فناوری صوتی غیرتهاجمی، تومورها را از بین می‌برد، سلول‌های سرطانی را می‌کشد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

تومور

اخبار تکنولوژی

تومورهایی که تا حدی با این تکنولوژی صدا از بین می‌روند، مجدداً رشد نمی‌کنند.

روش جدیدی که در دانشگاه میشیگان در موش‌های صحرایی ابداع شد، می‌تواند باعث بهبود شرایط در حوزه سرطان و بیماری‌های عصبی شود.

فناوری صوتی غیرتهاجمی ابداع شده در دانشگاه میشیگان، تومورهای کبدی را در موش‌ها تجزیه می‌کند، سلول‌های سرطانی را می‌کشد، و سیستم ایمنی را تحریک به جلوگیری از گسترش بیشتر تومورها می‌کند و این پیشرفتی است که می‌تواند منجر به بهبود عوارض سرطان در انسان شود.

با ازبین‌بردن تنها ۵۰ تا ۷۵ درصد از حجم تومورهای کبد، سیستم ایمنی موش‌ها قادر به پاک‌سازی سایر تومورها بود، بدون اینکه شواهدی مبنی بر عود یا متاستاز در بیش از ۸۰ درصد از حیوانات وجود داشته باشد.

ژن زو، پروفسور مهندسی زیست‌پزشکی در U-M و نویسنده مسئول این مطالعه اظهار داشته: «حتی اگر نتوانیم کل تومورها را به‌عنوان هدف، از بین ببریم، حداقل قادر خواهیم بود موجب پسرفت تومور شویم و همچنین خطر متاستاز در آینده را کاهش دهیم»

تومورها

نتایج همچنین نشان داد که این درمان موجب تحریک پاسخ ایمنی در موش‌ها می‌شود و احتمالاً منجر به پسرفت سایر بخش‌های تومور شده و از گسترش بیشتر سرطان جلوگیری می‌کند.

این درمان که هیستوتریپسی نام دارد، امواج اولتراسوند (فراصوت) را به‌صورت غیرتهاجمی متمرکز می‌کند تا بافت هدف را بادقت میلی‌متری تخریب کند. این تکنیک نسبتاً جدید در حال حاضر در فاز آزمایشی سرطان کبد انسانی در ایالات متحده و اروپا استفاده می‌شود.

در بسیاری از موقعیت‌های بالینی، به دلایلی همچون اندازه، محل یا مرحله‌ای که توده در آن قرار دارد، نمی‌توان کل تومور سرطانی را در طی درمان مستقیماً مورد هدف قرارداد. برای بررسی اثرات تخریب جزئی تومورها با صوت، این مطالعه جدید تنها بخشی از هر توده را مورد هدف قرارداد و اجازه داد در هر مورد، یک تومور دست‌نخورده باقی بماند. همچنین به افراد تیم، از جمله محققان مرکز پزشکی میشیگان و بیمارستان آن‌اربر (Ann Arbor)، اجازه داده شد تا اثربخشی این روش را در شرایط غیربهینه اعلام کنند.

همچنین اخبار مرتبط بخوانید:

تحویل پروتئین داخل سلولی برای تجزیه و تحلیل پروتئین سلولی و توسعه درمانی اهمیت دارد، اما به لحاظ تکنولوژی چالش برانگیز است

بیش از 5500 ویروس جدید در اقیانوس شناسایی شد – از جمله یک حلقه گمشده در تکامل ویروسی

تجاسوی ورلیکار (Tejaswi Worlikar)، دانشجوی دکترا در رشته مهندسی زیست‌پزشکی، گفت: «هیستوتریپسی یک گزینه امیدوارکننده است که می‌تواند بر محدودیت‌های روش‌های فرسایشی که در حال حاضر وجود دارد غلبه کند و به تخریب تومورهای کبدی به شکلی غیرتهاجمی، ایمن و مؤثر بپردازد. ما امیدواریم که آموخته‌های ما از این مطالعه، انگیزه‌ای برای تحقیقات پیش بالینی و بالینی هیستوتریپسی شده و
در آینده به درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان کبد منتهی شود»

تومور

سرطان کبد در بین ۱۰ علت اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در سراسر جهان و در ایالات متحده قرار دارد. حتی با وجود گزینه‌های درمانی متعدد، کمتر از ۱۸ درصد از مبتلایان قادر به درمان و بقای ۵ساله در ایالات متحده هستند. شیوع بالای عود تومور و متاستاز پس از درمان اولیه، نیاز بالینی برای پیشرفت نتایج درمانی در سرطان کبد را برجسته می‌کند.

درحالی‌که یک اولتراسوند معمولی از امواج صوتی برای تولید تصاویری از داخل بدن استفاده می‌کند، مهندسان U-M در استفاده از این امواج برای درمان پیش‌گام بوده‌اند و تکنیک آنها فاقد عوارض جانبی مضر در روش‌های فعلی مانند پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است.

دکتر زو بیان می‌دارد: «مبدل ما که در U-M طراحی و ساخته شده است، پالس‌های اولتراسوند با طول میکروثانیه را برای تمرکز روی تومور و به طور خاص برای تجزیه و تخریب آن ارائه می‌کند. دستگاه‌های سونوگرافی سنتی از پالس‌هایی با دامنه پایین‌تر برای تصویربرداری استفاده می‌کنند.»

پالس‌های طولانی میکروثانیه‌ای از مبدل UM، ریز حباب‌هایی را در بافت‌های هدف ایجاد می‌کنند؛ حباب‌هایی که به‌سرعت منبسط می‌شوند و فرو می‌ریزند. این تنش‌های مکانیکی خشن اما بسیار موضعی، سلول‌های سرطانی را می‌کشند و ساختار تومور را در هم می‌شکنند.

 

منبع

مطالب بیشتری بخوانید:

بیوتکنولوژی

مترجم: مریم محجوب

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *