اورتریت غیر گونوکوکی (Nongonococcal Urethritis) در مردان

آزمایش اورتریت غیر گونوکوکی ngu
فهرست مطالب نمایش

مقدمه‌ای بر اورتریت غیر گنوکوکی

اورتریت غیر گنوکوکی یا NGU معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می­شود. این بیماری در مردان شایع­‌تر است. علائم NGU شامل ترشح و سوزش آلت تناسلی هنگام ادرار کردن است. پزشکان از آنتی­‌بیوتیک‌­ها برای درمان اورتریت غیرگنوکوکی استفاده می‌­کنند. فرد مبتلا باید تمام داروهای خود را مصرف کند و ابتلای خود را به اطلاع شریک جنسی خود برساند تا او هم بتوانند درمان را آغاز کند.

بررسی اجمالی

اورتریت غیر گونوکوکی چیست؟

اورتریت غیر گنوکوکی به التهاب یا سوزش مجرای ادرار را گفته می­‌شود. مجرای ادرار لوله کوچکی در آلت تناسلی است که مسیر عبور ادرار از مثانه به خارج از بدن است.

این نوع التهاب در مردان بیشتر از زنان اتفاق می­‌افتد که معمولاً در اثر عفونت یا ورود میکروب به بدن ایجاد می‌­شود. این بیماری یک عفونت مقاربتی (sexually transmitted infection (STI)) است که ناشی از رابطه جنسی با شریک آلوده به عفونت می‌­باشد.

 

اورتریت غیر گونوکوکی چقدر شایع است؟

NGU شایع­ترین STI قابل درمان است.

آزمایش اورتریت غیر گونوکوکی ngu

علائم و علل اورتریت غیر گونوکوکی

علل این عفونت چیست؟

عفونت غیرگنوکوکی شامل دو دسته علل جنسی و غیرجنسی می‌­باشد.

علل جنس

عفونت­‌های مقاربتی (STIs) عامل اصلی NGU هستند. افراد می‌­توانند این عفونت‌­ها را در طول رابطه جنسی محافظت نشده (واژینال، دهانی یا مقعدی) به یکدیگر منتقل کنند. این عفونت­‌ها از باکتری‌­هایی به نام کلامیدیا تراکوماتیس (Chlamydia trachomatis) و مایکوپلاسما ژنیتالیوم (Mycoplasma genitalium) ناشی می‌­شوند.

علل غیرجنسی

علل غیرجنسی NGU عبارتند از:

فیموزیس (Phimosis)، جایی که پوست ختنه گاه خیلی سفت است.

کاتتریزاسیون (Catheterization)، زمانی اتفاق می­افتد که در طول یک عمل پزشکی نیاز به قرار دادن یک لوله در داخل آلت تناسلی وجود دارد.

آیا NGU همان سوزاک (Gonorrhea) است؟

NGU و سوزاک مشابه اما متفاوت هستند. سوزاک یک عفونت مقاربتی است که توسط نایسریا گونوره‌آ (Neisseria gonorrhea) ایجاد می‌­شود. این دو بیماری می­توانند منجر به علائم مشابه شوند. اما تفاوت­‌های اساسی با هم دارند. باکتری عامل سوزاک با باکتری عامل NGU متفاوت است. این تفاوت در بخشی از نام NGU منعکس شده است: غیر گونوکوکی یا “بدون سوزاک”. و به این معنی است که بیمار در این شرایط به درمان­‌های متفاوتی نیاز دارد.

چه کسانی در معرض خطر NGU هستند؟

NGU در مردان شایع‌­تر است زیرا مجرای ادرار مردانه می‌­تواند در طول رابطه جنسی مبتلا به عفونت شود. مجرای ادرار زنان احتمال خیلی کمتری دارد که در حین رابطه جنسی عفونت بگیرد. رفتارهای خاص نیز می­تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. مردان بین 15 تا 30 سال که بیش از یک شریک جنسی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به NGU هستند.

آیا زنان می‌­توانند به اورتریت غیر گونوکوکی مبتلا شوند؟

زنان کمتر به NGU مبتلا می­‌شوند، اما ممکن است اتفاق بیفتد. این عفونت موجب بروز علائم زیادی در زنان نمی­‌شود.

علائم NGU چیست؟

زنانی که این عفونت را می­گیرند اغلب علائم کمتری دارند. در مردان، علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح (تراوش مایع) از آلت تناسلی، چه کم و چه زیاد
  • سوزش خفیف آلت تناسلی در هنگام ادرار کردن
  • خارش یا سوزش
  • حساسیت غیر طبیعی نسبت به فشار یا لمس

اگر درمان نشوید، عفونت می­‌تواند بدتر شود. علائم شدیدتر در مردان عبارتند از:

  • درد و ورم بیضه.
  • ناباروری، به طوری که شخص نمی­تواند بچه دار شدن شود.
  • بیماری ناشی از گسترش عفونت به سایر قسمت­‌های بدن.

اورتریت غیر گونوکوکی ngu

آیا NGU عوارضی دارد؟

اگر مراقبت­‌های پزشکی دریافت کنید و دستورالعمل­‌های درمانی را رعایت کنید، به احتمال زیاد این عفونت عوارض طولانی مدت نخواهد داشت. اما در صورت عدم درمان، میکروب­‌هایی که اغلب باعث ابتلا به NGU می‌­شوند، می­‌توانند منجر به عوارضی شوند مانند:

  • اپیدیدیمیت (Epididymitis) یا عفونت بیضه، زمانی که لوله‌هایی به نام اپیدیدیم (Epididymis) ملتهب می‌­شوند. اپیدیدیم ساختار طناب مانندی در امتداد بیضه­‌ها است. این وضعیت در صورت عدم درمان می­‌تواند منجر به ناباروری و درد شود.
  • سندرم رایتر (Reiter’s syndrome) که نوعی آرتروز می­باشد.
  • ضایعات پوستی.

زنان همچنین می­توانند از همان باکتری به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا شوند که شامل موارد ذیل است:

  • سرویسیت موکوپورولنت (Mucopurulent cervicitis (MPC))، که یک عفونت دهانه رحم می­‌باشد. این عفونت‌ها می‌توانند باعث ترشحات واژن (نشتی)، خونریزی غیرعادی هنگام پریود و درد در حین رابطه جنسی شوند.
  • واژینیت (Vaginitis)، گروهی از عفونت­‌های واژن است که شامل عفونت‌­های قارجی می‌شود.

در صورت عدم درمان، این عفونت‌­ها می­توانند منجر به مشکلاتی در زنان مانند بیماری التهابی لگن و ناباروری (ناتوانی در باردار شدن) شوند.

علائم اورتریت غیرگنوکوکی چه زمانی بروز پیدا می­کنند؟

مردانی که NGU را از باکتری دریافت می­‌کنند، اغلب 1 تا 3 هفته پس از شروع عفونت، علائم بروز پیدا می‌­کنند. اما شخص همچنین می‌­تواند بدون هیچ علائم قابل توجهی مبتلا به این عفونت باشد.

بیماری فرد مبتلا به NGU چه مدت مسری است؟

با NGU­ها، بیماری شخص فقط در صورتی مسری است که بیماری او یک عفونت جنسی باشد. تا زمانی که شخص مصرف آنتی­‌بیوتیک‌­ها را به پایان نرساند و علائم او از بین برود، همچنان بیماری او مسری باقی می‌ماند. تا زمانی که شخص داروی خود را تمام نکرده و علائم برطرف نشده است، نباید دوباره وارد رابطه جنسی شود.

تشخیص و آزمایشات

چگونه بفهمیم NGU داریم؟

ممکن است علائمی از جمله درد یا سوزش در اطراف آلت تناسلی داشته باشید. یا شاید هیچ علامتی نداشته باشید، اما رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید و می­خواهید برای بیماری­‌های مقاربتی آزمایش دهید. با پزشک خود برا تشخیص بیماری صحبت کنید تا درمان مورد نیاز را برای شما ارائه دهد.

چه آزمایشاتی می­تواند NGU را تشخیص دهد؟

معمولا پزشک شما این عفونت را زمانی تشخیص می‌دهد که:

  • التهاب در مجرای ادرار و برخی از علائم بالا وجود داشته باشد.
  • سوزاک نداشته باشید.

برای مردان یا زنان از نمونه ادرار یا نمونه‌­برداری با سواپ پنبه­‌ای از گلو، مقعد یا دهانه رحم می­تواند برای آزمایش NGU  استفاده شود.

تیم پزشکی نمونه را برای تشخیص میکروب‌هایی که باعث سوزاک، کلامیدیا و شاید مایکوپلاسما ژنیتالیوم می‌شوند، آزمایش خواهند کرد. علائم این عفونت‌­ها مشابه علائم NGU است. افراد می­توانند چندین بیماری مقاربتی را به طور همزمان بگیرند. همچنین ممکن است برای HIV و سایر بیماری­‌های مقاربتی از شخص آزمایش گرفته شود.

آزمایش اورتریت غیر گونوکوکی ngu

مدیریت و درمان

راه درمان اورتریت غیر گونوکوکی چیست؟

آنتی­‌بیوتیک‌­ها برای درمان استفاده می­‌شوند. این داروها میکروب­‌هایی را که مسئول عفونت هستند از بین می‌­برند. پزشک شما ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • Doxycycline که نحوه مصرف آن دو بار در روز به مدت یک هفته می­باشد.
  • آنتی­‌بیوتیک‌­های ماکرولید (Macrolide antibiotics)، مانند آزیترومایسین (azithromycin)، که یک داروی تک دوز است.

اگر به این داروها آلرژی دارید یا این داروها مؤثر نیستند، پزشک شما داروهای مختلفی را تجویز می‌کند. شما و همسرتان هر دو نیاز به درمان دارید. اگر فقط یکی از زوجین درمان شود، ممکن است انتقال عفونت به یکدیگر ادامه داشته باشد.

نحوه پیشگیری

چگونه می­‌توان از اورتریت غیر گونوکوکی پیشگیری کرد؟

شما می­توانید با استفاده از یک کاندوم جدید یا کاندوم دهانی در هر بار رابطه جنسی از این عفونت پیشگیری کنید. اگر شریک جدیدی دارید، قبل از رابطه جنسی، آزمایش NGU و سایر بیماری­‌های مقاربتی را انجام دهید. اگر چندین شریک جنسی دارید، با پزشک خود در مورد گرفتن آزمایش­‌های منظم در مورد بیماری­‌های مقاربتی صحبت کنید. بسیاری از پزشکان آزمایش سالانه یا در صورت لزوم در دوره‌­های کوتاه­تر برای افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، را توصیه می­کنند. این آزمایش می­تواند شما و شریک­‌های جنسی شما را مصون نگه دارد.

دورنما / پیش­بینی

آیا امکان ابتلای مجدد به NGU وجود دارد؟

بله، ممکن است دوباره به عفونت مبتلا شوید. یک بار مبتلا شدن شما را از ابتلای مجدد به آن محافظت نمی‌­کند.

نحوه برخورد با NGU

پس از تشخیص اورتریت غیرگنوکوکی چه باید کرد؟

پس از این که پزشک شما NGU را تشخیص داد و آنتی‌بیوتیک تجویز کرد، اقدامات ذیل را برای سالم ماندن انجام دهید:

  • طبق دستور از دارو استفاده کنید: تمام داروهایی که برایتان تجویز شده است را مصرف کنید. داروی خود را تمام کنید، حتی اگر علائم شما بهبود یابد و داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • رابطه جنسی خود را متوقف کنید: تا زمانی که تمام داروها را مصرف نکرده‌­اید و علائم شما برطرف نشده است، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • اجتناب از عفونت مجدد: همیشه از کاندوم و کاندوم دهانی برای رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی استفاده کنید.
  • تماس با شرکای جنسی: با تمام افرادی که در سه ماه گذشته با آن­ها رابطه جنسی داشته اید، تماس بگیرید. پیشنهاد دهید که تحت درمان قرار گیرند.
  • به پزشک خود مراجعه کنید: اگر ترشح از بین نرفت (یا اگر از بین رفت و برگشت)، با پزشک خود تماس بگیرید.

چه چیزی باید از پزشک خود بپرسیم؟

اگر NGU دارید یا مشکوک هستید که دارید، از پزشک خود موارد ذیل را بپرسید:

  • چه درمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت؟
  • آیا باید برای سایر بیماری­های مقاربتی نیز آزمایش دهم؟
  • چه زمانی می­توانم رابطه جنسی را از سر بگیرم؟
  • چگونه می­توانم در آینده از خودم محافظت کنم؟
  • آیا NGU اثرات بلندمدتی بر سلامتی دارد؟
  • آیا باید به طور منظم آزمایش بیماری­‌های مقاربتی انجام دهم؟

 

نتیجه گیری

اورتریت غیر گنوکوکی التهاب مجرای ادرار است. علت اصلی NGU داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده است. اما علل غیرجنسی نیز برای ابتلا به NGU وجود دارد، از جمله عفونت مجاری ادراری. اگر علائم NGU مانند ترشح از آلت تناسلی یا درد هنگام ادرار کردن دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر علائمی ندارید اما رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌­اید، بهتر است با پزشک خود نیز صحبت کنید. بسیاری از افراد علائم ندارند اما همچنان می‌توانند ناقل عفونت باشند و آن را به شریک زندگی خود منتقل کنند. آنتی­‌بیوتیک‌­ها معمولاً می‌­توانند هر گونه عفونت را از بین ببرند. برای پیشگیری از NGU هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم یا کاندوم دهانی استفاده کنید.

 

مطالب علمی بیشتری بخوانید:

 

منبع

مترجم: فاطمه فریادرس

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *