سیگار کشیدن ممکن است روی مغز در حال رشد یک نوجوان تاثیر بگذارد!

اخبار بیولوژی

یک مطالعه جدید نشان میدهد که سیگار کشیدن در نوجوانی به احتمال زیاد بر مغز در حال رشد تأثیر میگذارد. منطقه‌ای که بیشتر در معرض خطر است مربوط به تصمیم گیری میباشد!

Matthew Albaugh روانشناس دانشگاه ورمونت در برلینگتون است. او بخشی از تیمی بود که مغز نوجوانان را با دستگاه MRI قبل و بعد از شروع مصرف ماری جوانا اسکن کرد. این مطالعه شامل 799 نوجوان در آلمان، فرانسه، ایرلند و انگلستان بود.

شرکت کنندگان اولین اسکن خود را در سن 14 سالگی انجام دادند. هیچکس در این مرحله از ماری جوانا استفاده نکرده بود. پنج سال بعد، نوجوانان برای اسکن دوم بازگشتند. در حالی که 369 نفر از نوجوانان (46 درصد) گزارش دادند که شاه‌دانه را امتحان کرده‌اند. حدود سه چهارم از آنها گفتند که حداقل 10 بار این کار را انجام داده‌اند.

یک قسمت از مغز در مصرف کنندگان ماری‌جوانا بیشتر از غیر مصرف کنندگان تغییر کرده، که قشر پیش پیشانی نامیده میشود، این بخش درست پشت پیشانی و بالای چشم‌ها قرار دارد. این منطقه در تصمیم گیری و سایر وظایف مشارکت دارد. این بخش در دوران نوجوانی نازکتر میشود تا به عملکرد موثرتر مغز کمک کند، اما این کاهش در نوجوانانی که مصرف ماری‌جواناپرا گزارش کرده بودند، افزایش یافته است. تیم Albaugh گزارش میدهد که هرچه نوجوانان مواد مخدر بیشتری استفاده کنند، قشر پیش پیشانی سریعتر نازک میشود.

برخی از نواحی مغزی، که با رنگ سبز نشان داده شده‌اند، در سنین 14 تا 25 سال نازک‌تر میشوند. بسیاری از مناطق مشابه نیز تحت تأثیر مصرف شاهدانه (آبی تیره) قرار میگیرند. ناحیه قرمز گیرنده‌های زیادی برای مواد شیمیایی فعال در شاهدانه دارد. بسیاری از این مناطق با یکدیگر همپوشانی دارند (آبی روشن و صورتی).

 

این ممکن است چیز خوبی به نظر برسد، به این معنی که مغز سریعتر بالغ میشود. اما محققان چنین نظری ندارند. Albaugh اعتقاد دارد که این میتواند منجر به بروز مشکلات طولانی مدت در رفتار و حافظه شود.

مطالعه نوجوانان ثابت نمیکند که شاهدانه باعث سریعتر نازک شدن شده است. اما این به شواهدی می‌افزاید که نشان میدهد استفاده اولیه از شاهدانه ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد.

سیگار کشیدن ممکن است روی مغز در حال رشد یک نوجوان تاثیر بگذارد!

شاهدانه و هرس مغز

Jacqueline-Marie Ferland محقق مغز در دانشکده پزشکی ایکان در شهر نیویورک است. او میگوید قشر پیش پیشانی “بزرگسالی در اتاق” است. یکی از وظایف آن این است که هنگام تصمیم گیری، اطلاعات مختلف را با هم ترکیب کند. او میگوید قشر بالغ جلویی پیشانی با کاهش احساسات رفتار و تصمیم گیری منطقی را کنترل میکند. همچنین اقدامات تکانشی ( در لحظه برانگیخته شدن، صبور نبودن و …) را از بین میبرد.

همچنین اخبار بیشتری مطالعه فرمایید:

درمان‌های جدید تحریک کننده مغز به افراد در ترک سیگار کمک می‌کند

تحقیقات بر روی جهش DNA نشان می‌دهد که چرا اکثر افراد سیگاری هرگز به سرطان ریه مبتلا نمی‌شوند!

سیگارهای الکترونیکی تقریباً دو برابر چسب‌های نیکوتینی در کمک به زنان باردار برای ترک سیگار مؤثر هستند.

نوجوانان اغلب بیشتر از کودکان و بزرگسالان ریسک میکنند.دلیل این ریسک‌پذیری در بلوغ قشر پیش پیشانی نهفته است. قسمت‌های مختلف مغز نوجوان با سرعتهای متفاوت بالغ میشوند. ریسک پذیری بیشتر اغلب نوید پاداشهای بیشتری را میدهد. قشر پیش پیشانی که رفتار منطقی را هدایت میکند، نسبت به بخشهایی از مغز که پاسخ احساسی ما را نسبت به پاداشها کنترل میکند، دیرتر به بلوغ میرسد. در واقع قشر پیش پیشانی آخرین ناحیه مغزی است که به طور کامل بالغ میشود. تا سن 25 سالگی کامل نیست و همچنین نازک شدن هم بخش مهمی از این فرآیند است.

Janna Cousijn ، روانشناس دانشگاه اراسموس در روتردام، هلند است. او مغز یک کودک خردسال را با جنگلی ضخیم مقایسه میکند. او میگوید: وقتی بزرگ میشویم، اغلب تصمیم میگیریم مسیرهای مشابهی را در این جنگل طی کنیم. این به این معناست که برخی از مسیرها – ارتباط بین سلولهای مغزی – شروع به آشکار شدن میکنند.مسیرهای مورد علاقه با افزایش سن بهتر مشخص میشوند. این باعث میشود سیگنال‌های مغزی سریعتر از آنها عبور کنند. مسیرهایی که به ندرت یا هرگز استفاده نمیشوند ناپدید میشوند. نازک شدن قشر پیش پیشانی بخشی از این “هرس” است.

ماده شیمیایی فعال موجود در شاهدانه THC نامیده میشود. این باعث نازک شدن قشر پیش پیشانی موش میشود. THC به ایستگاه‌های اتصال در سلول‌های مغز متصل میشود. به این ایستگاه‌های متصل گیرنده CB1 گفته میشود. CB مخفف کانابینوئید (Kah-NAA-bin-oid) است، یعنی این گیرنده‌ها به طور ایده آل برای پاسخ به ترکیبات شاهدانه معروف به کانابینوئیدها طراحی شده‌اند و شامل THC هستند.

سیگار کشیدن ممکن است روی مغز در حال رشد یک نوجوان تاثیر بگذارد!

موش‌هایی که در معرض THC  در دوران نوجوانی خود قرار میگیرند، برخی از ارتباطات مغزی خود را از دست میدهند که در غیر این صورت در بزرگسالی میتوانست باقی بماند. این میتواند رفتار و حافظه جوندگان را تغییر دهد. البته بستگی به میزان THC و سن حیوان دارد.

محققان نمی‌توانند ارتباط مستقیمی بین THC و نازک شدن قشر جلویی مغز در افراد مطالعه کنند. اما همکاران Albaugh به طور متوسط ​​گیرنده‌های CB1 بیشتری را در قشر پیش پیشانی 21 مرد بالغ نسبت به سایر مناطق مغز پیدا کردند. ( در روش تصویربرداری از مواد رادیواکتیو استفاده میشود، بنابراین نمیتوان آن را در نوجوانان از نظر اخلاقی تأیید کرد.) قابل توجه است که بخش غنی از CB1 در مغز بزرگسالان با ناحیه‌ای که در نوجوانان استفاده کننده شاهدانه سریعتر نازک میشود همپوشانی دارد. البته همپوشانی ثابت نمیکند که شاهدانه باعث تغییر میشود. با این حال، به شواهدی اضافه میکند که ممکن است این احتمال وجود داشته باشد.

آسیب پذیری

شاهدانه برای برخی از افراد فواید پزشکی دارد. بزرگسالان میتوانند به طور قانونی از آن در برخی ایالت‌ها و کشورهای ایالات متحده استفاده کنند اما، Albaugh میگوید، این به آن معنا نیست که شاهدانه برای جوانان بی‌ضرر نیست. او میگوید: نواحی مغزی که در دوران نوجوانی بیشتر تغییر میکنند ممکن است به طور ویژه در معرض ماری‌جوانا قرار بگیرند.او برای آگاهی از این که این نازک شدن در بزرگسالی ادامه می‌یابد یا نه، اکنون اسکن مغز افراد مشابه را در 23 سالگی تجزیه و تحلیل میکند. او همچنین آزمایش میکند که آیا تغییرات مغزی در ارتباط با پیامدهای ناخواسته بزرگسالان ثبت شده است یا خیر. این ممکن است شامل میزان پایین‌تر فارغ التحصیلی، تأخیر در فارغ التحصیلی یا اختلالات بیشتر در سلامت روان باشد.

منبع

مترجم: غزل زارعی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *