ایمونوفنوتایپینگ در فلوسایتومتری

ایمونوفنوتایپینگ در فلوسایتومتری

مقدمه‌ای بر ایمونوفنوتایپینگ در فلوسایتومتری

ایمونوفنوتایپ فلوسایتومتری شامل تجزیه و تحلیل یک جمعیت ناهمگن از سلول‌ها به منظور شناسایی یک جمعیت سلولی مورد نظر است.

مراحل ایمونوفنوتایپینگ

  1. سلول‌های دودمان‌های مختلف به عنوان سلول‌های بالغ یا نابالغ شناسایی و مشخص می‌شوند.
  2. سلول‌های غیر طبیعی بر اساس تفاوت در بیان آنتی ژن شناسایی می‌شوند
  3. تفاوت در سلول‌های طبیعی و غیر طبیعی، مانند وجود یا عدم وجود آنتی ژن های خاص، مقایسه و ثبت می‌شوند
  4. سپس داده‌ها برای تشخیص (در صورت نیاز) تجزیه و تحلیل می‌شوند و آزمایش‌های اضافی مانند ایمونوهیستوشیمی، سیتوژنتیک معمولی و هیبریداسیون درجا فلورسانس (FISH) برای تایید تشخیص و نتیجه‌گیری بیشتر انجام می‌شود.

این داده ها همچنین ممکن است برای ایجاد آزمایش‌های پیش تشخیصی برای بیماری‌های خاص مورد استفاده قرار گیرند.

ترکیب ایمونوفنوتایپینگ با فلوسایتومتری

ایمونوفنوتایپ می‌تواند شامل انواع سلول‌های متعددی باشد. بخش های زیر به کاربردهای ایمونوفنوتیپ در فلوسایتومتری برای پنج نوع نمونه می‌پردازد. نئوپلاسم‌های لنفاوی بالغ نئوپلاسم یا رشد غیرطبیعی سلول‌های بافت لنفاوی بالغ شامل دو نوع لنفوم است:

  • لوسمی لنفوئیدی مزمن
  • لنفوم غیر هوچکین

این گروه از نئوپلاسم‌ها با یک ایمونوفنوتیپ مشابه سلول‌های لنفاوی طبیعی مشخص می شوند. آنها همچنین ویژگی های آنتی ژنی مرتبط با نابالغی، از جمله TdT، CD34، یا CD45 را ندارند. سلول های لنفوئیدی بالغ را می توان به سلول‌های B، سلول‌های T و سلول‌های کشنده طبیعی (NK) تقسیم کرد. مطالعات نشان داده اند که فلوسایتومتری چند رنگی می‌تواند برای شناسایی لنفوم هوچکین در بیماران استفاده شود.

لنفوم هوچکین
سلول های لنفوم هوچکین

 

نئوپلاسم‌های لنفوئیدی سلول B بالغ

ایمونوفنوتایپ می‌تواند برای تشخیص لنفوم سلول B، با شناسایی آنتی ژن‌های سلولی غیرطبیعی استفاده شود. این روش همچنین می‌تواند برای شناسایی اهداف درمانی بر اساس آنتی بادی‌ها و همچنین ارائه اطلاعات پیش تشخیصی در مورد بیان مولکول‌هایی مانند CD38 و ZAP-70 و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

دو نوع ناهنجاری در فنوتیپ برای شناسایی سلول‌های B بالغ نئوپلاستیک استفاده می‌شود:

  • محدودیت زنجیره سبک ایمونوگلوبولین
    و
  • بیان آنتی ژن نابجا

سلول های B بالغ فقط یک نوع زنجیره سبک ایمونوگلوبولین – کاپا یا لامبدا را بیان می‌کنند، در حالی که سلول های سرطانی چندین آنتی ژن دیگر را بیان می‌کنند.

نئوپلاسم‌های لنفوئیدی سلول T و NK بالغ

ایمونوفنوتایپینگ همچنین برای شناسایی سلول های T یا NK بالغ استفاده می‌شود. با این حال، شناسایی فنوتیپ‌های غیرطبیعی سلول‌های T یا NK با استفاده از ایمونوفنوتایپ در مقایسه با شناسایی سلول‌های B با شکل غیرطبیعی دشوارتر است. این به این دلیل است که طبقه بندی سلول‌های T و NK کمتر مشخص شده است و شامل دریافت اطلاعات از چندین منبع برای تأیید هویت آن است.

سلول های NK

پس از شناسایی یک جمعیت به عنوان سلول‌های T یا NK، می‌توان از فلوسایتومتری برای تشخیص بیشتر وجود نشانگرهایی مانند CD25 و CD52 استفاده کرد. روش های مورد استفاده برای استخراج اطلاعات ایمونوفنوتایپیک، فلوسایتومتری و ایمونوهیستوشیمی (IHC)  هستند.

اختلالات سلول های پلاسما

برای شناسایی سلول های پلاسما غیر طبیعی و تمایز بین سلول های لنفاوی و پلاسما، فلوسایتومتری انجام می‌شود. از داده‌های ایمونوفنوتایپی نیز می توان برای استخراج اطلاعات برای پیش تشخیص استفاده کرد.

نئوپلاسم های بلاستیک

لوسمی و لنفوم نیز ممکن است همراه با بلاست‌ها و سلول‎های غیرطبیعی در خون یا مایعات بدن ظاهر شوند و مجدداً می‌توان برای شناسایی سلول‌های نابالغ یا غیر طبیعی و تشخیص سلول‌های نابالغی که ممکن است در مغز استخوان و تیموس وجود داشته باشند، ایمونوفنوتایپ انجام داد.

همچنین بخوانید:

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *