مینی فیوژ چیست؟

مینی فیوژ چیست؟

آزمایشگاه ژنیران دارای مینی فیوژ مدل msv-2 از کیاژن می‌باشد.

تعریف

دستگاه اسپین و ورتکس که تحت عنوان مینی فیوژ نیز نامیده می شود، برای رسوب گیری و انحلال در دور های پایین استفاده می‌شود. برخی اوقات محلول داخل تیوب آنقدر کم است که به دیواره چسبیده و نیروی چسبندگی محلول از نیروی جاذبه وارده بسیار بیشتر می باشد و نمی توان به آسانی قطرات محلول را به ته تیوب آورد. در این موارد می توان از دستگاه اسپین استفاده نمود این دستگاه با ایجاد چرخش  در دور های پایین و استفاده از نیروی گریز از مرکز محلول را به ته تیوب می‌راند.

همچنین برخی اوقات رسوبات درون محلول بسیار بزرگ بوده و فقط نیاز به سانتریفیوژ در دور های خیلی پایین داشته و سریعا می توان رسوب را با استفاده از مینی فیوژ از محلول جدا نمود. بخش ورتکس دستگاه مینی فیوژ به انحلال ذرات قابل حل درون یک محلول داخل تیوب کمک می کند. به جهت تسریع انحلال ماده حل پذیر، ته تیوب در بخش ورتکس قرار گرفته و دستگاه با چرخیدن باعث هم خوردن محلول و حل شدن ترکیب درون حلال می شود.

مینی فیوژ

اجزا و قطعات

مینی فیوژ ها معمولا کوچک اند و دارای یک محل اتصال برای  روتور ( جهت قرار دادن نمونه برای اسپین)، قطعه فلزی در وسط روتور جهت انجام عمل ورتکس و 2 دکمه برای چرخیدن طولانی و چرخیدن کوتاه هستند. مینی فیوژ ها دارای 2  روتور هستند که یکی برای لوله های میکرو سانتریفیوژ و دیگری برای لوله های نواری(cap strip) PCR 0.2 میلی لیتری استفاده می‌شود و شما میتوانید با توجه به نیازتان هر یک از روتور ها را روی دستگاه نصب کرده و استفاده کنید.

برخی کاربردها

از مینی فیوژ ها در آزمایشگاه های مولکولی برای پایین کشیدن نمونه ها در تیوپ ها به جهت قرار گرفتن حجم کامل نمونه در دستگاه pcr استفاده می‌شود و همچنین برای ته نشین کردن رسوب در محلول هایی که رسوب آن ها در کار اختلال ایجاد میکند مانند رنگ ها ،می‌شود از مینی فیوژ ها استفاده کرد.

 

آشنایی با دستگاه‌های بیشتر 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *