سیگارهای الکترونیکی تقریباً دو برابر چسب‌های نیکوتینی در کمک به زنان باردار برای ترک سیگار مؤثر هستند.

سیگارهای الکترونیکی تقریباً دو برابر چسب‌های نیکوتینی در کمک به زنان باردار برای ترک سیگار مؤثر هستند.

اخبار بیولوژی
سیگارهای الکترونیکی ممکن است در کمک به زنان باردار برای ترک سیگار موفق‌تر از چسب‌های نیکوتینی باشند. در عین حال می‌توان گفت که این سیگارها به همان اندازه ایمن هستند.
سیگار کشیدن در دوران بارداری مضر است.

زنان سیگاری برای بارداری چالش بیشتری دارند و احتمال اینکه هرگز باردار نشوند بیشتر است. سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند باعث آسیب بافتی در نوزاد به دنیا نیامده، به‌ویژه در ریه‌ها و مغز شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که بین سیگاری بودن مادر و اختلال شکاف لب در نوزاد ارتباط مستقیمی وجود دارد.

زایمان زودرس:

اگر در دوران بارداری سیگار می‌کشید، احتمال زایمان زودرس نیز بیشتر است. زایمان زودرس به شرایطی گفته می‌شود که نوزاد سه هفته یا بیشتر قبل از موعد زایمان، متولد شود. نوزادانی که خیلی زود متولد می‌شوند، رشد حیاتی را که در هفته‌ها و ماه‌های آخر بارداری در رحم اتفاق می‌افتد، از دست می‌دهند و اصطلاحا نارس به دنیا می‌آیند.

طبق یک مطالعه از دانشگاه کوئین مری لندن، سیگارهای الکترونیکی به اندازه چسب‌های نیکوتینی برای زنان باردار ایمن هستند و ممکن است به زنان زیادی برای ترک سیگار کمک کنند. این تحقیق که در ۱۶ می در Nature Medicine منتشر شد، اولین تحقیقی است که ایمنی و اثربخشی سیگارهای الکترونیکی را در میان سیگاری‌های باردار بررسی می‌کند.

در حالی که بسیاری از زنان هنگام بارداری سیگار را ترک می‌کنند، برخی دیگر، به ویژه آن‌هایی که از خانواده‌های کم درآمد هستند، ترک سیگار را دشوار می‌دانند. تاکنون دو داروی ترک سیگار بر روی افراد سیگاری باردار آزمایش شده است: درمان‌های جایگزین نیکوتین مانند آدامس یا چسب‌های نیکوتینی و بوپروپیون، یک داروی ضد افسردگی. جایگزینی نیکوتین اثرات نسبتا جزئی داشت، در حالی که بوپروپیون هیچ تاثیری نداشت.
سیگارهای الکترونیکی تقریباً دو برابر چسب‌های نیکوتینی در کمک به زنان باردار برای ترک سیگار مؤثر هستند.
مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی، موفق‌تر از چسب‌های نیکوتینی هستند و هیچ عوارض جانبی برای مادران یا نوزادان در دوران بارداری ایجاد نمی‌کنند.
در این مطالعه که روی 1140 سیگاری باردار انجام شد، افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه سیگار الکترونیکی داده شد، در حالی که به دیگری چسب نیکوتین داده شد. میزان ترک سیگار در دو گروه مطالعه مشابه بود، اما برخی از افرادی که موفق به ترک سیگار در گروهی که از چسب نیکوتین استفاده می‌کردند، در ادامه سیگار الکترونیکی را جایگزین سیگار کردند.

همچنین اخبار بیشتری را مطالعه فرمایید:

درمان‌های جدید تحریک کننده مغز به افراد در ترک سیگار کمک می‌کند

تحقیقات بر روی جهش DNA نشان می‌دهد که چرا اکثر افراد سیگاری هرگز به سرطان ریه مبتلا نمی‌شوند!

سیگار کشیدن ممکن است روی مغز در حال رشد یک نوجوان تاثیر بگذارد!

هنگامی که این مورد کنترل شد، گروه سیگار الکترونیکی نسبت به گروه چسب‌ نیکوتینی، نرخ ترک سیگار الکترونیکی را در پایان بارداری بهتر اثبات کرد (6.8٪ در مقابل 4.4٪، p<0.02). این نرخ‌های ترک سیگار بسیار پایین است، زیرا زنان باید نمونه‌های بزاق خود را برای تأیید عدم سیگار کشیدن خود ارسال کنند، و تعداد بسیار کمی این کار را انجام دادند. با نگاهی به گزارشات، در پایان بارداری، 19.8% در مقابل 9.7% (0.001>p) در دو گروه پرهیز داشتند.

34 درصد از زنان در گروه سیگارهای الکترونیکی و 6 درصد در گروه پچ نیکوتینی از محصولات خود تا پایان بارداری استفاده می‌کردند.
نتایج زایمان و عوارض جانبی در زنان در دو گروه مشابه بود، به غیر از وزن کم هنگام تولد (کودکان با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم) که در گروه سیگار الکترونیکی کمتر بود (9.8٪ در مقابل 14.8٪)، که به احتمال زیاد زنان در گروه سیگارهای الکترونیکی کمتر سیگار می‌کشیدند.

سیگارهای الکترونیکی تقریباً دو برابر چسب‌های نیکوتینی در کمک به زنان باردار برای ترک سیگار مؤثر هستند.
پروفسور Peter Hajek، مدیر واحد تحقیقات سلامت و سبک زندگی در دانشگاه Queen Mary لندن، گفت: «در حالی که برای سیگاری‌های باردار بهتر است در صورت دشواری، سیگار را بدون ادامه مصرف نیکوتین ترک کنند، سیگارهای الکترونیکی می‌توانند به ترک سیگار کمک زیادی کنند و به اندازه چسب‌های نیکوتینی ایمن هستند.

بسیاری از مراکز خدماتی ترک سیگار در حال حاضر از سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک گزینه برای افراد سیگاری استفاده می‌کنند. اکنون می‌توان از چنین راهی در خدمات ترک سیگار برای زنان باردار نیز استفاده کرد.

مرجع: “سیگارهای الکترونیکی در مقابل چسب‌های نیکوتین برای ترک سیگار در بارداری: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده”

توسط Peter Hajek, Dunja Przulj, Francesca Pesola, Chris Griffiths, Robert Walton, Hayden McRobbie, Tim Coleman, Sarah Lewis, Rachel Whitemore, Miranda Clark, Michael Ussher, Lesley Sinclair, Emily Seager, Sue Cooper, Linda Bauld, Felix Naughton, Peter Sasieni, Isaac Manyonda , Katie Myers Smith,، 16 می 2022، طب طبیعت.

منبع

مترجم: شقایق مرتاضی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *