کم خوابی باعث اختلال بینایی و تخریب سلول‌های بنیادی قرنیه می‌شود!

قرنیه

 اخبار سلامتی

پس از کم خوابی‌های دوره‌ای، مشکلات چشمی مانند خشکی و خارش شایع است. کم خوابی طولانی مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را افزایش دهد.

قرنیه که یک لایه بافت شفافی است که چشم را می‌پوشاند، برای تضمین سلامت و عملکرد چشم مهم و ضروری می‌باشد. قرنیه توسط سلول‌های بنیادی حفاظت می‌شود که برای جایگزینی سلول‌های در حال مرگ و ترمیم آسیب‌های کوچک تقسیم می‌شوند. فعالیت سلول‌های بنیادی قرنیه باید دقیق فعالیت کنند تا به اندازه کافی سلول‌های قرنیه تولید کنند و اختلال در تکثیر سلول‌های بنیادی قرنیه می‌تواند منجر به بیماری چشم و اختلال در بینایی شود.

در یک مطالعه تحقیقاتی منتشر شده در 28 آوریل 2022، در مورد سلول‌های بنیادی، محققان  Wei Li، Zugou Liu  و همکارانش از دانشگاه  Xiamen، کشور چین، و دانشکده پزشکی Harvard، ایالات متحده، تاثیر محرومیت از خواب بر سلول‌های بنیادی قرنیه را ارزیابی کردند. آزمایش‌های آن‌ها بر روی موش‌ها نشان داد که کمبود خواب کوتاه‌مدت سرعت تکثیر سلول‌های بنیادی قرنیه را افزایش می‌دهد. در همان زمان، این محرومیت از خواب، ترکیب لایه اشکی محافظ چشم را تغییر و آنتی اکسیدان‌های لایه اشکی را کاهش داد. پژوهشگران دریافتند که ترکیب لایه اشک تأثیر مستقیمی بر فعالیت سلول‌های بنیادی قرنیه دارد و استفاده از قطره‌های چشمی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، فعالیت بیش از حد سلول‌های بنیادی را معکوس می‌کند.

همجنین اخبار بیشتری بخوانید:

5 اثر مخرب کمبود خواب

حشرات تنها، مانند بسیاری از انسان‌ها، بیشتر غذا می‌خورند و کمتر می‌خوابند.

چرا آسم هنگام شب‌ تشدید می‌شود؟

قرنیه قسمت جلویی شفاف چشم است که عنبیه، مردمک و اتاق قدامی را می‌پوشاند. همراه با محفظه قدامی و عدسی، قرنیه نور را رفلکس می‌کند که تقریباً دو سوم کل میزان نور دریافت شده به چشم را تشکیل می‌دهد. لیزیک و سایر تکنیک‌های جراحی می‌توانند قرنیه را تغییر دهند.

کم خوابی باعث اختلال بینایی و تخریب سلول‌های بنیادی قرنیه می‌شود!

شبیه سازی اشک چشم در واحد میکرو مانند یک محیط بزرگ در مقیاس ماکرو از دریا است. این سلول‌های بنیادی اپیتلیال پایه قرنیه را از قرار گرفتن بیش از حد در معرض گونه های اکسیژن واکنش پذیر محیطی (ROS) محافظت می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های زیادی (مانند تنوع موجودات دریایی در آب دریا) در لایه اشک وجود دارد. حتی یک دوره کوتاه محرومیت از خواب، تعادل هموستاز ردوکس را در لایه اشکی مختل می‌کند، بنابراین بر رفتار سلول‌های بنیادی اپیتلیال زیر قرنیه تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه نشان داد که اثرات جدی بر سلامت قرنیه، مانند نازک شدن و چروک شدن قرنیه و از دست دادن شفافیت، پس از محرومیت طولانی مدت از خواب مشاهده شد. علاوه بر این، قرنیه‌های موش‌های محروم از خواب طولانی مدت حاوی سلول‌های بنیادی کمتری بود که نشان می‌دهد تحریک مداوم فعالیت سلول‌های بنیادی در دوره‌های طولانی‌تر منجر به خستگی و از دست دادن سلول‌های بنیادی قرنیه می‌شود.

.کم خوابی باعث اختلال بینایی و تخریب سلول‌های بنیادی قرنیه می‌شود!

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که کمبود خواب بر سلول‌های بنیادی قرنیه تأثیر منفی گذاشته و احتمالاً در دراز مدت منجر به اختلال بینایی می‌شود. مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا تأیید کند که فرآیندهای مشابهی در سلول‌های بنیادی قرنیه انسان و در بیماران اتفاق می‌افتد و همچنین تایید کند که آیا درمان با آنتی‌اکسیدان موضعی ممکن است بر برخی از اثرات منفی محرومیت از خواب بر سلامت قرنیه غلبه کند یا خیر.

خلاصه:

کمبود خواب دوره‌ای می‌تواند بر سلول‌های بنیادی موجود در اطراف قرنیه چشم تاثیر گذاشته و آن‌ها را به نابودی بکشاند و همچنین باعث اختلالات بیماری در چشم فرد شود.

همچنین مطالب علمی بیشتری بخوانید:

سندرم Axenfeld-Rieger

سندرم کوکاین

مترجم: امید آهنگریان ابهری

منبع

 

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *