افزودنی‌های خوراکی غیرارگانیک می‌تواند نوزادان را در برابر آلرژی‌های بالقوه خطرناک آسیب‌پذیرتر کند.

آلرژی‌های بالقوه خطرناک

آلرژی غذایی یک بیماری شایع و بالقوه جدی است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به پروتئین‌های خاص موجود در غذاها واکنش نشان می‌دهد. علائم آن می‌تواند از خفیف (مانند خارش دهان یا بثورات پوستی) تا شدید (مانند مشکل در تنفس یا افت فشار خون) متغیر باشد. آلرژی غذایی می‌تواند توسط غذاهای مختلفی از جمله بادام زمینی، بادام درختی، شیر، تخم مرغ، ماهی، صدف، سویا و گندم ایجاد شود.

نانوذرات معدنی به طور بالقوه از سد جفت عبور کرده و وارد شیر مادر می‌شوند و خطر ابتلا به آلرژی غذایی را در نوزادان افزایش می‌دهند

فناوری‌ نانو با بهبود روش‌های تولید، ساخت و فرآوری با هدف ایمن‌تر و سالم‌تر کردن مواد غذایی بر صنعت خوراکی تأثیر زیادی گذاشته است. با این حال، استفاده از نانوذرات در محصولات بهداشتی گیاهی، غذاهای فرآوری‌شده، افزودنی‌های خوراکی و مواد غذایی باز ممکن است منجر به انتقال نانوذرات به بدن انسان شود.

افزودنی‌های خوراکی غیرارگانیک
آلرژی غذایی، افزودنی‌های خوراکی غیرارگانیک می‌تواند باعث افزایش خطرپذیری شود.

Review که اخیراً توسط محمد عیسی و همکارانش از دانشگاه Paris-Saclay در Frontiers in Allergy منتشر شده است، درباره پیامدهای ناخواسته متاثر از نانوذرات موجود در موادغذایی بر روی سلامتی هشدار می‌دهد. این بررسی شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد نانوذرات می‌توانند از سد جفت عبور کنند و جنین را در معرض خطر بالای ابتلا به آلرژی‌های غذایی خطرناک قرار دهد.

دکتر Karine Adel-Patient، نویسنده ناظر مقاله می‌گوید: به دلیل خواص ایمونوتوکسیک و زیست‌کشی نانوذرات، قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند تبادلات مفید میکروبیوتای میزبان-روده را مختل کند و می‌تواند مانع کارکرد روده و تکامل سیستم ایمنی مرتبط با روده در جنین و نوزاد شود. “این ممکن است با اپیدمی اختلالات مربوط به سیستم ایمنی در کودکان، مانند آلرژی‌های غذایی، که عواقب نگران‌کننده‌ای در سلامت عموم دارد، مرتبط باشد.”

همچنین بخوانید:

آلرژی در حال افزایش است

آلرژی غذایی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین‌های موجود در غذا بیش از حد واکنش نشان دهد. کودکان باید تحمل دهانی داشته باشند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون اینکه بدنشان به پروتئین‌های موادغذایی واکنش نشان دهد، غذا بخورند. اگر سیستم ایمنی یا سد روده‌ای به خطر بیفتد، ممکن است حساس شوند و واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

آلرژی‌های غذایی بین 2 تا 5 درصد از بزرگسالان و 6 تا 8 درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شیوع آن در دهه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. ما می‌دانیم که عوامل محیطی نقش مهمی در ایجاد آلرژی دارند و شیوع بیشتر در کودکان نشان می‌دهد که عوامل محیطی در اوایل زندگی احتمالاً علل کلیدی آن هستند. عادات غذایی و محیط بر سلامت روده در کودکان خردسال تأثیر می‌گذارد و محرومیت از میکروبیوتای روده و طیف وسیعی از پروتئین‌های غذایی می‌تواند بر تکامل تحمل دهانی تأثیر بگذارد.

نانوذرات قابل نفوذ هستند

نانوذرات

برای درک اینکه چگونه نانوذرات می‌توانند این تعادل ظریف را بر هم بزنند، تیم تحقیقاتی بر روی سه ماده افزودنی نانوذراتی که به طور منظم در غذا یافت می‌شوند، تمرکز کردند.

Adel-Patient توضیح داد: “چنین عواملی می‌توانند از سد جفت عبور کنند و سپس به جنین در حال رشد برسند.” دفع در شیر نیز پیشنهاد می‌شود و همچنان نوزاد را در معرض دید قرار می‌دهد.

در حالی که عبور نانوذرات از جفت در جوندگان اثبات شده است، شواهدی نیز وجود دارد که افزودنی‌ها از جفت انسان نیز عبور می‌کنند. نانوذرات در روده جذب نمی‌شوند، اما در آن‌جا تجمع می‌یابند و با تغییر تعداد گونه‌های موجود و نسبت آن‌ها، بر باکتری‌های موجود در میکروبیوم روده تأثیر می‌گذارند. با توجه به شواهدی مبنی بر اهمیت میکروبیوم روده در ایجاد یک سیستم ایمنی پیشرفته، تاثیر این موضوع در ایجاد آلرژی ما را نگران کرده است. نانوذرات همچنین بر سد روده اپیتلیوم تأثیر می‌گذارند که یکی دیگر از اجزای ضروری واکنش صحیح به پروتئین‌های موجود در غذاها است.

جمع آوری اطلاعات و شواهد برای ایمونوتوکسیسیتی بسیار دشوار است. اما این تیم به شواهدی اشاره کرد که نشان می‌دهد بافت لنفاوی مرتبط با روده در انسان نیز تحت تأثیر منفی این نانوذرات قرار می‌گیرد. این نشان می‌دهد که تأثیر آن بر سیستم ایمنی بیشتر از آنچه در حال حاضر درک می‌شود، مطابق با شواهد به دست آمده از مطالعات جوندگان است. با این حال، این‌ها معمولاً دوز نسبتاً بالاتری نسبت به مصرف تخمین زده شده توسط انسان منعکس می‌کنند.

Adel-Patient هشدار داد: “تأثیر قرار گرفتن در معرض این مواد بر روی ایجاد آلرژی غذایی تا به امروز ارزیابی نشده است.” بررسی ما بر نیاز فوری محققان به ارزیابی خطر مربوط به قرار گرفتن در معرض نانوذرات معدنی موجود در غذا در طول یک پنجره حساس حساسیت و تأثیر آن بر سلامت کودکان تاکید می‌کند.»

بررسی‌های ما، محققان را به ارزیابی خطرات مربوط به قرار گرفتن در معرض نانوذرات معدنی موجود در غذا در دوران حیاتی و حساس و تأثیر آن بر سلامت کودکان وا داشت.

مطالب مرتبط:

 

مرجع: “مواجهه پری ناتال با نانوذرات معدنی مواد غذایی: نقش آن در ایجاد حساسیت غذایی” توسط محمد عیسی، Gilles Rivière, Eric Houdeau و Karine Adel-Patient

مترجم: شقایق مرتاضی

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *