اتوکلاو چیست؟

اتوکلاو چیست

آزمایشگاه ژنیران دارای اتوکلاو مدل av25 از کاوش مگا می‌باشد.

اختصار: یکی از مهم ترین مسائل مطرح در تمامی آزمایشگاه ها مخصوصا آزمایشگاه های زیست شناسی استریلیزاسیون می باشد. چرا که در انجام آزمایش های مختلف، عاری بودن مواد و وسایل از هرگونه آلودگی امری بسیار حیاتی می باشد. آلودگی ممکن است شیمیایی و یا میکروبی باشد. آلودگی های شیمیایی را می توان به سادگی با شست و شو توسط حلال مناسب آلودگی از بین برد. اما در رابطه با آلودگی های میکروبی یا به اصطلاح آلودگی های زیستی، از بین بردن آن ها (Decontamination) شرایط کمی فرق دارد. چرا که میکروب ها تمامی فضای کره زمین را پر کرده اند.

هوایی که تنفس می کنیم مملو از عوامل مختلف میکروسکوپی می باشند که می توانند به سادگی موجب آلودگی و دخالت در آزمایش های مختلف پزشکی و زیست شناسی گردند. لذا حتی اگر با شست و شو جسمی را عاری از هرگونه عوامل آلودگی کنیم در چند ثانیه ای که در معرض هوا قرار گرفته و یا تماس پوستی با آن ایجاد شود، آن جسم آلوده می گردد. همچنین در استفاده از مایعات در آزمایش های مختلف، امکان استریلیزاسیون آن ها توسط شست و شو وجود ندارد!

دانشمند میکروبیولوژیست به نام چارلز چمبرلن در قرن 19 میلادی دستگاهی را تحت عنوان اتوکلاو اختراع کرد که مشکل استریلیزاسیون را مرتفع کرد. دستگاه اتوکلاو که سیستمی همچون یک زودپز دارد با استفاده از دما و فشار بالای حاصل از بخار آب، به سادگی عمل سترون سازی را انجام می دهد.

امروزه سیستم اتوکلاو در ابعاد و اندازه های مختلف بسته به کاربری مورد استفاده ساخته می شود. اتوکلاو با بخار کردن آب دما را به 121 درجه سانتی گراد رسانده و فشار را عموما در 1 اتمسفر تنظیم می کند. این دما و فشار حاصله مناسب برای از بین بردن تمامی آلودگی های زیستی می باشد.

سیستم اتوکلاو همانطور که گفته شد سیستمی شبیه به زودپز داشته و پس از قرار دادن وسایل و مواد مورد نظر در آن، درب آن بسته شده و دستگاه شروع به کار می کند. عموما برای اطمینان از استریلیزاسیون کامل توسط اتوکلاو، از چسب مخصوص (اندیکاتور) استفاده می شود.

این چسب دارای نوار هایی تیره در زمینه چسب می باشد که هر یک از این نوار ها شامل تعداد زیادی از اسپور باکتری های مقاوم به دما می باشند. در هر سری اتوکلاو مقداری از چسب مخصوص نیز در دستگاه قرار می گیرد و در صورت انجام کامل استریلیزاسیون نوار های موجود بر روی چسب، تغییر رنگ داده و از بین می روند.

همچنین سیستم اتوکلاو سعی بر آن دارد که پس از شروع کار هوای موجود در دستگاه را به شکل نسبتا کامل خارج نماید. چرا که هوا در امر استریلیزه کردن یک عامل منفی محسوب شده و زمان مورد نیاز را افزایش می دهد.

باید توجه داشت که اتوکلاو تنها زمانی کاربرد دارد که از اجسام و نمونه هایی در آن گذاشته شوند که حساسیت دمایی نداشته باشند و بتوانند دما وفشار وارده را تحمل کنند. عموما اکثر وسایل آزمایشگاه های زیست شناسی دارای برچسبی دارند که نشان دهنده قابل اتوکلاو و یا نبودن آن را نشان می دهد.

لذا اتوکلاو برای تمامی ابزار و مواد مورد استفاده در آزمایشگاه کاربرد ندارد. برای استریلیزاسیون مواردی که قابل اتوکلاو نیستند می توان بسته به شرایط و ماهیت مورد نظر، از فیلتر های مختلف، آون و … استفاده کرد.

آزمایشگاه ژنیران دارای یک اتوکلاو از بهترین جنس و کیفیت بوده و سعی بر آن دارد تمامی مواد و وسایل مورد استفاده در آزمایش های مختلف را که قابلیت اتوکلاو شدن دارند، یه این شیوه استریلیزه کند.

 

کد تجهیز این دستگاه در آزمایشگاه ژنیران:  EQ-005

اتوکلاو

——————————————————————-

احتمالاً اصطلاح ” دستگاه اتوکلاو” را شنیده اید اما این دستگاه برای چه استفاده می‌شود؟ اگر با اتوکلاوها آشنایی نسبی دارید، احتمالاً فقط به استفاده از‌ آن‌ها در یک زمینه خاص فکر می‌کنید. در واقع، تعداد شگفت انگیزی از کاربردها برای فناوری اتوکلاو و گزینه‌های متعددی برای کارآمدتر کردن اتوکلاوها وجود دارد.

اتوکلاو (Autoclave) چیست؟

اتوکلاوها ظروف بزرگی هستند که تحت فشار قرار می‌گیرند و به دمای بالا می‌رسند. آن‌ها معمولاً استوانه ای شکل هستند زیرا شکل گرد بهتر می‌تواند فشارهای بالا را به طور ایمن تحمل کند. اتوکلاوها برای نگهداری وسایلی طراحی شده اند که داخل آن قرار می‌گیرند و سپس درب آن مهر و موم می‌شود. در واقع، کلمات “auto” و “clave” به معنای قفل خودکار هستند. با توجه به فشارهای موجود، شیرهای ایمنی برای اطمینان از حفظ ایمن فشار بخار آب در داخل مهم هستند. اتوکلاوها معمولاً برای استریل کردن تجهیزات و ابزار استفاده می‌شوند اما کاربردهای مختلفی دارند.

چگونه کار می‌کند؟

پس از قرار دادن اقلام یا مواد در داخل اتوکلاو، درب آن مهر و موم (به طور سفت بسته می‌شود) می‌شود. سپس بیشتر هوا از منفذ خروج هوا خارج می‌شود. دو گزینه برای نحوه انجام این کار وجود دارد. واحدهای جابجایی جاذبه (Gravity Displacement Units) با پمپاژ بخار به داخل ظرف، هوا را حذف می‌کنند. این کار بخار هوا را جابجا می‌کند تا خلاء ایجاد کند. طرح دیگر که پیش خلاء (pre-vacuum) نامیده می‌شود، هوا را با استفاده از پمپ خلاء از ظرف خارج می‌کند.

پس از خارج شدن هوا از ظرف، بخار با فشار زیاد به داخل محفظه پمپ می‌شود. این کار باعث افزایش دما می‌شود. پس از رسیدن به دمای مورد نظر، بخار همچنان وارد ظرف می‌شود تا دمای مورد نظر را حفظ کند.

چگونه ابزار را استریل می‌کند؟

ابزار و تجهیزات پزشکی در داخل اتوکلاو قرار می‌گیرند. درب بسته شده، هوا از اتوکلاو خارج  و سپس بخار به داخل ظرف پمپ می‌شود. گرما و فشار به اندازه کافی برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها به منظور استریل کردن ابزار پزشکی حفظ می‌شود.

چقدر داغ می‌شود؟

اتوکلاوها برای اهداف مختلف طراحی شده اند. به عنوان مثال، اتوکلاوهای پزشکی معمولاً به دمای 121 تا 140 درجه سانتیگراد (250 تا 284 درجه فارنهایت) برای حداقل 3 دقیقه اما حداکثر 15 تا 20 دقیقه می‌رسند. دمای مورد نظر و مدت زمانی که در آن دما در دستگاه حفظ می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد.

این عوامل شامل نوع فرآیند مورد نظر، نوع اقلام داخل اتوکلاو و میزان فضایی است که برای حرکت آزادانه بخار در اطراف اقلام داخل اتوکلاو وجود دارد. اتوکلاوهای صنعتی اغلب برای حفظ دمای خود تا 300 درجه سانتیگراد طراحی می‌شوند اما برخی از اتوکلاوهای تخصصی می‌توانند به 400 درجه سانتیگراد یا بیشتر نیز برسند.

موارد استفاده

تاریخ ساخت اتوکلاوها به سال 1884 بر می‌گردد که توسط چارلز چمبرلند (Charles Chamberland) اختراع شدند. امروزه‌ آن‌ها فناوری انتخابی برای استریل کردن تجهیزات پزشکی هستند. این استریل کردن عملکردی است که بیشتر برای این دستگاه‌ها به ذهن خطور می‌کند اما اتوکلاوها کاربردهایی بسیار فراتر از آن دارند.

صرف نظر از کاربرد، اصل کار اتوکلاو‌ها یکسان است اما اندازه اتوکلاو مورد نیاز و دما و فشار هدف بستگی به نحوه استفاده از اتوکلاو دارد.

استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی

بدیهی است که هر ابزار پزشکی که مجددا استفاده می‌شود باید به درستی استریل و سترون شود تا باکتری‌ها و سایر آلاینده‌ها را از بین ببرد. این ابزار‌ها شامل تجهیزات جراحی، عروق و هر مورد دیگری است که با مایعات بدن یا آلودگی هوا مواجه می‌شوند.

اتوکلاو بیمارستانی برای استریل کردن موادی که نمی‌توانند گرمای زیاد را تحمل کنند، مناسب نیست اما اتوکلاوهای بیمارستانی برای ضد عفونی کردن طیف وسیعی از تجهیزات دیگر استفاده می‌شود. اتوکلاو پزشکی برای تجهیزات جراحی استفاده می‌شود اما اتوکلاوهای پزشکی برای استریل کردن ابزار و تجهیزات مورد استفاده دام پزشکان، افرادی که کار‌های کفن و دفن را انجام می‌دهند، تتو کارها، دندان پزشکان و مراکز آزمایش پزشکی نیز استفاده می‌شوند.

تجهیزات آزمایشگاهی

محققان برای چندین فرآیند به تجهیزات استریل شده نیاز دارند. اتوکلاوهای تخصصی با درجه تحقیقاتی برای استفاده در موارد آزمایشگاهی در دسترس هستند. اتوکلاوهای با درجه تحقیقاتی برای استریل کردن اقلامی که مستقیماً بر روی انسان استفاده می‌شوند تأیید نشده اند اما این اتوکلاو‌ها به گونه ای طراحی شده اند که کارکرد آن‌ها مقرون به صرفه تر از اتوکلاوهای درجه پزشکی باشد.

پخت پلیمری (Polymer Curing)

کامپوزیت‌های پلیمری در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتوکلاوها برای پخت پلیمری زمانی استفاده می‌شوند که اطمینان از سخت شدن مداوم مواد پلیمری مانند زمان تولید قطعات و اجزاء برای صنایع هوا فضا و کشتی سازی مهم است.

ولکانیزاسیون (Vulcanization)

اتوکلاو ها در ولکانیزه کردن لاستیک استفاده می‌شوند زیرا این دستگاه‌ها گرما و فشار تنظیم شده لازم برای تولید محصولات با کیفیت بالا را فراهم می‌کنند.

کریستال‌های مصنوعی

کریستال‌ها به طور گسترده در صنعت الکترونیک استفاده می‌شوند. اتوکلاوها دما و فشار مورد نیاز برای تولید کریستال‌های کوارتز مصنوعی با کیفیت بالا را فراهم می‌کنند.

مزایای استفاده از ژنراتور نیتروژن برای پخت پلیمر-اتوکلاو

در ابتدا اتوکلاوها از هوا استفاده می‌کردند اما امروزه نیتروژن به گاز ترجیحی برای بسیاری از فرآیندهای اتوکلاو تبدیل شده است. چندین دلیل برای این پدیده وجود دارد.

یکی از عوامل اصلی، در دسترس بودن ژنراتورهای نیتروژن است که در محل مقرون به صرفه هستند.

ژنراتورهای نیتروژن موجود در محل، تولید ارزان قیمت این گاز را بدون نیاز به تحویل مخازن تحت فشار تسهیل می‌کنند. با استفاده از نیتروژن به جای هوای محیط، می‌توان بدون نگرانی در مورد وجود اکسیژن قابل اشتعال، نتایج ثابت تری را به دست آورد.

استفاده از نیتروژن برای اقلامی که در فشارهای بیشتر و حرارت بیشتر تولید می‌شوند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در آن سطوح از گرما و فشار، بسیاری از اقلام می‌توانند به شدت قابل اشتعال شوند. استفاده از یک گاز بی اثر مانند نیتروژن به دلایل ایمنی حیاتی می‌شود. آتش ‌سوزی نه تنها می‌تواند اقلام داخل اتوکلاو را از بین ببرد، بلکه آسیب به اتوکلاو می‌تواند منجر به هزینه‌های قابل ‌توجه و اتلاف وقت در حین تکمیل تعمیرات خسارات وارده شود.

ژنراتورهای نیتروژن موجود در محل مقرون به صرفه تر شده اند. به عنوان مثال، سیستم تولید کننده نیتروژن GENERON PSA می‌تواند در کمتر از یک سال به اندازه قیمت خود در مقایسه با خرید مخازن نیتروژن صرفه جویی کند.

ژنراتورهای نیتروژن این مزیت را دارند که منبع مستمر نیتروژن را فراهم کنند که همین امر می‌تواند با نیازهای عملیات پخت پلیمری بزرگ تجاری سازگاری داشته باشد. برای تعویض مخازن یا ترتیب دادن تحویل مخزن، نیازی به زمان برای اتلاف وقت نیست. نه تنها استفاده از تولید نیتروژن در محل مقرون به صرفه تر است، بلکه با از بین بردن نیاز به تحویل تانک، اثرات زیست محیطی را کاهش می‌دهد. با تعمیر و نگهداری مناسب، مولدهای نیتروژن طول عمر متوسط ​​10 سال دارند که‌ آن‌ها را به سرمایه گذاری طولانی مدت عالی تبدیل می‌کند.

دستور العمل استفاده

اتوکلاو موثر ترین و مطمئن ترین وسیله برای استریل کردن مواد آزمایشگاهی است. اتوکلاو مواد را با استفاده از بخار اشباع تحت فشار (“حرارت مرطوب”) استریل می‌کند. به دلیل استفاده از فشار، بخار و دماهای بالا، خطر بروز آسیبهای قابل توجهی وجود دارد، بنابراین آموزش مناسب در مورد روش‌های عملیاتی برای استفاده افراد مهم است.

اتوکلاوها ممکن است برای استریل کردن تجهیزات یا محصولات قبل از استفاده در آزمایش یا غیر عفونی کردن اقلام قبل از دفع آن‌ها استفاده شوند. دستور العمل خطر زباله‌های زیستی دانشگاه آیووا (University of Iowa) بیان می‌کند که کشت‌ها، بشقاب‌ها (پلیت‌ها) و ویال‌های حاوی ارگانیسم‌های بیماری‌زا باید قبل از دفع در اتوکلاو استریل شوند.

دلیل اتوکلاو کردن زباله‌های عفونی این است که افراد باید چندین بار در حین حمل و نقل با‌ آن‌ها برخورد کرده و به این صورت در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. مهار و استریل سازی مناسب در محل اولیه، احتمال مواجهه تصادفی را کاهش می‌دهد. نحوه انجام و ضرورت لازم استریل سازی با توجه به حجم ماده تیمار شده، سطح آلودگی آن، میزان رطوبت و سایر عوامل متفاوت خواهد بود.

مواد سازگار و ناسازگار با اتوکلاو

در زیر نمونه‌هایی از مواد سازگار و ناسازگار آورده شده است. این جدول یک لیست جامع نیست.

توجه مهم: مواد خطرناک اتوکلاو ممکن است بخارات سمی یا محیط‌های انفجاری ایجاد کند.

مواد ناسازگار مواد سازگار
مواد حاوی حلال، فرار یا خورنده‌ها یا مواد شیمیایی قابل اشتعال محیط‌های کشت بیولوژیکی و استوک‌های میکروبی
مواد آلوده به عوامل شیمی درمانی یا داروهای سیتوتوکسیک (cytotoxic drugs) ظروف کشت و مواد مرتبط با آن‌ها
مواد حاوی سفید کننده* اقلام جامد آلوده (مانند سر پیپت، دستکش، ظروف پتری و غیره)
مواد سرطان زا یا جهش زا (به عنوان مثال اتیدیوم بروماید) ویروس ها یا واکسن های غیر فعال شده (از جمله ضعیف شده) دور ریخته شده
فنل (Phenol) و تریزول (Trizol) پلاستیک های پلی پروپیلن (PP) و پلی کربنات (PC)
پلاستیک های پلی استایرن (PS)، پلی اتیلن (PE) و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) شیشه بوروسیلیکاتی (Borosilicate glass)
ظروف شیشه ای خانگی فولاد ضد زنگ

 

* ضایعات حاوی سفید کننده را با مقادیر مساوی 1 درصد تیوسولفات سدیم (sodium thiosulfate) در آب قبل از اتوکلاو خنثی کنید.

  • هر اتوکلاو و دستگاه استریل کننده باید به طور منظم بازرسی و سرویس شود. این کار به اطمینان پیدا کردن از عملکرد صحیح تجهیزات کمک می‌کند.
  • هر دستگاه باید دارای یک روش عملیاتی استاندارد باشد که با جزئیات کافی نوشته شده است تا اطمینان حاصل شود که اپراتورها از تجهیزات به درستی استفاده خواهند کرد. تجهیزات کنترل‌ کننده دستگاه‌ها بین برندها متفاوت هستند و هر کدام دارای ویژگی‌های بارگیری منحصر به ‌فرد، الزامات اندازه بار و تنظیم چرخه استریل سازی و انواع آن‌ها می‌باشند. محققین اصلی و یا مدیران آزمایشگاه باید اطمینان حاصل کنند که کاربران به درستی در مورد نحوه استفاده از اتوکلاو آموزش دیده اند.

 

  • دستگاه‌ها باید به طور منظم با یک آماده سازی تجاری حاوی اسپور Geobacillus stearothermophilus (شاخص بیولوژیکی) و به ویژه هر دستگاه در یک مرکز BSL3 آزمایش شوند.
  • در هر بار اتوکلاو باید از نشانگرهای نواری (نوار اتوکلاو) با نشانگرهای حساس به حرارت و مواد شیمیایی استفاده شود. توجه: نشانگرها فقط تأیید می‌کنند که اتوکلاو به دمای معمولی رسیده است.‌ آن‌ها نشان نمی‌دهند که محتویات برای مدت زمان مناسب یا با فشار مناسب استریل شده اند. بنابراین، نشانگرهای نواری نمی‌توانند برای اثبات کشته شدن موجودات زنده در حین اجرای اتوکلاو استفاده شوند.
  • اطلاعات دقیقی را در مورد آزمایشات بیولوژیکی، ثبت دماسنج‌ها و کارهای خدماتی انجام شده روی دستگاه نگهداری کنید.
  • ضایعات با چگالی بالا یا موادی که عوامل را از نفوذ گرما و نفوذ بخار عایق می‌کنند برای استریل کردن با بخار مناسب نیستند. اقلامی که با آلودگی زیاد یا فیلم پوشانده شده اند نیاز به زمان استریل سازی بیشتری دارند. اهمیت تمیز کردن صحیح اقلامی که باید استریل شوند را نمی‌توان بیش از حد مورد تاکید قرار داد.
  • تمام زباله‌های عفونی اتوکلاو شده را در کیسه‌های قرمز رنگ خطر بیولوژیک برای دفع قرار دهید.
  • ضایعات اتوکلاو شده می‌توانند باعث ایجاد بو شوند، استفاده از بوگیرهای اتوکلاو ممکن است در صورت وجود مشکل کلی در ناحیه به شما کمک کنند.

در هنگام قرار دادن وسایل و مواد و تخلیه آن‌ها از دستگاه باید از وسایل حفاظت فردی Personal Protective Equipment (PPE) زیر استفاده شود:

  • لباس استاندارد آزمایشگاهی شامل شلوار بلند و کفش‌های جلو بسته داشته باشید.
  • محافظت از چشم و صورت خود را فراموش نکنید.
  • از دستکش (از جمله دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت) استفاده کنید.
  • روکش آزمایشگاهی به تن داشته باشید.

بسته بندی و نگهداری مناسب مواد عفونی برای دستیابی به استریلیزاسیون موثر بسیار مهم است. شایع ترین دلیل عدم استریلیزاسیون موفق عدم تماس بین بخار و میکروارگانیسم‌ها است. برای دستیابی به استریلیزاسیون مناسب، مواد خشک باید از مواد مایع جدا شوند.

 

مواد خشک

  • مطمئن شوید که فقط از کیسه‌های اتوکلاو تایید شده استفاده می‌شود و بیش از 75 درصد ظرفیت نگهداری پر نشده اند.
  • اکثر کیسه‌هایی که به عنوان کیسه‌های اتوکلاو در بازار عرضه می‌شوند در صورت بسته شدن بیش از حد، دیگر مناسب نیستند زیرا بخار در آن‌ها نفوذ نمی‌کند. کیسه‌های مقاوم در برابر بخار باید باز گذاشته شوند یا سوراخ‌هایی در قسمت بالایی آن‌ها ایجاد شود تا بخار به آن نفوذ کند. کیسه‌های کاملا باز را به اتوکلاو منتقل نکنید.
  • هرگز کیسه‌های اتوکلاو را که دارای اخطار چاپی مبنی بر باز ماندن آن‌ها در طول استریل سازی هستند، نبندید. اگر هوا در کیسه محبوس بماند، ممکن است مواد به درستی استریل نشده باشند.
  • کیسه‌های اتوکلاو که اجازه نفوذ بخار را می‌دهند در طول فرآیند استریلیزاسیون ذوب یا پاره می‌شوند. کیسه‌های قابل اتوکلاو نیز ممکن است نشتی داشته باشند، بنابراین باید آن‌ها را در یک ظرف فولادی ضد زنگ کم عمق قرار دهید. تابه‌های پلاستیکی کارایی کمتری دارند زیرا گرما را به سرعت و کار آمدی انتقال نمی‌دهند.

مواد مایع

  • برای جلوگیری از خرد شدن بطری‌ها در حین اعمال فشار و تسهیل نفوذ بخار، درب بطری‌ها و درپوش‌ها باید پس از قرار دادن در محفظه شل شوند. اگر درب این ظروف به محکمی بسته شوند، ممکن است به درستی استریل نشوند و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت شدید با شدت زیادی بترکند.
  • برای جلوگیری از ریختن و جوشیدن مواد، ظروف (25-50 درصد ظرفیت نگهداری) را بیش از حد پر نکنید.
  • بطری‌ها یا فلاسک‌ها را می‌توان در ظرف اتوکلاو با حدود 5 تا 10 اینچ آب برای گرم شدن یکنواخت قرار داد، مطمئن شوید که زیر بطری یا فلاسک حباب وجود ندارد.
  • استریل کردن مایعات حجیم به مراقبت ویژه ای برای جلوگیری از انفجار ظروف نیاز دارد. مایعات حجیم را بدون پیروی از دستور العمل‌های کتبی سازنده اتوکلاو نکنید.

o هر گالن مایع آلوده باید به مدت یک ساعت در دمای 121 درجه سانتیگراد با فشار 15 پوند بر اینچ مربع اتوکلاو شود. قبل از استریل کردن، درب‌ها و منافذ باید باز شوند.

o محلول‌های فله ای (Bulk solutions) باید جدا از سایر اقلام در یک دوره مخصوص مایعات استریل شوند. محلول‌ها در معرض چرخه تنظیمی قرار می‌گیرند که به طور خاص برای مایعات طراحی شده است.

o مایعات استریل شده باید قبل از تخلیه خنک شوند. برداشتن بطری‌های داغ ممکن است باعث انفجار آن‌ها شود.

نحوه انجام کار و شروع به کار دستگاه

  • 250 میلی لیتر آب را به کیسه‌های زباله جامد اضافه کنید تا بخار اضافی ایجاد شود تا هوای باقی مانده را از کیسه خارج کند.
  • زباله‌های عفونی را در ظرف ثانویه دربسته به اتوکلاو منتقل کنید. سطح بیرونی باید ظروف قبل از حمل و نقل ضد عفونی شود.
  • برای به حداقل رساندن تشکیل ذرات معلق در هوا از حمل و نقل خشن با ظروف زباله خود داری کنید.
  • هنگام بارگیری و قرار دادن محفظه از دستور العمل‌های شرکت سازنده پیروی کنید.
  • قبل از شروع چرخه استریل سازی و مناسب بودن سیکل برای مواد و وسایل، از عملکرد صحیح اتوکلاو اطمینان حاصل کنید.
  • کیسه‌های اتوکلاو باید در حین انجام عمل اتوکلاو باز گذاشته شوند تا از نفوذ بخار و رسیدن دمای کافی در داخل کیسه اطمینان حاصل شود.
  • مواد باید به صورت شل در محفظه بسته بندی شوند تا به راحتی بخار نفوذ کرده و هوا خارج شود.
  • اطمینان حاصل کنید که اتوکلاو به دمای مطلوب رسیده است.

تخلیه کردن مواد و وسایل

قبل از تخلیه محفظه اتوکلاو، دستور العمل‌های شرکت سازنده را دنبال کنید.

  • در زمانی که محفظه تحت فشار است، اتوکلاو را باز نکنید، بخار آزاد شده می‌تواند باعث سوختگی شدید شود.
  • بررسی کنید که درجه حرارت و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن رعایت شده است.
  • قبل از باز کردن درب صبر کنید تا اتوکلاو خنک شود. اکثر اتوکلاوها دارای قفل‌های ایمنی هستند که از باز شدن درب در زمانی که دمای داخل بیش از 80 درجه سانتیگراد است، جلوگیری می‌کنند. با این حال، اگر اتوکلاو بلافاصله پس از اتمام چرخه استریل سازی باز شود، ممکن است حجم زیادی از بخار به شکل ناگهانی از آن خارج شود.
  • از ایستادن مستقیم در مقابل درب اتوکلاو پس از دویدن و انجام فعالیت خودداری کنید.
  • ظروف زباله حاوی مایعات را با احتیاط نگهداری کنید تا در اثر پاشیده شدن مایعات داغ یا نشت آن‌ها نسوزید. مایعات باید به مدت 20 دقیقه قبل از حمل و نقل خنک شوند تا از فوران ناگهانی آن‌ها از ظرف نگهدارنده جلوگیری شود.
  • پارچه و البسه: 121 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه با 15 دقیقه با فشار پیش خلاء 27 اینچ جیوه (in. Hg).
  • ظروف شیشه ای و زباله: 121 درجه سانتی گراد به مدت 1 ساعت با 15 دقیقه فشار پیش خلاء 27 اینچی جیوه.
  • مایعات: 121 درجه سانتی گراد به مدت 1 ساعت برای هر گالن.

مطالعه صدها مطلب علمی در حوزه بیولوژی

آرشیو جدیدترین خبرهای روز دنیای بیولوژی

منبع 

مترجم: فاطمه فریادرس

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

4 دیدگاه برای “اتوکلاو چیست؟

    • Admin گفته:

      سلام
      لطفا با آزمایشگاه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

    • Arvin Esfandi گفته:

      ابتدا شما بایستی دفترچه راهنمای وسیله تون ( اتوکلاو) رو به دقت مطالعه بفرمایید,در داخل دفترچه نحوه نگهداری و نظافت دستگاه ذکر شده است
      علاوه براین موارد اتوکلاوها معمولا در اتاقهای دربسته که مجهز به تهویه هستند نگهداری میشوند پس درتماس مداوم با هوای بیرون نخواهند بود که گرد وخاک بگیرند، واما مهمترین مراقبتی که شما بایستی از اتوکلاوتون انجام بدین در نحوه استفاده از اون هستش بدین ترتیب که از اب تقطیر شده برای داخل محفظه ان استفاده کنید تا بدین وسیله از جرم گرفتن یا اهک بستن دیواره و المنت دستگاه جلوگیری بعمل بیاورید.
      برای زوددن گردوخاک هم از بدنه دستگاه کافی با پارچه نم دار اقدام به تمیز کردن ان نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *