بیماری لثه و آلزایمر: کشف ارتباط شگفت انگیز

بیماری لثه و آلزایمر

اخبار بیماری ها

محققان در حال بررسی ارتباط بین بیماری لثه و آلزایمر هستند.

محققان Tufts University School of Dental Medicine معتقدند که هدف قرار دادن باکتری‌هایی که باعث بیماری پریودنتال (periodontal) می‌شوند، می‌تواند پیشرفت آلزایمر را کندتر کند.

باکتری Fusobacterium nucleatum (F. nucleatum) اغلب در بیماری periodontal رشد می‌کند. این باکتری بر روی استخوان فک و لثه تأثیر می‌گذارد و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بی ثباتی دندان‌ها و از دست دادن دندان شود.F.nucleatum در سال‌های اخیر با اختلالات مختلفی از جمله زایمان زودرس و سرطان colorectal سرکار داشته است.

بیماری لثه و آلزایمر سرطان روده

اکنون، یک مطالعه جدید از Tufts University، ارتباط بین F. nucleatum و بیماری آلزایمر را نشان می‌دهد. نتایج و یافته‌های آنها در مجله Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شد.

Jake Jinkun Chen، پروفسور periodontology و مدیر بخش زیست شناسی دهان در دانشکده دندانپزشکی Tufts University می‌گوید: در این مطالعه، آزمایشگاه ما برای اولین بار متوجه شد که Fusobacterium nucleatum می‌تواند التهاب سیستمیک ایجاد کند و حتی به بافت‌های سیستم عصبی نفوذ کند و علائم و نشانه‌های بیماری آلزایمر را تشدید کند.

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد!

چرت روزانه در سالمندان ممکن است نشانه زوال عقل / بیماری آلزایمر باشد

 

به گفته Chen، استاد گروه زیست شناسی رشدی مولکولی و شیمیایی در دانشکده پزشکی و دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم زیست پزشکی و پاتولوژیست، Fusobacterium nucleatum همچنین می‌تواند باعث التهاب عمومی شدید شود که نشانه بسیاری از بیماری‌های مزمن است، مانند دیابت نوع 2 و بیماری آلزایمر.

Chen و همکارانش امیدوارند با هدف قرار دادن F. nucleatum، گسترش و پیشرفت حداقل دو بیماری همه گیر را کاهش دهند: بیماری periodontal،که 47 درصد از بزرگسالان آمریکایی بالای 30 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و بیماری آلزایمر،که در حال حاضر 6.5 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است.

F.nucleatum و سلول‌های ایمنی در مغز

آخرین تحقیقات انجام شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که F. nucleatum منجر به تکثیر غیر طبیعی سلول‌های microglial می‌شود. این‌ها سلول‌های ایمنی در مغز هستند که به طور معمول نورون‌ها و عفونت‌های آسیب دیده را حذف می‌کنند و به حفظ سلامت کلی سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کنند. محققان دریافتند که این عرضه بیش از حد سلول‌های microglial باعث افزایش پاسخ التهابی نیز می‌شود.

بیماری لثه و آلزایمر

“مطالعات ما نشان می‌دهد که F. nucleatum می‌تواند حافظه و مهارت‌های تفکر را در موش‌ها از طریق مسیرهای سیگنالی خاص کاهش دهد. Chen می‌گوید این یک علامت هشدار برای محققان و پزشکان است.”

در گذشته ارتباط احتمالی بین بیماری periodontal و آلزایمر توسط دانشمندان مطرح شده است. Chen معتقد است در حالی که تحقیقات جدید نشان نداده است که بیماری پریودنتال مربوط به F. nucleatum مستقیماً به بیماری آلزایمر منجر می‌شود، مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیماری پریودنتال ناشی از F. nucleatum و درمان نشده یا درمان ناقص می‌تواند علائم بیماری آلزایمر را تشدید کند. برعکس، درمان موثر بیماری پریودنتال در افرادی که در مراحل اولیه آلزایمر دارند می‌تواند به طور بالقوه پیشرفت آلزایمر را کند کند.

Chen می‌گوید: “آزمایش بار باکتریایی و درجه علائم می‌تواند روزی راهی برای اندازه گیری اثرات F. nucleatum و مدیریت درمان برای کند کردن پیشرفت بیماری پریودنتال و آلزایمر شود.”

تحقیقات آنها همچنین اهداف دارویی بالقوه ای را پیشنهاد می‌کند که می‌توانند به طور خاص التهاب موضعی و همچنین سیستمیک ناشی از F. nucleatum را در محیط پریودنتال خاموش کنند.

عفونت‌های دهان و بیماری‌های سیستمیک

Chen و همکارانش تحقیقات ترجمه‌ای گسترده تری را برای مسدود کردن مسیرهای بین بیماری periodontal و نه تنها آلزایمر، بلکه سایر بیماری‌های مرتبط با التهاب، از جمله دیابت نوع 2، هدف قرار داده‌اند.

بیماری لثه و آلزایمر

تنها 2 درصد از mRNA به پروتئین ترجمه می‌شود. نود و هشت درصد RNA “غیر کد شونده” است و به طور سنتی چیزی بیش از “ژن‌های ناخواسته” در نظر گرفته می‌شود. اما به طور فزاینده‌ای دانشمندان، از جمله Chen، در حال کشف عملکردهای مهمی هستند که دارند.

به طور خاص، آزمایشگاه او بر روی دو RNA غیر کد شونده متمرکز شده است. یک – microRNA – تولید پروتئین‌ها را در سلول‌ها تنظیم می‌کند. دیگری -lncRNA- عملکردهای دیگری را برای تنظیم بیان ژن انجام می‌دهد و در نهایت می‌تواند برای درمان atherosclerosis (سخت شدن شریان‌ها) و همچنین بیماری periodontal ، دیابت، سرطان و بیماری استخوانی دیابتی استفاده شود.

مطالعات آزمایشگاه Chen نشان داده است که مولکولی به نام microRNA-335-5P می‌تواند آسیب وارد شده توسط پاتوژن‌های periodontal را مهار کند. این مولکول همچنین می‌تواند تأثیر قوی در هدف قرار دادن مولکول‌های پاتولوژیک تولید شده در مغز که منجر به آلزایمر می‌شود، داشته باشد.

MicroRNA به طور کلی مانع بیان ژن می‌شود و می‌تواند تولید پروتئین‌های خاص را متوقف کند. MicroRNA-335-5P، به ویژه، می‌تواند سه ژن « bad’ genes—DKK1, TLR-4, and PSEN-1را مورد هدف قرار دهد که همگی آنها مربوط به بیماری آلزایمر هستند.

آزمایشگاه او همچنین یک مولکول کوچک به نام adipoAI طراحی کرده است که دارای خواص ضد التهابی قوی است. Chen امیدوار است به زودی یک کارآزمایی بالینی را آغاز کند تا بررسی کند که آیا در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های التهابی از جمله دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و بیماری periodontal موثر است یا خیر.

او در پایان می‌گوید: “دهان شما واقعاً دروازه ورود به بدن شماست.”

 

همچنین بخوانید:

تومورهای مغز و نخاع بزرگسالان (Adult Brain and Spinal Cord Tumors) چیستند؟

 

مرجع: «پاتوژن پریودنتال Fusobacterium nucleatum پاتوژنز آلزایمر را از طریق مسیرهای خاص تشدید می‌کند» توسط Hongle Wu، Wei Qiu، Xiaofang Zhu، Xiangfen Li، Zhongcong Xie، Isabel Carreras، Alpaslan Dedeoglu, Thomas Van Karimx، Thomas Van. 23 ژوئن 2022، مرزها در علوم اعصاب پیری.

مترجم: بهار کنعانی

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

2 دیدگاه برای “بیماری لثه و آلزایمر: کشف ارتباط شگفت انگیز

  1. کاربر ژنیران گفته:

    سلام داروی گیاهی قدرتمندی وجود داره که بشه‌میکروب فوزوباکتریوم نئوکلوتام رو سریعا از بین ببره؟

    • Farbod Esfandi گفته:

      درمان میکروب فوزوباکتریوم نئوکلوتام (Fusobacterium necrophorum) به طور سنتی از طریق آنتی‌بیوتیک‌ها انجام می‌شود. این باکتری معمولاً در عفونت‌های دهانی و گلو، از جمله آبسه‌ها و فارنژیت لودویگ، نقش دارد.

      در مورد داروهای گیاهی، هیچ داروی گیاهی خاصی وجود ندارد که به طور مستقیم و قطعی ثابت شده باشد که می‌تواند این باکتری را سریعا از بین ببرد. با این حال، برخی گیاهان دارای خواص ضد باکتریایی هستند که می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی و کمک به مقابله با عفونت‌ها مؤثر باشند. این گیاهان شامل:

      سیر (Garlic): سیر دارای آلیسین است که خواص ضد باکتریایی دارد.
      زنجبیل (Ginger): زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک کند.
      عسل مانوکا (Manuka Honey): عسل مانوکا خواص ضد باکتریایی قوی دارد و می‌تواند در مبارزه با عفونت‌ها مؤثر باشد.
      اما استفاده از این داروهای گیاهی به تنهایی نمی‌تواند جایگزین درمان پزشکی و آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک شود. بنابراین، در صورت مواجهه با عفونت‌های جدی، مراجعه به پزشک و دریافت درمان مناسب بسیار ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *