آلودگی هوای ناشی از ترافیک باعث افزایش خطر زوال عقل می‌شود!

آلودگی هوای ناشی از ترافیک

اخبار محیط زیست

زوال عقل یک اصطلاح کلی است که به اختلال در توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن یا تصمیم گیری اشاره دارد که در انجام فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کند.

این متاآنالیز 17 مطالعه را بررسی کرد که آلودگی هوای ناشی از ترافیک را مطالعه می‌کردند.

بر اساس یک متاآنالیز که اخیراً درNeurology، مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا منتشر شده است، قرار گرفتن زیاد در معرض نوع خاصی از آلودگی هوای ناشی از ترافیک که به ذرات معلق مربوط است، امکان افزایش خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد. محققان بر روی ذرات ریز یا PM2.5 تمرکز کردند که از آلاینده‌های موجود در هوا با قطر کمتر از 2.5 میکرون تشکیل شده است. این متاآنالیز تمام مطالعات موجود در مورد ارتباط بین آلودگی هوا و خطر زوال عقل را بررسی کرد.

زوال عقل

 

احسان ابوالحسنی، نویسنده این مطالعه، MD، MSc از Western University in London گفت: “با گذشت زمان و نزدیک شدن به دوران پیری، بیماری‌هایی مانند زوال عقل رایج‌تر می‌شوند، بنابراین شناسایی و درک عوامل خطر قابل پیشگیری برای کاهش افزایش این بیماری کلیدی است.

 

همچنین بخوانید:

 

با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی که نشان می‌دهد بیش از 90 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که سطح آلودگی هوا بالاتر از حد توصیه شده است، نتایج ما شواهد بیشتری برای اجرای مقررات کیفیت هوا و تسریع انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پایدار ارائه می‌دهد.”

نمونه هایی از سوخت های فسیلی
نمونه هایی از سوخت های فسیلی: ذغال‌سنگ، بنزین، گاز طبیعی و …

17 مطالعه توسط محققان برای متاآنالیز تجزیه و تحلیل شد. حداقل سن شرکت کنندگان 40 سال بود. بیش از 91 میلیون نفر در این تمام مطالعات شرکت کردند. 5.5 میلیون نفر از آنها (6 درصد) به زوال عقل مبتلا شدند.

سن، جنس، سیگار کشیدن، سطح تحصیلات و سایر متغیرهایی که ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش یا کاهش دهند در این مطالعات در نظر گرفته شدند.

محققان میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را برای افراد مبتلا به زوال عقل و افراد سالم تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که افراد سالم به طور متوسط ​​روزانه کمتر در معرض ذرات ریز آلاینده هوا قرار داشتند. آژانس آلودگی محیطی ایالات متحده (EPA) متوسط سالانه ​​قرار گرفتن در معرض 12 میکروگرم بر متر مکعب ذرات ریز آلاینده را ایمن می‌داند.

محققان دریافتند که خطر زوال عقل به ازای قرار گرفتن در معرض هر یک میکروگرم در متر مکعب (میکروگرم بر متر مکعب) ذرات ریز 3 درصد افزایش می‌یابد.

خطر زوال عقل در آلودگی هوا

ابوالحسنی گفت: در حالی که متاآنالیز ما ثابت نمی‌کند که آلودگی هوا باعث زوال عقل می‌شود، امید ما این است که این یافته‌ها به مردم قدرت دهد تا در کاهش مواجهه خود با آلودگی نقش فعال داشته باشند. با درک خطر زوال عقل از طریق قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، مردم می‌توانند اقداماتی را برای کاهش مواجهه خود انجام دهند، مانند استفاده از انرژی پایدار، انتخاب برای زندگی در مناطقی با سطوح آلودگی کمتر و حمایت از کاهش آلودگی ترافیک در مناطق مسکونی.

آنها همچنین اکسیدهای نیتروژن را بررسی کردند که دود، دی اکسید نیتروژن و قرار گرفتن در معرض ازن را تشکیل می‌دهند، اما وقتی این دسته از آلاینده‌ها به تنهایی در نظر گرفته شدند، خطر افزایش زوال عقل قابل توجهی پیدا نکردند.

ابوالحسنی گفت: مطالعات بیشتری نیاز است.

 

مطالعه بیشتر:

 

مرجع: “آلودگی هوا و بروز زوال عقل: مروری سیستماتیک و متاآنالیز”

توسط: Ehsan Abolhasani, Vladimir Hachinski, Nargess Ghazaleh, Mahmoud Reza Azarpazhooh, Naghmeh Mokhber and Janet Martin, 26 October 2022, Neurology.

مترجم: بهار کنعانی

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *