آشنایی با مبانی کشت سلول و مراحل کاریوتایپ

 

لزوم آشنایی با مراحل کاریوتایپ عملی از جمله کشت نمونه های خون، امنیون، مغز استخوان و تکثیر سلول های حاصله در ادامه متوقف کردن رشد سلول ها در مرحله پرومتافاز و متافاز، برداشت سلول ها و نحوه لام گیری و بالغ سازی آن ها و در نهایت رنگ آمیزی باند های تشکیل شده روی کروموزوم به عنوان مقدمه‌ای برای آنالیز ناهنجاری ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای بررسی کروموزوم، پزشک به نمونه ای کوچک از سلول های جنین نیاز دارد. راه های متفاوتی برای به دست آوردن این نمونه ها و جود دارد که پزشک بر اساس زمان بارداری و خطرات آن پیشنهاد خواهد کرد که کدام آزمایش کاریوتیپی مناسب است (آزمایشات فقط در هفته های مشخصی از بارداری قابل انجام است). این آزمایشات شامل:

– نمونه برداری از پرزهای کوریونی CVS که طی آن پزشکان از یک سوزن بلند برای بیرون آوردن نمونه‌ای کوچک از سلول های پرزهای کوریونی (بافت های تشکیل دهنده جفت) جنین استفاده می کنند. CVS را بین هفته 10 تا 13 بارداری انجام می دهند که احتمال سقط یک درصدی برای فرد خواهد داشت. بنابراین پزشکان فقط در صورت احتمال وجود ناهنجاری در کودک تقاضای چنین تستی را می دهند.

– روش بعدی امنیوسنتز بوده که در آن پزشک به کمک یک سوزن بلند تحت هدایت اولتراسوند مقدار کمی مایع آمنیوتیک (مایعی که جنین را در رحم احاطه کرده است) را از درون شکم مادر بیرون می کشند. امنیوسنتز بین هفته های 15 تا 20 بارداری قابل انجام است و با خطر سقط 0.5 درصدی همراه است.

– روش بعدی کوردوسنتز است که طی آن نمونه کمی از خون جنینی از عروق بندناف به وسیله فتوسکوپی گرفته می شود. فتوسکوپی یک روش آندوسکوپی در دوران بارداری است که امکان دسترسی به جنین، حفره آمنیوتیک، بند ناف و جفت را فراهم می کند. برش كوچك (3 تا 4 ميليمتري) در شكم ایجاد شده و آندوسكوپ از طريق ديواره شكم و رحم به داخل حفره آمنيونيك وارد مي شود. فتوسکوپی با خطر سقط 3 تا 5 درصدی همراه است.

 

دوره کارآموزی سیتوژنتیک و کاریوتایپ

راه های تماس و مشاوره با مرکز

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

8 دیدگاه برای “آشنایی با مبانی کشت سلول و مراحل کاریوتایپ

  1. کاربر ژنیران گفته:

    سلام وقت بخیر.امکانش هست بدونم دوره کشت سلولی بعدی که برگزار میشه چه زمانی هست و بصورت کارگاه و حضوری و با ارائه سرتیفیکیت هست؟
    ممنونم

    • Arvin Esfandi گفته:

      سلام جهت مشاهده جزییات دوره اینجا کلیک کنید. ذوره کاملا حضوری است. سرتیفیکت ارایه شده به زبان انگلیسی همراه با مهر و تاییدیه شبکه مولکولی پزشکی کشور است.

  2. صاحبی گفته:

    لزوم آشنایی با مراحل کاریوتایپ عملی از جمله کشت نمونه های خون، امنیون، مغز استخوان و تکثیر سلول های حاصله در ادامه متوقف کردن رشد سلول ها در مرحله پرومتافاز و متافاز، برداشت سلول ها و نحوه لام گیری و بالغ سازی آن ها و در نهایت رنگ آمیزی باند های تشکیل شده روی کروموزوم به عنوان مقدمه‌ای برای آنالیز ناهنجاری ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تدریس و نحوه عملی کردن مراحلی خیلی خوب بود در طول دوره.

  3. رهنما گفته:

    آشنایی با مبانی کشت سلول و مراحل کاریوتایپ مراحلی داره که در دوره خوب بهش اشاره شده مرسی از اساتید.

  4. فاطمه غیاثی گفته:

    کوردوسنتز برای زنان باردار خطر نداره؟بر روی کدوم دسته از زنان باردار باید انجام بشه؟

    • Admin گفته:

      سلام این روش افزایش ریسک خطر سقط دارد . برای اطلاعات بیشتر با پزشکتون مشورت کنید

  5. سیدی گفته:

    انتخاب تایم شرکت در دوره ها دست خود ماست یا خود آزمایشگاه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *