بیماری کبد با بالا رفتن 38 درصدی خطر زوال عقل مرتبط است

بیماری کبد

یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند.

زوال عقل

 

اخبار سلامتی

بر اساس تحقیقات جدیدی که اخیراً در Neurology، مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا منتشر شده است، افرادی که به بیماری کبد چرب غیر الکلی ( تجمع سلول‌های چربی در کبد) مبتلا هستند، ممکن است استعداد ابتلا بیشتری برای زوال عقل داشته باشند. محققان همچنین دریافتند که خطر زوال عقل ممکن است در افرادی که به این نوع بیماری کبدی مبتلا هستند و همچنین بیماری قلبی دارند یا سکته مغزی داشته‌اند افزایش یابد.

بیش از ۲۵ درصد از افراد در سراسر جهان از بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی رنج می‌برند که شایع‌ترین بیماری مزمن کبدی است. از آنجایی که اغلب علائمی ندارد، بسیاری از افراد از داشتن آن بی‌اطلاع هستند. خستگی و درد یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم یکی از علائمی است که افراد می‌توانند تجربه کنند. در حالی که مصرف بیش از حد الکل ممکن است منجر به بیماری‌های کبد چرب شود، چاقی و عوامل مرتبط مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲ نیز می‌تواند علت بیماری کبد چرب غیر الکلی باشند. بیماری کبد چرب غیر الکلی در تعداد کمی از بیماران می‌تواند باعث آسیب یا التهاب کبد شود.

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

انسان ها پروتئین کمتری از گوشت گیاهی نسبت به گوشت معمولی جذب می‌کنند

چرت روزانه در سالمندان ممکن است نشانه زوال عقل / بیماری آلزایمر باشد

 

Ying Shang نویسنده این مطالعه، Ph.D. از مؤسسه Karolinska در استکهلم، سوئد، گفت: ریسک فاکتورهای رایج برای هر دو بیماری کبدِ چرب غیر الکلی و زوال عقل شامل اختلالات متابولیک مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی است. بنابراین مطالعه ما به دنبال این بود که مشخص کند آیا ارتباطی بین این شکل از بیماری‌های کبدی و خطر ابتلا به زوال عقل به صورت مستقل از عوامل دیگر (مانند دیابت و فشار خون) در فرد وجود دارد؟

 

خطر زوال عقل

 

برای این مطالعه، محققان سوابق ۳۰ سال از ثبت ملی بیماران سوئد را بررسی کردند و ۲۸۹۸ فرد با سن ۶۵ سال و بالاتر را شناسایی کردند که به بیماری کبدِ چرب غیر الکلی مبتلا بودند. سپس محققان ۲۸۳۵۷ فرد بدون این بیماری را شناسایی کردند که از نظر سن، جنسیت و شهر محل سکونت مشابه بودند.

پس از بیش از پنج سال پیگیری، ۱۴۵نفر یا ۵٪ افراد مبتلا به بیماری کبدِ چرب غیرالکلی و مبتلا به زوال‌عقل تشخیص داده شدند.

محققان ریسک فاکتورهای قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت را تنظیم کردند و دریافتند که در مقایسه با افراد بدون بیماری‌های کبدی، افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی ۳۸ درصد بیشتر در معرض زوال‌عقل هستند. هنگامی که به طور خاص به زوال‌ عقل عروقی ناشی از جریان خون ناکافی در مغز نگاه کردند، محققان دریافتند که این عارضه ۴۴ درصد بیشتر در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی نسبت به افراد بدون بیماری کبدی رخ می‌دهد. محققان نرخ بالاتری از بیماری آلزایمر را پیدا نکردند.

 

خطر زوال عقل

همچنین تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به بیماری کبدی که بیماری قلبی نیز داشتند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند. افرادی که بیماری کبدی و سکته مغزی داشتند بیش از ۲.۵ برابر بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

شانگ می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که بیماری کبدچرب غیرالکلی با ایجاد زوال عقل مرتبط است، که ممکن است عمدتاً ناشی از آسیب عروقی در مغز باشد. “این نتایج این احتمال را برجسته می‌کند که درمان هدفمند این نوع بیماری کبدی و بیماری قلبی عروقی همزمان ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد.”

محدودیت مطالعه این بود که بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی کمتر تشخیص داده می‌شود زیرا افراد اغلب علائمی ندارند. شانگ گفت که این می‌تواند منجر به دست کم گرفتن ارتباط بین بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی و زوال عقل شود.

مطالب مرتبط:

سرطان کبد

صرع (Epilepsy) 

 

منبع

مترجم: نسترن عاشوری

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *