خدمات دیسک دفیوژن

آزمایشگاه ژنیران در راستای خدمت رسانی به دانشجویان، محققین و مراکز تحقیقاتی همکار خدمات بررسی اثر آنتی بیوتیکی انواع مواد از جمله دارو های سنتزی، نانومواد، عصاره های گیاهی و … را به روش دیسک دفیوژن به انجام می رساند. خدمات تست دیسک دفیوژن با استفاده از محیط های کشت از برند های معتبر، بهترین مواد و تجهیزات به روز و پیشرفته آزمایشگاهی در کمترین زمان و نتایج دقیق، زیرنظر کارشناسان با تجربه ارائه می گردد. بر طبق این روش تمامی موادی که حالت فیزیکی جامد داشته و خاصیت انتشار بر روی محیط های کشت باکتریایی را داشته باشند، می توان از نظر خاصت ضد باکتریایی مورد بررسی قرار داد.

دیسک دفیوژن

 

محیط کشت اختصاصی هر باکتری با آب مقطر تهیه شده، فرآیند استریلیزاسیون توسط دستگاه اتوکلاو انجام می شود. سپس محیط در پلیت مخصوص ریخته می شود. از باکتری مورد مطالعه غلظت نیم مک فارلند تهیه شده بر روی سطح پلیت توسط سواپ کشت چمنی داده می شود. سپس ماده مورد نظر روی سطح پلیت قرار گرفته و پلیت به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد در دستگاه انکوباتور، انکوبه میشود. بعد از این مدت قطر هاله ها گزارش میشود.

🔴 زمان تحویل: سه روز کاری 🔴 نحوه محاسبه قیمت: بستگی به نوع سویه مورد مطالعه و مواد موثره متغییر می باشد

دیسک دفیوژن

نحوه‌ی تحویل پروژه:

  • قطر هاله های عدم رشد ثبت و همراه با عکس های مربوطه تحویل متقاضی خواهد شد

 

تجهیزات مورد نیاز:

  • سمپلر
  • اتوکلاو
  • انکوباتور
  • هود لامینار
  • کولیس
  • خدمات جانبی:

با توجه به امکانات به روز و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاه ژنیران در زمینه های میکروبیولوژی و ژنتیک، خدماتی از قبیل بررسی مولکولی میکروب ها در مجاورت ترکیبات آنتی بیوتیکی ارائه می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر از سایر خدمات بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

در رابطه با سنجش مقاومت آنتی بیوتیکی- دیسک دفیوژن بیشتر بدانیم:

در علم میکروب شناسی، از موادی به نام آنتی بیوتیک ها استفاده میشود که تنها بر روی گروه خاصی از باکتری ها تاثیر دارند و بر روی سایر میکروارگانیسم ها بی تاثیر هستند. تست سنجش مقاومت به آنتی بیوتیک یا دیسک دیفیوژن از آنتی بیوتیک ها استفاده می کند تا نشان دهد کدام آنتی بیوتیک بر روی باکتری مورد مطالعه تاثیر دارد.

به عبارت دیگر آزمون دیسک دیفیوژن با تعیین قطر هاله عدم رشد تاثیر آنتی بیوتیک بر روی ممانعت از رشد باکتری را نشان می دهد. یکی از دلایلی که منجر شده آزمون دیسک دیفیوژن مورد توجه محققین در زمینه میکروب شناسی قرار گیرد، این است که آزمون دیسک دیفیوژن قابل انجام بر روی تمام میکروب های گرم مثبت و گرم منفی می باشد.

از مزایای دیگر آزمون دیسک دیفیوژن، راحتی و سهولت انجام آزمون و عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته، راحتی جایگزینی دیسک ها و راحتی تشخیص آلودگی ها می باشد. از آنجایی که همه‌ی روش های آزمایشگاهی یکسری محدودیت هایی دارند، آزمون دیسک دیفیوژن مصون از این قاعده نمی باشد.

از جمله محدودیت های آزمون دیسک دیفیوژن می توان به این مورد اشاره کرد که آزمون دیسک دیفیوژن تنها برای ارگانیسم های سریع الرشد قابل انجام هست و همچنین باید اشاره نمود که در آزمون دیسک دیفیوژن امکان محاسبه‌ی MIC و MBC وجود ندارد. در اینجا اشاره ی مختصری در رابطه با فرآیند دیسک دیفیوژن داده می شود:

در ابتدا باکتری های مورد مطالعه بایستی ایزوله گردند تا بتوان مقداری از کلونی باکتری مورد نظر را برداشته و در سرم استریل حل نمود. در مرحله ی بعدی فرآیند دیسک دفیوژن، بایستی محلول هموژن تهیه نمود و با یک عدد سوآپ استریل محلول مورد نظر را به محیط کشت مولر هینتون منتقل نمود و کشت چمنی انجام می شود.

 

 

دیسک دفیوژن

 

در مرحله ی بعد از کشت چمنی، بایستی دیسک ها به روی محیط کشت منتقل شوند. پس از اینکه دیسک بر روی محیط کشت منتقل شدند، در پلیت را بسته و تحت دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت انکوباسیون دمایی صورت می گیرد و در نهایت منطقه ی عدم رشد یافته با استفاده از نرم افزار های مورد نظر و یا با استفاده از کولیس اندازه گیری شده و با مقایسه با دیسک های معیار نتایج آزمون دیسک دفیوژن به صورت حساس، نیمه حساس و مقاوم گزارش داده می شود.

مشاهده کامل بخش خدمات میکروبیولوژی

 

دوره آموزشی میکروبیولوژی ژنیران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *