آدامسی که شیوع کووید-۱۹ را متوقف می‌کند!

آدامس و توقف شیوع کووید-۱۹

آدامس و توقف شیوع کووید-۱۹

طبق یک مطالعه جدید، آدامسی حاوی یک پروتئین گیاهی همچون تله‌ای برای به دام انداختن ویروس SARS-CoV-2 عمل می‌کند، بار ویروسی را در بزاق و انتقال آن را  به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

 

این تحقیق که توسط Henry Daniell در دانشکده دندانپزشکی Penn، با همکاری دانشمندان دانشکده پزشکی Perelman، دانشکده دامپزشکی و موسسه Wistar و Fraunhofer ایالات متحده انجام شد، می‌تواند به ابزاری کم‌هزینه برای مقابله با همه‌گیری منجر شود. این مطالعه در مجله Molecular Therapy منتشر شد.

 

Daniell افزود: “SARS-CoV-2 در غدد بزاقی تکثیر می‌شود و می‌دانیم که فرد مبتلا حین عطسه، سرفه یا صحبت کردن می‌تواند بخشی از ویروس را دفع و به دیگر افراد انتقال دهد.”  این آدامس سبب خنثی شدن ویروس موجود در بزاق شده و راهی ساده برای کاهش شیوع بیماری ارائه می‌دهد.

 

واکسیناسیون کووید-19 به تغییر مسیر همه‌گیری کمک کرده، اما انتقال آن را به طور کامل متوقف نکرده است. حتی افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند نیز به SARS-CoV-2 مبتلا می‌شوند و طبق تحقیقات اخیر، می توانند بار ویروسی مشابه با افراد واکسینه نشده داشته باشند.

 

قبل از همه گیری، Daniell، پروتئین آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) را در زمینه درمان فشار خون بالا مطالعه می‎کرد. آزمایشگاه او این پروتئین و همچنین پروتئین های دیگر را که ممکن است پتانسیل درمانی داشته باشند، با استفاده از یک سیستم تولید گیاهی ثبت شده، رشد داده است. آنها با این سیستم و DNA پروتئین‌های هدف، کلروپلاست های گیاهی را برای جذب DNA و رشد پروتئین‌ها ایجاد کرده‌اند. در این سیستم فرآیند تولید و تصفیه پروتئین هزینه زیادی دارد.

 

کار گذشته دانیل روی ACE2، در زمینه همه‌گیری COVID-19 ثمره خوبی داشت و بسیار کمک کرد. گیرنده ACE2 روی سلول‌های انسانی می‌تواند به پروتئین SARS-CoV-2 متصل شود. سایر گروه های تحقیقاتی نشان داده اند که تزریق ACE2 می تواند بار ویروسی را در افراد مبتلا به عفونت‌های شدید کاهش دهد.

 

در همین حال، Hyun Koo، همکارDaniell ، تحقیقی برای ساخت آدامس‌هایی انجام داد که حاوی پروتئین‌های گیاهی می‌باشد که پلاک‌های دندانی را مختل می‌کند.  Daniellبا ترکیب ACE2 و این فناوری، به این فکر کرد که آیا چنین صمغی با پروتئین های گیاهی ACE2 تزریق شده در آن، می‌تواند SARS-CoV-2 را در حفره دهان خنثی کند؟

 

برای یافتن پاسخ این موضوع، او با رونالد کولمن در پن مدیسین، ویروس شناس و پزشک ریه و دکتر بخش مراقبت های ویژه مشورت کرد. کولمن و تیم او از مراحل اولیه این همه گیری، خون، سواب بینی، بزاق و سایر نمونه های زیستی را از بیماران مبتلا به کووید برای تحقیقات علمی جمع آوری می کردند.

 

Collman عنوان کرد: “Henry با من تماس گرفت و پرسید که آیا نمونه‌هایی برای آزمایش رویکرد او داریم، چه نوع نمونه‌هایی برای آزمایش مناسب هستند و آیا می‌توانیم سطح ویروس SARS-CoV-2 را در نمونه‌های بزاق تأیید کنیم یا خیر. این منجر به ایجاد همکاری بین دانشکده‌ای بر روی مطالعات میکروبیوم ما شد.”

 

این تیم برای آزمایش این آدامس، ACE2 را در گیاهان، همراه با ترکیب دیگری که پروتئین را قادر می‌سازد از موانع مخاطی عبور کند و اتصال را تسهیل ‌کند، رشد داد. آن‌ها مواد گیاهی حاصل را با طعم دارچین در آدامس‌ها گنجاندند. نمونه‌های به‌دست‌آمده از سواب‌های نازوفارنکس(گلو و بینی) از بیماران مبتلا به کووید که این آدامس را مصرف میکنند، نشان داد که ACE2 موجود می‌تواند ویروس‌های SARS-CoV-2 را خنثی کند.

 

دانشمندان مشاهده کردند که این صمغ تا حد زیادی از ورود ویروس‌ها یا ذرات ویروسی به سلول‌ها، با مسدود کردن گیرنده ACE2 روی سلول‌ها یا با اتصال مستقیم به پروتئین اسپایک، جلوگیری می‌کند. در نهایت، این تیم نمونه‌های بزاق بیماران COVID-19 را در معرض آدامس ACE2 قرار دادند و دریافتند که سطوح RNA ویروسی به ‌طور چشمگیری کاهش یافته که تقریباً غیرقابل تشخیص است.

 

این تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال کار بر روی کسب مجوز برای انجام یک کارآزمایی بالینی برای ارزیابی ایمنی و موثر بودن این رویکرد، هنگام آزمایش در افراد آلوده به SARS-CoV-2 می‌باشند.Collman می‌گوید: “رویکرد Henry در تولید پروتئین‌ها در گیاهان و استفاده از آن به عنوان خوراکی، ارزان و هوشمندانه است.”

 

اگرچه تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، اگر آزمایش‌های بالینی ثابت کند که این آدامس برای لثه بی‌خطر و مؤثر است، می‌توان آن را به بیمارانی که وضعیت عفونت آنها ناشناخته است یا حتی برای معاینات دندانپزشکی در زمانی که ماسک‌ باید برداشته شود، داده شود تا احتمال انتقال ویروس به مراقبین کاهش یابد.Daniel افزود: “ما در حال حاضر از ماسک‌ها و سایر موانع فیزیکی برای کاهش احتمال انتقال استفاده می‌کنیم. این آدامس می تواند به عنوان یک ابزار پیشگیرانه استفاده شود.”

 

خلاصه: دانشمندان با انجام آزمایشات متعددی به این نتیجه رسیدند که با تولید آدامس جویدنی حاوی پروتئین گیاهی خاصی (پروتئین آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2)) می‌توانند از شیوع افسار گسیخته کووید-19 جلوگیری کنند.

 

 

مترجم:امید آهنگریان ابهری

منبع

http://Geniranlab.ir

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *