استفاده دوباره از روغن سرخ کردنی باعث تخریب عصبی می‌شود!

استفاده دوباره از روغن سرخ کردنی باعث تخریب عصبی می‌شود!

خلاصه: مطالعه‌ای افزایش تخریب عصبی را در موش‌های صحرایی که روغن‌های سرخ کردنی استفاده‌شده مصرف می‌کردند، نشان داد که خطرات سلامتی مرتبط با این روش رایج آشپزی را برجسته می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف چنین روغن‌هایی عملکردهای فیزیولوژیکی حیاتی را مختل می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند بیماری‌های تخریب عصبی را تشدید کند. مطالعات بعدی به بررسی پیامدهای گسترده‌تر برای سلامت انسان می‌پردازند.

این مطالعه بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف روغن‌های سرخ کردنی با ارتباطات بین کبد، روده و مغز تداخل می‌کند.

روغن سرخ کردنی

مطالعه اخیر نشان داد که تخریب عصبی در موش‌های صحرایی و فرزندان آن‌ها که با روغن‌های سرخ کردنی استفاده‌شده تغذیه می‌شدند، در مقایسه با موش‌هایی که رژیم غذایی استاندارد داشتند، افزایش یافته است. سرخ کردن عمیق، که شامل غوطه‌ور کردن کامل غذا در روغن داغ است، روش رایجی برای تهیه غذا در سراسر جهان است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افزایش تخریب عصبی به تأثیرات روغن بر شبکه ارتباط دوطرفه بین کبد، روده و مغز مرتبط است. محور کبد-روده-مغز نقش اساسی در تنظیم عملکردهای فیزیولوژیکی مختلف دارد و اختلال در عملکرد آن با اختلالات عصبی مرتبط است.

دکتر کاتیرسان شانموگام، استادیار دانشگاه مرکزی تامیل نادو، تیم تحقیقاتی را رهبری کرد.

شانموگام که قبلاً در دانشگاه مادورای کامراج، مادورای مشغول به کار بود، گفت: «سرخ کردن عمیق در دمای بالا با چندین اختلال متابولیک مرتبط بوده است، اما هیچ تحقیق بلندمدتی در مورد تأثیر مصرف روغن سرخ‌شده و اثرات مخرب آن بر سلامتی وجود نداشته است.» “تا آنجا که ما می دانیم، اولین نفری هستیم که گزارش می دهیم مصرف طولانی مدت روغن سرخ‌شده باعث افزایش تخریب عصبی در نسل اول فرزندان می‌شود.”

سوگاسینی دهاوامانی، همکار تحقیقاتی از دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، این تحقیق را در Discover BMB، نشست سالانه انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی، که از 23 تا 26 مارس در سن آنتونیو برگزار شد، ارائه کرد.

روغن غذا

خطرات سلامتی استفاده مجدد از روغن

سرخ کردن غذا نه تنها کالری اضافه می کند، بلکه استفاده مجدد از روغن برای سرخ کردن، که یک روش رایج در خانه ها و رستوران ها است، بسیاری از آنتی اکسیدان های طبیعی روغن و فواید سلامتی آن را از بین می برد. همچنین روغن استفاده‌شده ممکن است حاوی اجزای مضر مانند آکریلامید، چربی ترانس، پراکسید و ترکیبات قطبی باشد.

برای بررسی اثرات طولانی مدت روغن سرخ کردنی استفاده‌شده، محققان موش‌های صحرایی ماده را به پنج گروه تقسیم کردند که هر گروه به مدت 30 روز به تنهایی غذای استاندارد یا غذای استاندارد همراه با0.1 میلی‌لیتر در روز روغن کنجد بدون حرارت، روغن آفتابگردان بدون حرارت، روغن کنجد حرارت‌دیده یا روغن آفتابگردان حرارت‌دیده دریافت کردند. روغن‌های حرارت‌دیده شبیه‌سازی روغن سرخ‌کردنی استفاده‌شده بودند.

موش‌هایی که روغن کنجد یا آفتابگردان حرارت‌دیده مصرف می‌کردند، در مقایسه با سایر گروه‌ها، استرس اکسیداتیو و التهاب در کبد را بیشتر نشان دادند. این موش‌ها همچنین آسیب قابل توجهی در روده بزرگ نشان دادند که منجر به تغییراتی در اندوتوکسین‌ها و لیپوپلی‌ساکاریدها – سموم ناشی از برخی باکتری‌ها – شد. “در نتیجه، متابولیسم چربی کبد به طور قابل توجهی تغییر کرد و انتقال DHA اسید چرب امگا-3 مهم مغز کاهش یافت. این امر به نوبه خود منجر به تخریب عصبی شد که در بافت‌شناسی مغز موش‌های مصرف‌کننده روغن حرارت‌دیده و همچنین فرزندان آن‌ها مشاهده شد

مطالعات اضافی که در آن از MSG برای القای نوروتوکسیسیته در فرزندان استفاده شد، نشان داد که احتمال آسیب نورونی در فرزندان مصرف‌کننده روغن‌های حرارت‌دیده بیشتر از گروه کنترل بود که هیچ روغنی دریافت نکرده بودند یا روغن بدون حرارت دریافت کرده بودند.

محققان می‌گویند، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما مصرف مکمل‌های اسید چرب امگا-3 و مواد مغذی مانند کورکومین و اورزانه ممکن است در کاهش التهاب کبد و تخریب عصبی مفید باشد. آنها افزودند که مطالعات بالینی در انسان برای ارزیابی اثرات سوء مصرف غذاهای سرخ شده، به ویژه غذاهای تهیه شده با روغن استفاده شده به طور مکرر، مورد نیاز است.

به عنوان گام بعدی، محققان می‌خواهند تأثیر روغن سرخ کردنی را بر بیماری‌های تخریب عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون و همچنین بر اضطراب، افسردگی و نوروالتهاب مورد مطالعه قرار دهند. آن‌ها همچنین می‌خواهند برای شناسایی روش‌های بالقوه جدید برای پیشگیری یا درمان تخریب عصبی و نوروالتهاب، رابطه بین میکروبیوتای روده و مغز را بیشتر بررسی کنند.

همچنین بخوانید:

مترجم: محمد صادق محمودی لرد

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *