برای بررسی ساختار پلاک دندان چه آزمایش هایی میشود انجام داد؟

    • Farbod Esfandi گفته:

      برای بررسی ساختار پلاک دندان و تاثیرات آن بر سلامت دهان و دندان، می‌توان از چندین نوع آزمایش و روش تحقیق استفاده کرد:

      میکروسکوپی الکترونی: برای مشاهده دقیق ساختار پلاک و ترکیبات میکروبی آن. میکروسکوپی الکترونی امکان مشاهده جزئیات بسیار ریز را فراهم می‌کند.

      آنالیز DNA میکروبی: به منظور شناسایی انواع باکتری‌های موجود در پلاک و تعیین تنوع میکروبیولوژیکی آن. این روش به درک بهتری از ترکیب میکروبی پلاک و نقش آنها در بیماری‌های دهانی کمک می‌کند.

      آزمایش‌های بیوشیمیایی:
      برای تعیین سطوح مختلف ترکیبات شیمیایی موجود در پلاک مانند اسیدها، قندها، و پروتئین‌ها که می‌توانند در فرآیندهای مثل تشکیل پوسیدگی دندان موثر باشند.

      آزمایش‌های فلورسانس: استفاده از تکنیک‌های فلورسانس برای شناسایی و کمی‌سازی باکتری‌های خاص در پلاک، که این روش به تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر باکتری‌های موجود کمک می‌کند.

      پلیمراز چین ری اکشن (PCR): برای تشخیص سریع و دقیق باکتری‌های خاص در پلاک، که این روش امکان شناسایی جزئیات ژنتیکی باکتری‌های مرتبط با بیماری‌های دهانی را فراهم می‌کند.

      استفاده از این آزمایش‌ها به پزشکان و دندان‌پزشکان کمک می‌کند تا درک بهتری از ساختار و تاثیر پلاک بر سلامت دهان و دندان به دست آورند و استراتژی‌های موثرتری برای پیشگیری و درمان بیماری‌های دهانی توسعه دهند.

  5. کاربر ژنیران گفته:

    من یه محیط کشت میگروبی دارم میخوام سانتریفیوژ بشه. آیا شما انجام می دید. ممنونم

  6. کاربر ژنیران گفته:

    سلام وقت بخیر، میخواستم بدونم آیا استخراج DNA پلاسمید از نمونه باکتری هم انجام میدید؟

  7. کاربر ژنیران گفته:

    با سلام و وقت بخیر
    ببخشید شما دوره های کامل آزمایشگاه تشخیص طبی رو برگزار میکنید؟
    با تشکر

    • Admin گفته:

      سلام دوست عزیز از دوره های آزمایشگاه تشخیص طبی دوره کارآموزی های ایمونولوژی،هماتولوژی ، پاتولوژی و پذیرش و نمونه گیری در ژنیران برگزار میشود.

  8. کاربر ژنیران گفته:

    سلام خسته نباشید هزینه دوره میکروبیولوژی و خونگیریو میخواستم بدونم

  9. کاربر ژنیران گفته:

    سلام دو نمونه محصول پودری دارم، میخواستم ، بار میکروبی رو تست کنم،

    • Admin گفته:

      با سلام جهت انتخاب دارو حتما باید از تست انتی بیوگرام انجام گردد

  10. مهدی گفته:

    خدمات در زمینه میکروبیولوژی آدم رو گیج میکنه چون خیلی پیشرفته هست فک کنم همزمان با کلاسای دانشگاهی پیش برم خیلی بهتره بعد بیام سراغ این دوره ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *