افزایش ابتلا سرطان در جهان: افزایش 79 درصدی موارد سرطان در میان افراد زیر 50 سال

افزایش ابتلا سرطان در جهان

طی سه دهه گذشته، افزایش قابل توجه 79 درصدی در تشخیص‌های جدید سرطان در بین افراد زیر 50 سال در سراسر جهان وجود داشته است. محققان می‌گویند که یک درخواست فوری برای یک رویکرد جهانی جهت پیشگیری، تشخیص زودهنگام، و استراتژی‌های درمان جامع متناسب با بیماران جوان وجود دارد.

موارد ابتلا به سرطان جهانی در افراد زیر 50 سال در 30 سال گذشته 79 درصد افزایش یافته است. سرطان سینه، نای و پروستات افزایش یافته از جمله این سرطان‌ها بودند. این یافته‌ها مستلزم یک استراتژی جهانی با تاکید بر پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان‌های مناسب برای بیماران جوان‌تر است.

تحقیقات منتشر شده در مجله آزاد BMJ Oncology نشان می‌دهد که در سه دهه گذشته (2019-1990) موارد جدید سرطان در بین افراد زیر 50 سال در سراسر جهان 79 درصد افزایش یافته است.

سرطان سینه بیشترین تعداد موارد «شروع زودرس» را در این گروه سنی در سال 2019 داشته است. اما این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که سرطان‌های نای (نازوفارنکس) و پروستات سریع‌ترین افزایش را از سال 1990 داشته‌اند. سرطان‌هایی که در سال 2019 بیشترین تعداد مرگ و میر را داشتند و سلامتی را به خطر انداختند، سرطان سینه، نای، ریه، روده و معده بودند.

یک سرمقاله مرتبط نشان می‌دهد که یافته‌ها در مورد انواع سرطان‌هایی که معمولاً افراد زیر 50 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اطلاعاتی را کسب کرده است.

دیدگاه جهانی در مورد روند سرطان

روند سرطان جهانی

در حالی که سرطان در افراد مسن شایع‌تر است، شواهد نشان می‌دهد که موارد ابتلا در افراد زیر 50 سال از دهه 1990 در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته است. اما بیشتر این مطالعات بر تفاوت‌های منطقه‌ای و ملی متمرکز بوده‌اند. محققان می‌گویند تعداد کمی از آن‌ها به این موضوع از منظر جهانی یا عوامل خطر برای بزرگسالان جوان‌تر نگاه کرده‌اند.

در تلاشی برای رفع این شکاف‌ دانشی، آن‌ها از داده‌های مطالعات جهانی بیماری در سال ۲۰۱۹ برای ۲۹ سرطان در ۲۰۴ کشور و منطقه استفاده کردند.

آن‌ها به میزان بروز (موارد جدید)، مرگ‌ و میرها، پیامدهای سلامتی (سال‌های زندگی با ناتوانی) و عوامل خطر مؤثر در افراد 14 تا 49 ساله، به منظور تخمین درصد تغییر سالانه بین سال‌های 1990 و 2019 پرداختند.

جمعیت شناسی و تغییرات منطقه‌ای

در سال 2019، تشخیص‌های جدید سرطان در میان افراد زیر 50 سال به 1.82 میلیون نفر رسید که نسبت به سال 1990 افزایش 79 درصدی را نشان می‌دهد. به طور کلی، سرطان سینه بیشترین تعداد این موارد و مرگ و میرهای مرتبط را به ترتیب با 13.7 و 3.5 از 100000 جمعیت جهان به خود اختصاص داده است.

اما موارد جدید سرطان‌های نای و پروستات با شروع زودهنگام، سریع‌ترین افزایش را بین سال‌های 1990 تا 2019 داشته‌اند.(با تغییرات درصد تخمینی سالانه به ترتیب 2.28 و 2.23 درصد)

در انتهای دیگر طیف، سرطان کبد با شروع زودرس هر سال حدود 2.88٪ کاهش می‌یابد.

بیش از 1 میلیون نفر (1.06)، افراد زیر 50 سال در سال 2019 بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند که نسبت به سال 1990 کمی کمتر از 28 درصد افزایش داشته است. پس از سرطان سینه، سرطان‌هایی که بیشترین آمار مرگ و میر و سطح پایین سلامتی را داشتند، مربوط به نای، ریه، معده و روده بودند. بیشترین افزایش مرگ و میر در میان افراد مبتلا به سرطان کلیه یا تخمدان بود.

پراکندگی سرطان

بالاترین نرخ شروع زودرس سرطان در سال 2019 در آمریکای شمالی، استرالیا و اروپای غربی بود. اما کشورهای با درآمد پایین تا متوسط ​​نیز تحت تأثیر قرار گرفتند، با بالاترین نرخ مرگ و میر در میان افراد زیر 50 سال در اقیانوسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی.

در کشورهای با درآمد کم تا متوسط، سرطان زودرس تأثیر بسیار بیشتری بر زنان نسبت به مردان، هم از نظر مرگ و میر و هم از نظر سلامت ضعیف، داشت.

بر اساس روند مشاهده شده در سه دهه گذشته، محققان تخمین می‌زنند که تعداد جهانی موارد جدید سرطان با شروع زودرس و مرگ و میر ناشی از آن در سال 2030 به ترتیب 31 درصد و 21 درصد افزایش می‌یابد، و افراد در 40 سالگی بیشترین افزایش خطر ابتلا را خواهند داشت.

علل و محدودیت‌های بالقوه

به گفته محققان، عوامل ژنتیکی احتمالاً نقش به سزایی دارند. با این حال، رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت قرمز و نمک، مصرف الکل،مصرف کم میوه و شیر موثرند.

داده‌ها نشان می‌دهد که مصرف دخانیات، از عوامل اصلی خطر شایع‌ترین سرطان‌ها در میان افراد زیر 50 سال، با فعالیت بدنی کم، وزن اضافی و عوامل مؤثر در قند خون بالا هستند.

محققان محدودیت‌های مختلفی را برای یافته‌های خود تأیید می‌کنند: اصولاً، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که کیفیت متغیر داده‌های ثبت سرطان در کشورهای مختلف ممکن است منجر به گزارش‌دهی و تشخیص نادرست شده باشد. و هنوز مشخص نیست که غربالگری و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی در اوایل زندگی تا چه حد ممکن است بر روندهای مشاهده شده تأثیر بگذارد.

اما، پزشکان مرکز بهداشت عمومی، دانشگاه کوئینز بلفاست، در سرمقاله‌ای مرتبط به این موضوع اشاره می‌کنند: «یافته‌ها … درک نوع سرطان تشخیص داده شده در گروه‌های سنی جوان‌تر را به چالش می‌کشند».

آن‌ها تأکید می‌کنند: «عوامل سبک زندگی احتمالاً در این امر نقش دارند و حوزه‌های جدید تحقیقاتی مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک، میکروبیوم روده، آلودگی هوای بیرون و قرار گرفتن در معرض زندگی اولیه در حال بررسی هستند.»

آن‌ها نتیجه می‌گیرند: “پیشگیری و اقدامات تشخیص زودهنگام، همراه با شناسایی استراتژی‌های درمانی بهینه برای سرطان‌های زودرس، که باید شامل یک رویکرد فوری و جامع برای رسیدگی به نیازهای مراقبتی و حمایتی منحصر به فرد بیماران جوان‌تر باشد.”

آن‌ها می‌افزایند: “برای دستیابی به این اهداف نیاز مبرمی به مشارکت، همکاری و توزیع منابع در سطح جهانی وجود دارد.”

همچنین بخوانید:

منبع

مترجم: شقایق مرتاضی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *