همه چیز درباره کرونا ویروس

دارو

تاریخ خانواده coronaviridae

Coronavirus یک نوع متداول از ویروس هایی است که سبب عفونت در بینی، سینوس ها و یا بخش بالایی گلو می‌شود. البته اکثر coronavirus ها خطرناک نیستند.

حدود 858 نفر در اثر سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) جان خود را از دست داده اند که برای اولین بار در عربستان صعودی و رفته رفته در بقیه کشور های خاورمیانه، آسیا، آفریقا و اروپا ظاهر شده است. در آوریل سال 2014 اولین فرد آمریکایی در ایندیانا و سپس در فلوریدا به MERS مبتلا شد که هردو در حین سفر به عربستان مبتلا شدند. در می 2015 شیوع MERS در کشور کره رخ داد که بزرگترین شیوع خارج از شبه جزیره عربستان بود.

در سال 2003، 774 نفر در اثر ابتلا به Severe acute Respiratory Syndrome (SARS) جان خودرا از دست دادند. البته از سال 2015 هیچگونه گزارشی مبتنی بر ابتلا به این دو بیماری که از خانواده coronavirus هستند به دست نرسیده است. پس از گذشت مدتی در ژانویه 2020 سازمان بهداشت جهانی نوع جدیدی از این خانواده به نام 2019 nCoV  را در چین شناسایی کرد. در انتهای این ماه میلادی ابتلای 300 نفر و همچنین مرگ چند نفر اعلام شد. همچنین با وجود بررسی های شدید در فرودگاه ها، اولین نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا شد. این خانواده از ویروس ها معمولا باعث عفونت تنفسی شده که سرفه و گلو درد را به همراه دارد. همچنین این ویروس ها در کودکان می تواند موجب عفونت در گوش میانی نیز شود.

Coronavirus چیست ؟

Coronavirus ها برای اولین بار در سال 1960 شناخته شدند. سایز محتوای ژنتیکی آن ها بین 26 تا 32 کیلوباز است که در بین ویروس هایRNA دار بزرگترین به حساب می آیند، اسم این ویروس از کلمه کرونا که یک کلمه لاتین به معنی تاج یا هاله آمده است که نشان می دهد فرم ویریون این ویروس در زیر میکروسکوپ الکترونی چنین شکلی است. این خانواده ویروسی، برخی اوقات می توانند هم انسان و هم حیوان را مبتلا کنند و در برخی از مواقع می‌توانند مرگ آور باشد. بیشتر coronavirus ها مانند ویروس سرماخوردگی  پخش می‌شوند. بعضی از این موارد مانند: مبتلا شدن افراد توسط عطسه، توسط لمس کردن صورت یا دست افراد آلوده به ویروس و یا اجسامی که افراد آلوده آن ها را لمس کردند.

تقریبا هر فردی در طول زندگی خود مخصوصا در کودکی حداقل یک بار توسط coronavirus ها آلوده شده است، در ایالات متحده coronavirus ها افراد را بیشتر در فصل زمستان  یا اوایل بهار آلوده می‌کند، ولی آلوده شدن به آن در تمامی زمان ها امکان پذیر است.

Coronavirus چینی یا همان 2019-ncov برای اولین بار در شهر ووهان چین مشاهده شد، بعد از اینکه افراد بدون دلیل مشخص دچار ذات الریه شدید شدند و واکسن و یا درمان موثری یافت نشد. این ویروس شواهدی در انتقال انسان به انسان را با سرعت زیاد نشان می‌دهد، به طوری که در مدت کوتاهی چندین کشور دیگر را در برگرفته است. دوره کومون این بیماری (مدت زمانی که ویروس قابلیت انتقال دارد) حدود 2 تا 14 روز است و سپس علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس بروز می کند و می‌توانند سبب مرگ شود. شهر ووهان از روز 23 ژانویه در قرنطینه به سر برده و کلیه وسایل حمل و نقل عمومی داخل شهری به صورت تعلیق درآمده است. در طول این مدت دانشمندان چین توانستند توالی ژنتیکی این بیماری را بررسی کرده و به نقاط مختلف جهان بفرستند تا توسط تکنیکPCR  به سرعت افراد آلوده را شناسایی و بستری کنند. از بین 41 نفر آلوده شده اولیه ثابت شده که دو سوم آن ها در بازار غذا های دریایی شهر ووهان کار می‌کردند و یا با آن ها در ارتباط بودند. ارزیابی های ژنتیکی نشان داده که توالی 2019nCov بین 70 تا 80 درصد شبیه به ویروس SARS_Cov بوده ولی توالی آن با coronavirus خفاشی تا 85 درصد شباهت را نشان می‌دهد.

Coronavirus ها می توانند موجب ذات الریه مستقیم ویروسی یا ذات الریه ثانویه باکتریای و همچنین برونشیت اولیه ویروسی و یا برونشیت ثانویه باکتریایی شوند. coronavirus گسترده انسانی که در سال 2003 کشف شد یک بیماری منحصر به فرد است چون باعث عفونت سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی می شود.

مکانیسم مولکولی:

ورود این ویروس به داخل سلول ، ذرات ویروسی بدون پوشش بوده و محتوای ژنتیکی RNA آن به سیتوپلاسم وارد می‌شود. RNA در coronavirus ها حاوی کلاه متیله5’  و دم پلی آدنینه در 3’ است. این ساختار اجازه می‌دهد تا RNA به ریبوزوم های ترجمه کننده متصل شود.

Coronavirus ها همچنین دارای پروتئین هستند که با نامreplicase  شناخته شده و اجازه می‌دهد تا RNA ویروسی توسط سیستم رونویسی میزبان تکثیر شود. Replicase اولین پروتئین است توسط ویروس تولید می‌شود یک بار که این پروتئین تولید شد، فرآیند ترجمه توسط کدون ایست متوقف می‌شود. این فرآیند با نام رونویسی Nested شناخته می‌شود زمانی mRNA رونویسی شده توسط یک ژن کد شود به آن  monocistronic  گفته می‌شود. پروتئین بدون ساختار Coronavirus تمایل بیشتر به تکثیر دارد، زیرا عملکرد تصحیح مجدد را دارد که فاقد آنزیم های RNA  پلیمراز وابسته بهRNA  است.

ژنوم RNA تکثیر می‌شود و یک پلی پروتئین طولانی را می‌سازد که در تمام آن متصل به هم هستند. Coronavirus ها پروتئین بدون ساختار Protease دارد که توانایی جداکردن پروتئین ها در این زنجیره را دارد. این یک ویژگی منحصر به فرد است که به ویروس اجازه می‌دهد تا تعداد زیادی از آن هارا توسط تعداد کمی از نوکلئوتید کد کند.

انواع Coronavirus ها

Human coronavirus 229E (HCoV-229E)

Human coronavirus OC43 (HCoV-OC43)

SARS-CoV

Human coronavirus NL63 (HCoV-NL63)

Human coronavirus HKU1

Middle East respiratory syndrome coronavirus (MERS-CoV)

Novel coronavirus (2019-nCoV)

علائم متداول coronavirus ها

علائم بیشتر اعضای این خانواده مانند هر عفونت تنفسی دیگر شامل: آبریزش بینی، سرفه، عطسه، گلودرد و گاهی تب استو بوده و در اکثر موارد شما توانایی تشخیص ابتلا به این ویروس یا ویروس سرماخوردگی را ندارید. شما باید تحت آزمایش قرارگرفته و تست های مخاط و خونی را انجام دهید تا تفاوت بین این دو عفونت را تشخیص دهید. نتایج سبب تغییر در نحوه علائم شما نمی شود که معمولا موجب بروز ذات الریه به ویژه در سن های بالا شده که این به دلیل ضعف سیستم ایمنی و یا حمله قلبی در آن سن است.

درمورد coronavirus ها چه باید کرد؟

برای این ویروس واکسن حتمی وجود ندارد، ولی برای جلوگیری از ابتلا به آن می توان از روش های زیر استفاده کرد:

– دستان خودرا با صابون و آب گرم بشویید و یا از ضد عفونی کننده، یا از الکل استفاده کنید.

– دستان و انگشتان خودرا دور از چشم ها، بینی و دهان نگه دارید.

– از ارتباط نزدیک با افرادی که به این ویروس مبتلا هستند دوری کنید.

– اگر مشکوک به ابتلا هستید و پس از چند روز دچار نفس تنگی شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه شده توسط ژنیران

منابع:

https://www.webmd.com/lung/coronavirus#1

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak

https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK7782

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *