تحقیقات بر روی جهش DNA نشان می‌دهد که چرا اکثر افراد سیگاری هرگز به سرطان ریه مبتلا نمی‌شوند!

سیگاری

اخبار سلامتی

سیگار عامل اصلی سرطان ریه است، بااین‌حال فقط تعداد کمی از سیگاری‌ ها به این بیماری مبتلا می‌شوند. مطالعه‌ای که توسط دانشمندان کالج پزشکی آلبرت اینشتین انجام شد و در ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ به‌صورت آنلاین در   Nature Genetics منتشر شد، نشان می‌دهد که برخی از سیگاری‌ها ممکن است مکانیسم‌های قوی ای داشته باشند که با محدودکردن جهش‌ها از آنها در برابر سرطان ریه محافظت می‌کند. این یافته‌ها می‌تواند به شناسایی آن دسته از سیگاری‌هایی که با خطر ابتلا به این بیماری مواجه هستند، کمک کند و بنابراین نیاز به بررسی دقیق دارد.

دکتر سایمون اسپیواک( Simon Spivack)،پزشک، کارشناس ارشد بهداشت، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله، استاد پزشکی، اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت، استاد ژنتیک در کالج اینشتین و متخصص ریه در مونت‌فایر (Montefiore) گفت: «این امر ممکن است گام مهمی در جهت پیشگیری و تشخیص زودهنگام خطر سرطان ریه و دوری از تلاش‌های پرخطر و پرهزینه موردنیاز فعلی برای مبارزه با بیماری در مراحل آخر باشد»

تحقیقات بر روی جهش DNA نشان می‌دهد که چرا اکثر افراد سیگاری هرگز به سرطان ریه مبتلا نمی‌شوند!

همچنین اخبار بیشتری را مطالعه فرمایید:

درمان‌های جدید تحریک کننده مغز به افراد در ترک سیگار کمک می‌کند

تحقیقات بر روی جهش DNA نشان می‌دهد که چرا اکثر افراد سیگاری هرگز به سرطان ریه مبتلا نمی‌شوند!

سیگار کشیدن ممکن است روی مغز در حال رشد یک نوجوان تاثیر بگذارد!

غلبه بر موانع برای مطالعه جهش‌های سلولی
    

دکتر یان ویج (Jan Vijg) ، نویسنده ارشد و استاد و رئیس گروه ژنتیک، استاد چشم‌پزشکی و علوم بصری، و رئیس ژنتیک مولکولی در کالج انیشتین، مرکز سلولی اومیکس (Omics) و دانشکده پزشکی دانشگاه جیائوتونگ Jiaotong در شانگهای چین گفت:

«مدت‌ها تصور می‌شد که سیگار با تحریک جهش‌های DNA در سلول‌های طبیعی ریه منجر به سرطان ریه می‌شود. اما این موضوع پیش از مطالعه ما، هرگز ثابت نشده بود، زیرا هیچ راهی برای تعیین کمیت دقیق جهش در سلول‌های طبیعی وجود نداشت.» دکتر ویج چند سال پیش با توسعه روشی برای توالی‌یابی کلی ژنوم سلول‌ها توانست بر موانع موجود فائق آید.

روش‌های توالی‌یابی کل ژنوم تک‌سلولی می‌توانند خطاهای توالی‌یابی را نشان دهند که تشخیص آنها از جهش‌های واقعی دشوار است؛ این موضوع پیش‌ازاین یک نقص جدی در هنگام تجزیه‌وتحلیل سلول‌های حاوی جهش‌های نادر و تصادفی محسوب می‌شد. دکتر ویج این مشکل را با توسعه یک تکنیک توالی‌یابی جدید به نام تقویت جابه‌جایی چندسلولی (SCMDA) حل کرد. همان‌طور که در Nature Methods در سال ۲۰۱۷ گزارش شده است، این روش خطاهای توالی‌یابی را محاسبه کرده و کاهش می‌دهد.

محققان انیشتین از SCMDA برای مقایسه چشم‌انداز جهش سلول‌های اپیتلیال طبیعی ریه (سلول‌های پوشاننده ریه) از دو گروه افراد استفاده کردند: ۱۴ نفر که هرگز سیگار نکشیده بودند و در سنین ۱۱ تا ۸۶ سالگی به سر می‌بردند و ۱۹ فرد سیگاری ۴۴ تا ۸۱ ساله که حداکثر ۱۱۶ پاکت سال سیگار کشیده بودند. (یک پاکت سال برابر است با کشیدن روزانه یک پاکت سیگار به مدت یک سال).

سلول‌ها از بیمارانی که برای آزمایش‌های تشخیصی غیرمرتبط با سرطان تحت برونکوسکوپی قرار می‌گرفتند، جمع‌آوری شد. دکتر اسپیواک گفت: «این سلول‌های ریه برای سال‌ها، حتی دهه‌ها زنده می‌مانند، و بنابراین می‌توانند جهش‌هایی ایجاد شده در اثر افزایش سن و سیگارکشیدن را در خود جمع کنند». این سلول‌ها از بین تمام انواع سلول‌های ریه، بیشترین احتمال سرطانی شدن را دارا هستند.

تحقیقات بر روی جهش DNA نشان می‌دهد که چرا اکثر افراد سیگاری هرگز به سرطان ریه مبتلا نمی‌شوند!

جهش‌های ناشی از سیگارکشیدن

محققان دریافتند که جهش‌ها (انواع تک نوکلئوتیدی، جای‌گذاری‌ها و حذف‌های کوچک) در سلول‌های ریه افراد غیرسیگاری با افزایش سن تجمع می‌یابد و جهش‌های قابل‌توجهی در سلول‌های ریه افراد سیگاری یافت می‌شود. دکتر اسپیواک گفت: «این امر به طور تجربی تأیید می‌کند که سیگارکشیدن خطر ابتلا به سرطان ریه را با افزایش فراوانی جهش‌ها، همان‌طور که قبلاً ادعا شده بود، افزایش می‌دهد.» این احتمالاً یکی از دلایلی است که چرا تعداد کمی از افراد غیرسیگاری به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، درحالی‌که ۱۰ تا ۲۰ درصد از سیگاری‌ها در معرض این بیماری قرار دارند.

یکی دیگر از یافته‌های جالب‌توجه این مطالعه این بود که تعداد جهش‌های سلولی شناسایی‌شده در سلول‌های ریه به طور مستقیم با تعداد سال‌های مصرف سیگار افزایش می‌یافت و قاعدتاً احتمالاً خطر ابتلا به سرطان ریه نیز افزایش می‌یافت. اما جالب اینجاست که افزایش جهش‌های سلولی پس از ۲۳ سال مصرف مداوم سیگار متوقف می‌شد.

دکتر اسپیواک گفت: سیگاری‌های با مصرف سنگین، بیشترین بار جهش را نداشتند. داده‌های ما نشان می‌دهد که این افراد علی‌رغم مصرف زیاد دخانیات ممکن است برای مدت طولانی زنده بمانند، زیرا توانسته‌اند تجمع بیشتر جهش را سرکوب کنند. این کاهش جهش‌ها می‌تواند ناشی از داشتن سیستم‌های تخصص‌یافته برای ترمیم آسیب DNA یا سم‌زدایی دود سیگار باشد.

این یافته منجر به جهت‌گیری تحقیقاتی جدیدی شده است. دکتر ویج می‌گوید: «ما اکنون می‌خواهیم سنجش‌های جدیدی را توسعه دهیم که می‌تواند ظرفیت افراد را برای ترمیم یا سم‌زدایی DNA اندازه‌گیری کند. در صورت به نتیجه رسیدن این بررسی‌ها می‌توان روش جدیدی برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطان ریه ارائه داد.»

 

 

 منبع

مترجم:مریم محجوب

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *