هود لامینار – دوبله ژنیران

هود لامینار با جریان افقی و عمودی

هود لامینار در آزمایشگاه های مختلف به منظور دسترسی به سطح ایمنی 2 یا رسیدن به کلاس 100 محیطی به معنی حضور حداکثر 100 ذره در  مربعی به حجم 1 فوت، استفاده می شود.

هود لامینار به عنوان اولین سد مهندسی شده برای فراهم کردن محیط استریل و جدا کننده محیط آزمایشگاه از محیط کاری است. این دستگاه از ورود هوا به داخل جلوگیری کرده و آلودگی های احتمالی را خارج می کند.

مهمترین بخش هود لامینار خاصیت فیلتر با بازده بالای باکتری ها است که در اولین برخورد از ورود باکتری ها به داخل هود جلوگیری کرده و هوای ورودی را تا حد زیادی تصفیه می کند. سپس این هوا وارد فیلتر HEPA شده تا 99.9 درصد آلودگی ها و میکروارگانیسم های هوایی آن در مرحله آخر تصفیه تصفیه شود. استفاده 2 فیلتر در هود و خاصیت مکش آن باعث به وجود آمدن جریان ادامه داری می شود که پیوسته هوای داخل آزمایشگاه را کشیده و تصفیه می کند.

ببینیم دو نوع متداول از جریان های هود که افقی و عمودی است. مکش الکتریکی که در پایین این دستگاه وجود دارد موجب ورود هوای غیر استریل محیط آزمایشگاه به داخل اولین فیلتر می شود. این فیلتر علاوه بر تصفیه اولیه، می تواند جریانه عمودی را موازی را به وجود می آورد. همانطور که می دانید جریان هوایی عمودی موجب ورود هوا به فیلتر اولیه هود شده و سبس انتقال آن هوا به فیلتر HEPA می شود. این هوای تصفیه شده در فضای کار هود به دو دسته تقسیم می شود تا وارد دو نقطه مکنده در هود شود. نکته مهم در قوانین استفاده از محیط کار هود این است که نباید چیزی جریان بین فیلتر HEPA و فضای داخلی هود را از بین ببرد.

حالا مرور قوانین عمومی کار با هود لامینار:

به صورت عمومی مکان هود لامینار باید به دور از در، فیلتر هوا و یا هر گونه هوای آلوده و یا غیر استریل باشد. همچنین قبل از استفاده ، کلیه سطوح داخلی روی میز کار هود باید با یک ماده ضدعفونی کننده مناسب ضد عفونی شود و باید حداقل برای مدت سی دقیقه قبل شروع کار، هود روشن شود. حرکت عقب به جلو و بالا به پایین هوا از فیلتر HEPA موجب انتقال آلودگی ها به خارج از هود می شود. همچنین این فیلتر باید پس از گذشت 1200 ساعت تعویز شود اما هنگامی که سطح مشبک فیلتر کثیف شد می توان آن را با دقت و به روشی که از خیس شدن فیلتر HEPA جلوگیری کند، تمیز کرد. نکته بسیار مهم این است که نباید با فیلتر HEPA در تماس قرار گرفت.

فقط اشیای ضروری و موادی که به عنوان ترکیب آسپتیک (ضد عفونی کننده) هستند باید در میز کار هود قرار گیرند. آوردن وسایل مختلف مانند ساعت، دست بند، قلم، کاغذ و یا هر چیزه دیگری که یکپارچگی لباس مخصوص و یا دستکش شما را تحت تاثیر قرار دهد، در نزدیکی هود ممنوع است. اثربخشی حرکات کارشناسی که با هود کار می کند بسیار مهم است. این اقدامات فردی مانند سرفه، سیگار کشیدن، خوردن، جویدن آدامس، نوشیدن، صحبت کردن زیاد، حرکت های بی مورد و غیره باید به حداقل برسد و در صورت ضرورت انجام، به دور از محل کار انجام شود. ضروری است که از حرکت سریع در داخل یا اطراف میز کار جریان هوای هود جلوگیری شود تا حداقل تلاطم ایجاد شود. هر زمان که دستگاه جابجا شد یا صدمه ای به فیلتر وارد شد، کارشناس باید فیلتر ها را چک کند تا از سلامت آن اطمینان یابد.

برای عملکرد مناسب هود به یاد داشته باشید استفاده از کنترل اولیه مهندسی به تنهایی بدون رعایت تکنیک های آسپتیک نمی توان اطمینان حاصل کرد. کابینت های ایمنی بیولوژیکی (هود) به گونه ای طراحی شده اند که سه نوع حفاظت را از عوامل مضر در داخل یا بیرون کابینت فراهم کنند تا از آنها جلوگیری شود:

  • آلودگی آزمایش کار یا فرآیند
  • حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده های موجود در کابینت
  • هرگونه کار با عوامل عفونی باید در کابینت ایمنی بیولوژیکی انجام شود نه هود جریان آرام زیرا هود بیولوژیکی محافظ خوبی برای اپراتور است.

جریان رو به پایین (عمودی) هوای فیلتر شده HEPA احتمال آلودگی متقاطع در طول سطح کار کابینت را که کلاس 3 نامیده می شود ، به حداقل می رساند. کابینت های کلاس سه حداکثر حفاظت از محیط و کارشناس را ایجاد می کنند و برای کار با عوامل عفونی طراحی شده اند که به ایمنی زیستی سطح چهار نیاز دارند. کابینت از نوع شیشه ای است و شامل دستکش های لاستیکی متصل به درگاه های کابینت برای دستکاری مواد داخل آن است. هوا با ورود به این سطح ازکابینت ها از طریق یک فیلتر HEPA تصفیه شده و سپس از طریق دو یا چند فیلتر HEPA قبل از اینکه به خارج از هود رود، توسط یک جداساز به سادگی به یک محیط کنترل شده وارد می شود.

بسته به نیاز به ترکیبات استریل یا غیر استریل ، جداسازها را به عنوان مهار یا مهار آسپتیک تعریف می کند.

همچنین بخوانید:

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *