الکل بیشتر، مغز کوچک‌تر: ارتباط با میانگین مصرف فقط یک نوشیدنی در روز

الکل

اخبار سلامتی

مطالعه‌ای با استفاده از جامعه آماری با بیش از 36000 شرکت‌کننده نشان داده است که مصرف میانگین روزانه 1-2 واحد الکل، ذهن را حدود 2 سال پیرتر می‌کند. مصرف بیشتر الکل حتی آسیب‌های بیشتری به همراه دارد.

یافته‌های علمی به روشنی مشخص کرده‌اند که افراد با مصرف الکل بیشتر به آسیب‌های شناختی بیشتری در ساختمان مغز خود مبتلا می‌شوند.
پژوهشی که به تازگی در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده نشان داده‌است که مصرف حتی مقادیر کمتر الکل می‌تواند برای مغز خطرساز باشد. پژوهشگران این دانشگاه با بررسی آماری 36000 نفر دریافتند که مصرف الکل حتی در میزان کم تا متوسط با کاهش اندازه کلی مغز ارتباط دارد.

محققین در این پژوهش ثابت کردند هرچه مصرف الکل بیشتر باشد، ارتباط آن با آسیب‌های مغزی نیز بیشتر است. به عنوان مثال در افراد بالای 50 سال که به طور معمول مصرف الکل بیشتر است (حدودا دوبرابر جوان‌ترها)، میزان این آسیب‌ها نیز به گونه‌ای معنادار افزایش می‌یابد. این تیم یافته‌های خود را در مجله Nature Communications به چاپ رساندند.

به گفته Gideon Nave، نویسنده مسئول در این مقاله و عضو هیئت علمی دانشگاه پنس وارتان، داشتن جامعه آماری گسترده امکان یافتن الگوی دقیق را می‌دهد. به گونه‌‍ای که حتی می‌توان تفاوت اثر مصرف یک بطری آبجو را با نصف بطری آن مقایسه کرد.
در این مقاله تعدادی از پژوهشگران برجسته با Gideon Nave همکاری داشته‎‌اند، از جمله:
–         Remi Daviet ؛ دانش‌آموخته پسادکتری در دانشگاه ویسکانسین
–         Reagan Wetherill ؛ همکار گیدیئن نِیو در دانشکده پزشکی پرلمن
–         Henry Kranzler ، گرداننده مطالعات اعتیاد در مرکز پن

همچنین اخبار بیشتری مطالعه کنید:

تاثیر ورزش بر شیمی مغز

مولکول‌های قندی؛ نجات بخش سلول‌های بنیادی مغز

ماموریت برای تسکین درد مزمن: پیدا کردن “کلید خاموش” مغز برای درد

به گفته Kranzler ، یافته‌های این پژوهش با سایر یافته‌های علمی و نیز با پروتکل‌های دولتی در ارتباط با میزان ایمن نوشیدن الکل در تضاد است.‌ به عنوان مثال انجمن ملی سومصرف الکل و الکلیسم در آمریکا میزان مناسب الکل برای خانم‌ها را حداکثر یک واحد و برای آقایان حداکثر دو واحد در روز براورد کرده است و این در حالی است که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد مصرف دو واحد الکل در روز باعث کاهش حجم مغز می‌شود.
پژوهش‌های زیادی بر روی رابطه مصرف الکل و سلامت مغز به انجام رسیده است اما نتایج آن‌ها ابهام‌آمیز بوده‌است.

شواهدی قوی برای اثبات تغییر ساختار مغز بر اثر مصرف زیاد الکل وجود دارد که کاهش شدید بخش‌های سفید و خاکستری مغز یکی از آن‌هاست. این در حالی است که مطالعات قبلی نشان داده‌ بودند که مصرف مقدار متوسطی از الکل ممکن است بی‌خطر باشد و حتی مصرف کمی الکل می‌تواند در افراد مسن مفید باشد!

با این حال، مطالعات قدیمی‌تر جامعه آماری کوچکی داشتند. جست و جو در میان حجم زیادی از داده‌ها، ویژگی منحصر به فرد کاری بود که پژوهشگران این پروژه از آن بهره بردند. آن‌ها با استفاده از امکانات و اطلاعات ژنتیکی و پزشکی بیوبانک بریتانیا، بر روی نیم میلیون فرد میانسال و مسن‌تر تحقیق کردند. آن‌ها با استفاده از این مجموعه داده‌ها، به طور خاص بر روی ام آر آی مغزی بیش از 36000 نفر بررسی‌ انجام دادند تا میزان ماده سفید و خاکستری در بخش‌های مختلف مغز را محاسبه کنند.

Nave (نویسنده مسئول در این مقاله) معتقد است کار آن‌ها مانند استفاده از یک میکروسکوپ یا تلسکوپ قوی‌تر است که باعث دریافت یک تصویر با وضوح بهتر میگردد و به این ترتیب الگوهایی که قبل‌تر قابل شناسایی نبودند اکنون عیان می‌شوند.

الکل بیشتر، مغز کوچک‌تر: ارتباط با میانگین مصرف فقط یک نوشیدنی در روز

برای به دست آوردن درک ارتباط احتمالی بین نوشیدن الکل و مغز، کنترل متغیرهای مخدوش‌کننده‌ای که می‌تواند در نتیجه‌گیری درست اخلال ایجاد کند بسیار مهم بود. این تیم سن، قد، راست دست یا چپ دست بودن، جنسیت، وضعیت سیگار کشیدن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، اجداد ژنتیکی و شهرستان محل سکونت را به این منظور کنترل کردند.

شرکت کنندگان داوطلب به سؤالات نظرسنجی در مورد میزان مصرف الکل خود، از پرهیز کامل تا میانگین چهار واحد الکل یا بیشتر در روز، پاسخ دادند. هنگامی که محققان شرکت کنندگان را بر اساس سطوح مصرف گروه بندی کردند، الگوی کوچک اما آشکار ظاهر شد: مقدار ماده خاکستری و سفید افراد هر گروه از مقدار آن در افرادی با همان ویژگی‌ها اما بدون مصرف الکل کمتر بود.

یک واحد مصرف الکل در روز در مقایسه با صفر واحد تغییر چندانی ندارد اما به مرور و هرچه مصرف الکل فرد بیشتر می‌شود میزان تخریب ماده سفید و خاکستری هم کمتر می‌شود. همانطور که Daviet گفته است «این رابطه خطی نیست، هرچه بیشتر بنوشید بدتر می‌شود!»

برای انطباق داده‌ها با شواهد منطقی، محققین میزان کاهش در سایز مغز را بر اساس میزان افزایش سنی که در آن این کاهش سایز قابل انتظار است مدل‌سازی کردند. یافته‌ها نشان داد افزایش مصرف از صفر به یک واحد میانگین در روز، آسیب مغزی معادل یک سال و نیم را در مدت یک سال به همراه دارد در حالی که اگر این میزان مصرف از صفر به چهار واحد در روز برسد، مغز فرد در طی یک سال به میزان 10 سال پیر می‌شود!

قرار است از این داده‌ها برای پاسخ به پرسش‌های بیشتری در آینده استفاده شود. به عنوان مثال Nave می‌گوید: «در این مطالعه ما به بررسی تاثیر میانگین مصرف الکل پرداخته‌ایم اما به عنوان مثال نمی‌دانیم بین خوردن هفت واحد الکل در یک روز و خوردن روزانه یک واحد الکل به مدت هفت روز چه تفاونی وجود دارد، با اینکه می‌دانیم الکل برای سلامت مغزی ضرر دارد اما هنوز به بررسی‌هایی دقیق‌تر نیاز است.»

الکل بیشتر، مغز کوچک‌تر: ارتباط با میانگین مصرف فقط یک نوشیدنی در روز
آنان همچنین مایلند تا در گام‌های بعدی به جای بررسی ارتباط، به طور دقیق علت اثر یا اثرات ذکرشده برای الکل را پیدا کنند که به این منظور نیاز است تا جوانان را در حالی که سنشان افزایش می‌یابد بررسی نمایند.
نیو معتقد است که ممکن است بتوان به مرور زمان تمام علل را جدا از مسائل ژنتیکی بررسی و تفحص کرد.

با اینکه این یافته‌ها تنها بر وجود رابطه بین متغیرهای مختلف و مصرف الکل می‌پردازد اما پژوهشگران امیدوارند که باعث شوند تا مصرف‌کنندگان الکل الگوهای مصرف خود را بازبینی نمایند.
Daviet می‌گوید: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیر نوشیدن الکل بر مغز به صورت نمایی است. بنابراین، یک نوشیدنی اضافی در روز می تواند تأثیر بیشتری نسبت به همه  نوشیدنی های قبلی در آن روز داشته باشد. این بدان معناست که کاهش مصرف آخرین نوشیدنی شب ممکن است تأثیر زیادی در کاهش روند پیری مغز داشته باشد.

به عبارت دیگر، Nave می‌گوید: «بیشتر افرادی که هم‌اکنون بیشتر از سایرین مصرف می‌کنند میتوانند با کاهش مصرف الکل خود بیشترین سود را ببرد.»

منبع

 

مترجم : شقایق مرتاضی

همچنین مطالب علمی بیشتری مطالعه فرمایید:

تاثیر ورزش بر شیمی مغز

مجموعه مایع مغزی نخاعی (CSF)

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *