تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش افسردگی کمک کنند

https://www.geniranlab.ir/17963/%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86-%d9%85%db%8c%d8%af%d9%87%d8%af-%da%a9%d9%87-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%a8%db%8c%d9%88%d8%aa%db%8c%da%a91.html

اخبار سلامتی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش افسردگی کمک کنند

میکروبیوم روده نقش مهمی در سلامت – از جمله سلامت روان – ایفا می‌کند. محققان دانشگاه بازل و کلینیک‌های روانپزشکی دانشگاه بازل (UPK) نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند از اثر داروهای ضد افسردگی حمایت کرده و به کاهش افسردگی کمک کنند.

در جامعه مدرن، افسردگی یک مشکل بسیار گسترده است. در واقع، طبق آمارهای  CDC، 18.5 درصد از بزرگسالان مورد بررسی در سال 2019 در ایالات متحده علائم افسردگی را داشتند که خفیف، متوسط ​​یا شدید بودند.

چیزی که ممکن است برای بسیاری تعجب آور باشد این است که دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که فلور روده شما، تریلیون‌ها باکتری و سایر میکروب‌هایی که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند، می‌توانند بر افسردگی تأثیر بگذارند. با این حال، این به آن اندازه که به نظر می‌رسد عجیب نیست، زیرا میکروبیوم روده شما نقش مهمی در سلامتی ایفا می‌کند و ممکن است با کاهش وزن، اوتیسم، شدت COVID-19، ALS، و ایمنی و اثربخشی دارو ارتباط داشته باشد.

متخصصان از دارو و روان درمانی برای کمک به بیماران برای فرار از “سگ سیاه” استفاده می‌کنند، اما در برخی از افراد اثر گذار نیست. بنابراین محققان به دنبال راه هایی برای بهبود درمان‌های موجود و توسعه درمان‌های جدید هستند.

یک رویکرد امیدوارکننده، محور میکروبیوم-روده-مغز است. میکروبیوم به طور کلی به معنای تمام میکروارگانیسم‌هایی است که در یا درون بدن انسان زندگی می‌کنند، مانند فلور روده. باکتری‌های روده می‌توانند بر سیستم عصبی (برای مثال از طریق محصولات متابولیک) تأثیر بگذارند.

در این مطالعه، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بازل و کلینیک‌های روانپزشکی دانشگاه بازل (UPK) نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند با درمان با داروهای ضد افسردگی همکاری کنند. آنها یافته‌های خود را در 3 ژوئن 2022 در مجله Translational Psychiatry گزارش کردند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش افسردگی کمک کنند

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

فلور طبیعی چیست و چرا مهم است؟

ساخت محیط کشت باکتری

بزرگترین باکتری جهان که به اندازه یک مژه است، کشف شد

 

فلور روده بر روان تأثیر می‌گذارد

از مطالعات قبلی مشخص شده است که بیماران مبتلا به افسردگی، مشکلات روده‌ای و گوارشی بیشتری را نسبت به میانگین نشان می‌دهند. اگر فلور روده افراد مبتلا به افسردگی در موش‌هایی که در شرایط استریل بزرگ شده‌اند قرار داده شود (یعنی بدون فلور روده) در این صورت حیوانات نیز رفتاری شبیه افسردگی پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، آنها به نسبت انرژی کمتری دارند و نسبت به همسالان خود علاقه کمتری به اطراف خود نشان می‌دهند. بنابراین محققان گمان می‌کنند که ترکیب جامعه باکتریایی در روده نقش مهمی در علائم افسردگی دارد.

در مطالعه جدید خود، محققان به رهبری دکتر آندره اشمیت (André Schmidt) و پروفسور لانگ ( Undine Lang)  به طور سیستماتیک اثرات پروبیوتیک‌ها را بر روی بیماران مبتلا به افسردگی بررسی کردند. همه شرکت‌کنندگان در کلینیک‌های روانپزشکی دانشگاه بازل (UPK) بستری بودند و علاوه بر داروهای ضدافسردگی، یک پروبیوتیک (21 نفر) یا یک دارونما (26 نفر) به مدت 31 روز دریافت کردند. محققان یک سری آزمایش را بلافاصله قبل از درمان، در پایان 31 روز و دوباره چهار هفته بعد بر روی شرکت کنندگان انجام دادند.

تجزیه و تحلیل بعدی نشان داد که اگرچه علائم افسردگی به لطف درمان عمومی ضد افسردگی در همه شرکت‌کنندگان کاهش یافت، اما در گروه پروبیوتیک بهبود بیشتری نسبت به گروه دارونما مشاهده شد.

علاوه بر این، ترکیب فلور روده آنها حداقل به طور موقت تغییر کرد: در گروه پروبیوتیک، تجزیه و تحلیل نمونه‌های مدفوع افزایش باکتری اسید لاکتیک را در پایان درمان نشان داد (اثری که با کاهش علائم افسردگی همراه بود). با این حال، سطح این باکتری‌های روده دوباره طی چهار هفته بعد کاهش یافت.

آنا شیرا شاوب ( Anna-Chiara Schaub)، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه توضیح می دهد: “ممکن است چهار هفته درمان کافی نباشد و مدت بیشتری طول بکشد تا ترکیب جدید فلور روده تثبیت شود.”

تغییر در پردازش محرک‌های عاطفی

یکی دیگر از اثرات جالب مصرف پروبیوتیک‌ها در رابطه با فعالیت مغز هنگام مشاهده چهره‌های خنثی یا ترسناک مشاهده شد. محققان این اثر را با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) بررسی کردند. در بیماران مبتلا به افسردگی، نواحی خاصی از مغز برای پردازش هیجانی متفاوت از افراد دارای سلامت روان رفتار می‌کنند. پس از چهار هفته مصرف پروبیوتیک، این فعالیت مغز در گروه پروبیوتیک عادی شد اما در گروه دارونما نه.

شاوب می گوید: «اگرچه محور میکروبیوم-روده-مغز برای چندین سال موضوع تحقیق بوده است، اما مکانیسم‌های دقیق هنوز به طور کامل مشخص نشده است.(این دلیل دیگری بود که چرا محققان بر این باور بودند که استفاده از طیف وسیعی از باکتری‌ها به شکل پروبیوتیک‌ها، مانند فرمولاسیون‌های موجود در بازار، مهم است)

این محقق می‌گوید: «با دانش بیشتر در مورد تأثیر خاص باکتری‌های خاص، ممکن است بتوان انتخاب باکتری‌ها را بهینه کرد و از بهترین ترکیب برای پشتیبانی از درمان افسردگی استفاده کرد».

 

منبع
همچنین مطالب علمی بیشتری بخوانید:

باکتریوفاژ

مایکوباکتریوم

مترجم :محمدمعین باشی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *