حتی نوشیدن مقدارناچیزی از الکل نیز به ایجاد تغییراتی در مغز و زوال عقل مرتبط است

حتی نوشیدن مقدارناچیزی از الکل نیز به ایجاد تغییراتی در مغز و زوال عقل مرتبط است

تجمع آهن در مغز با نوشیدن الکل حتی به مقدار ناچیز مرتبط است.

اخبار سلامتی

حتی نوشیدن مقدارناچیزی از الکل نیز به ایجاد تغییراتی در مغز و زوال عقل مرتبط است

یکی از پژوهش‌های اخیر نشان داد که نوشیدن بیش از هفت واحد الکل در هفته  به ایجاد تغییراتی در مغز و زوال عقل مرتبط است

پژوهشی که با حضور بیش از 21000 شرکت‌کننده  انجام شد،  اخیراً در مجله ی پزشکی پلاس  (PLOS Medicine) انتشار یافت، ارتباطی بین مصرف هفتگی الکل یا مصرف بیش از هفت واحد و پیدا شدن میزان زیادی آهن در مغز را نشان داد.  تجمع آهن در مغز با بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر مرتبط بوده و ممکن است عامل مهمی در زوال عقل ناشی از مصرف الکل باشد.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی نوشیدن مقدار ناچیزالکل می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت مغز داشته باشد. آنیا توپیوالا از دانشگاه آکسفورد بریتانیا و همکارانش ارتباطی بین مصرف الکل و میزان آهن موجود در مغز را بررسی کردند.حتی نوشیدن مقدارناچیزی از الکل نیز به ایجاد تغییراتی در مغز و زوال عقل مرتبط است

20965 داوطلب آنها به بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا اطلاعاتی در مورد میزان مصرف الکل خود ارائه کردند و از ام‌‌آر‌آی (MRI) برای بررسی مغز آنها استفاده شد. برای تعیین میزان آهن سیستمیک، تقریباً 7000 نفر کبد خود را با استفاده از ام آر آی ​​نیز اسکن کردند. برای ارزیابی توانایی‌های شناختی و حرکتی هر فرد، یک سری تست‌های اساسی انجام شد.

همچنین اخبار بیشتری را مطالعه فرمایید:

انسان ها پروتئین کمتری از گوشت گیاهی نسبت به گوشت معمولی جذب می‌کنند

چرت روزانه در سالمندان ممکن است نشانه زوال عقل / بیماری آلزایمر باشد

بیماری کبد با بالا رفتن ۳۸ درصدی خطر زوال عقل مرتبط است

میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۵ سال و ۴۸.۶ درصد از آنها زن بودند. اگرچه ۲.۷ درصد از پاسخ دهندگان به عنوان افرادی که الکلی نبودند شناخته شدند، میانگین مصرف هفتگی ۱۸ واحد یا حدود ۷.۵ قوطی آبجو یا ۶ لیوان بزرگ شراب بود. محققان دریافتند که مصرف بیش از هفت واحد الکل در هفته با نشانگرهای افزایش آهن در گانگلیون‌های پایه، مجموعه‌ای از نواحی مغز درگیر با کنترل حرکتی، یادگیری رویه‌ای، حرکت چشم، شناخت، احساسات و سایر عملکردها مرتبط است. تجمع آهن در برخی از مناطق مغز با عملکرد نا‌مناسب شناختی مرتبط است.

حتی نوشیدن مقدارناچیزی از الکل نیز به ایجاد تغییراتی در مغز و زوال عقل مرتبط است

این بزرگترین تحقیق انجام شده تا به امروز در مورد مصرف متوسط ​​الکل و تجمع آهن است. اگرچه افراد الکلی میزان مصرف شخصی خود را گزارش داده ‌بودند (می‌تواند میزان دقیق مصرف آن‌ها نباشد)، اما این تنها روش ممکن برای ایجاد چنین گروه بزرگی بود. یکی از محدودیت‌های کار این است که اندازه‌گیری‌های مشتق‌شده از ام‌آر‌آی ​​نمایش‌ غیرمستقیم میزان آهن موجود در مغز می‌باشد و می‌تواند سایر تغییرات مغزی مشاهده ‌شده با مصرف الکل را با تغییرات در سطوح آهن موجود را ترکیب کنند.

 

با توجه به شیوع متوسط ​​نوشیدن الکل، حتی انجمن‌های کوچک می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی در کل جمعیت داشته باشند، می‌تواند  با دخالت در افکار عمومی باعث کاهش میزان نوشیدن الکل در جامعه بشوند.

 

توپیوالا افزود “در بزرگترین تحقیق انجام شده تا به امروز، ما دریافتیم که نوشیدن بیش از ۷ واحد الکل در هفته با تجمع آهن در مغز مرتبط است همچنین وجود مقدار زیادی از آهن در مغز به نوبه خود با عملکرد شناختی ضعیف‌تر مرتبط است و تجمع آهن می‌تواند زمینه ساز زوال عقلی مربوط به الکل باشد.

منبع

همچنین مطالب بیشتری را مطالعه فرمایید:

بیماری پارکینسون

سندرم داون

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *