بهترین روش مصرف قرص: سردردتان را سریع‌تر تسکین دهید

بهترین راه مصرف قرص

اخبار بیولوژی

بهترین روش مصرف قرص: محققان دریافتند که مصرف قرص‌ها به صورت تکیه به پهلو راست بسیار بهتر بوده و به قرص‌ها اجازه می‌دهد وارد عمیق ترین قسمت معده شده و 3/2 برابر سریعتر از حالت ایستاده حل شوند.

بر اساس مطالعه اخیر Johns Hopkins، نحوه قورت دادن قرص‌ها می‌تواند بر سرعت جذب دارو توسط بدن تأثیر بگذارد.

هنگام مصرف قرص برای سردرد، معمولا وضعیت بدن خود را در نظر نمی‌گیرید. با این حال، تحقیقات اخیر از Johns Hopkins University نشان داده است که وضعیت بدن شما می‌تواند به میزان قابل توجهی بر سرعت جذب دارو توسط بدن تأثیر بگذارد، حتی تا یک ساعت بیشتر.

Rajat Mittal، نویسنده ارشد، مهندس Johns Hopkins و متخصص در دینامیک مایعات، گفت: «ما بسیار شگفت زده شدیم که وضعیت بدن چنین تأثیر عظیمی بر سرعت انحلال یک قرص دارد. من هرگز به این فکر نکردم که آیا این کار را درست یا غلط انجام می‌دهم، اما اکنون هر بار که یک قرص مصرف می‌کنم قطعاً به آن فکر خواهم کرد.

یافته های آنها اخیراً در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

در سال‌های اخیر، مدل‌هایی ساخته شده‌اند که به طور دقیق عملکرد اندام‌های مهم مختلف، به ویژه قلب را نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد مدل تیم StomachSim، یکی از اولین مدل‌هایی است که می‌تواند شبیه سازی واقعی معده انسان را انجام دهد. StomachSim با ادغام فیزیک، بیومکانیک و مکانیک سیالات، آنچه را که در معده اتفاق می افتد، شبیه سازی می‌کند.

بهترین راه مصرف قرص
وضعیت بدن شما هنگام مصرف قرص تفاوت زیادی در سرعت جذب دارو توسط بدن شما ایجاد می‌کند. عکس: Khamar Hopkins/Johns Hopkins University

اکثر قرص‌ها تا زمانی که معده محتویات خود را وارد روده نکند، شروع به کار نمی‌کنند. در نتیجه، هرچه قرص به آنتروم نزدیک‌تر باشد، سریع‌تر شروع به شکستن و تخلیه محتویات آن به دوازدهه، اولین قسمت روده کوچک می‌کند. اگر قصد دارید یک قرص برای این قسمت از معده مصرف کنید، وضعیت بدن شما برای استفاده از جاذبه و همچنین عدم تقارن ذاتی معده بسیار مهم است.

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

آب: آیا واقعاً به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارید؟

طبق تحقیقات اخیر، آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند عملکرد ورزشی را از بین ببرند.

 

چهار حالت برای انحلال بهتر قرص توسط این تیم آزمایش شد. انحلال قرص‌ها در حالی که مانند تصویر زیر استراحت می‌کنید بسیار موثرتر است، به طوری که فرستاده شدن قرص‌ها به عمیق ترین قسمت معده و رسیدن به سرعت انحلال 3/2 برابر سریعتر از سایر وضعیت‌های ایستادن یا نشستن است. بدترین حالت خوابیدن به پهلوی چپ بود. این تیم پس از متوجه شدن اینکه اگر یک قرص در 10 دقیقه در سمت راست معده حل شود، ممکن است تا 23 دقیقه در حالت ایستاده و بیش از 100 دقیقه در حالی که در سمت چپ دراز بکشید طول بکشد، شگفت زده شدند.

بهترین روش مصرف قرص

Mittal گفت: “برای افراد مسن و کم تحرک یا خوابیده در بستر، چه به چپ استراحت کنند چه به راست، می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.”

صاف ایستادن انتخاب مناسب دوم بود که اساساً از نظر اثربخشی با حالت استراحت مانند تصویر بالا نزدیک بوده است.

این تیم همچنین معده‌هایی را که به دلیل gastroparesis ناشی از بیماری‌هایی مانند دیابت و سندرم پارکینسون به درستی کار نمی‌کنند، در نظر گرفتند.  Jae Ho “Mike” Lee محقق پیشین فوق دکترا در Johns Hopkins، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: حتی یک تغییر کوچک در شرایط معده می‌تواند به تفاوت‌های قابل توجهی در اثر بخشی یک داروی خوراکی منجر شود.

تأثیر انحلال دارو بر بیماری معده شبیه به وضعیت ایستادن یا خوابیدن بود که نشان می‌دهد وضعیت بدن هنگام خوردن قرص چقدر مهم است.

Mittal می‌گوید: “وضعیت بدن تأثیر بسیار زیادی بر روی انحلال قرص دارد، این می‌تواند معادل این باشد که معده کسی برای حل شدن قرص‌ها اختلال بسیار مهمی داشته باشد.”

بهترین روش مصرف قرص

تحقیق آینده تلاش خواهد کرد تا پیش‌بینی کند که چگونه تغییرات در بیومکانیک معده بر نحوه جذب داروها توسط بدن، نحوه پردازش غذا در معده و تأثیر وضعیت و gastroparesis بر هضم غذا تأثیر می‌گذارد.

مرجع: “مدل سازی محاسباتی انحلال دارو در معده انسان: اثرات حالت خوابیدن و gastroparesis بر فراهمی زیستی دارو” توسط J. H. Lee, S. Kuhar, J.-H. Seo، P. J. Pasricha و R. Mittal، 9 اوت 2022، فیزیک سیالات.

 

مطالب علمی بیشتری بخوانید:

سرطان معده (Stomach Cancer) چیست؟

 

مترجم: بهار کنعانی

منبع

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *