حشیش (کانابیس) دارویی که درد و نیاز به مسکن‌های مخدر را در میان بیماران سرطانی کاهش می‌دهد.

حشیش (کانابیس) دارویی که درد و نیاز به مسکن‌های مخدر را در میان بیماران سرطانی کاهش می‌دهد.

اخبار بیماری ها

یک مطالعه جامع جدید در مورد استفاده از حشیش توسط بیماران سرطانی نشان می‌دهد که حشیش دارویی، درد ناشی از سرطان و نیاز به مسکن‌های مخدردار را کاهش می‌دهد.یک ارزیابی جامع از مزایای حشیشِ دارویی، برای دردهای مرتبط با سرطان نشان داد که برای اکثر بیماران انکولوژی، درد به طور قابل توجهی بهبود یافت، سایر علائم مرتبط با سرطان و نیاز به مصرف مسکن‌ها کاهش یافت.

 

و عوارض جانبی حداقل بود. این یافته ها که در Frontiers in Pain Research منتشر شده است، نشان می‌دهد که کانابیس دارویی را می‌توان با دقت به عنوان جایگزینی برای داروهای مسکن که معمولاً برای بیماران سرطانی تجویز می‌شود، در نظر گرفت.

درد، به علاوه‌ی افسردگی، اضطراب و بی خوابی، می‌توانند از اساسی‌ترین علل ناتوانی و رنج بیماران سرطانی در طول پروسه‌ی درمانی آن‌ها باشند و حتی ممکن است منجر به بدتر شدن وضعیت آن‌ها شود.

حشیش (کانابیس) دارویی که درد و نیاز به مسکن‌های مخدر را در میان بیماران سرطانی کاهش می‌دهد.

همچنین اخبار مرتیط بیشتری بخوانید:

کاهش ۸۶ درصدی حملات صرع کودکان با استفاده از گیاه دارویی کانابیس

ماری‌جوانا باعث نقص مادرزادی در موش‌های حساس میشود!

David Meiri نویسنده، استادیار مؤسسه فناوری Technion اسرائیل اظهار کرد: «به طور سنتی، دردهای مرتبط با سرطان عمدتاً با داروهای ضددرد مخدر درمان می‌شود، اما بیشتر انکولوژیست‌ها درمان با مواد مخدر را خطرناک می‌دانند، بنابراین درمان‌های جایگزین مورد نیاز است».

نیاز به درمان جایگزین

پس از صحبت با چندین بیمار سرطانی، که به دنبال گزینه‌های جایگزین برای تسکین درد و علائم بودند، محققان مشتاق بودند تا فواید بالقوه داروی حشیش را به‌طور کامل آزمایش کنند.

Gil Bar-Sela، دانشیار مرکز پزشکی Ha’Emek Afula، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «ما با بیماران سرطانی متعددی مواجه شدیم که از ما پرسیدند آیا درمان دارویی کانابیس می‌تواند برای سلامتی آن‌ها مفید باشد یا خیر. “بررسی اولیه ما از تحقیقات موجود نشان داد که در واقع چیز زیادی در مورد اثربخشی آن، به ویژه برای درمان دردهای مرتبط با سرطان شناخته نشده بود، و یافته‌هایی که اثر بخشی آن را تصدیق می‌کردند، بیشتر فاقد قطعیت بودند.”

محققان انکولوژیست‌های معتبری را به کار گرفتند که توانستند مجوزهای حشیش پزشکی را برای بیماران سرطانی خود صادر کنند. این انکولوژیست‌ها بیماران علاقه‌مند را به گروه تحقیقاتی معرفی کردند و ویژگی‌های بیماری آن‌ها را گزارش کردند.

«بیماران قبل از شروع درمان، پرسشنامه‌های ناشناس را تکمیل کردند و دوباره در چندین مقطع زمانی در طی شش ماه بعد این پرسشنامه را تکمیل کردند. Bar-Sela گفت: ما اطلاعاتی را در مورد تعدادی از عوامل از جمله شاخص‌های درد، مصرف داروهای ضد درد، بار و فشار علائم ناشی از سرطان، مشکلات جنسی و عوارض جانبی جمع‌آوری کردیم.

علائم بهبود یافته:

تجزیه و تحلیل داده‌ها حاکی از آن است که نتایج این اقدام با کمتر شدن درد و بهبود علائم سرطان همراه است. نکته مهم این است که نیاز به استفاده از مواد افیونی و سایر مسکن‌ها کاهش می‌یابد. در واقع، تقریباً نیمی از بیماران مورد مطالعه پس از شش ماه درمان دارویی شاهدانه(حشیش)، مصرف تمام داروهای ضد درد را متوقف کردند.

Meiri اظهار می‌کند: داروی کانابیس به‌ عنوان یک درمان احتمالی برای کاهش اشتها پیشنهاد شده است، چراکه اکثر بیماران در این مطالعه دچار کاهش وزن شدند. البته در سرطان پیشرونده، همراهی کاهش وزن با پیشرفت بیماری انتظار می‌رود.

حشیش (کانابیس) دارویی که درد و نیاز به مسکن‌های مخدر را در میان بیماران سرطانی کاهش می‌دهد.

او همچنین هشدار داد: جالب اینجاست که ما متوجه شدیم که عملکرد جنسی برای اکثر مردان بهبود یافته اما برای بیشتر زنان بدتر شده بود.

Meiri مایل است در مطالعات بعدی خود، عمیق‌تر به بررسی اثربخشی حشیش دارویی در گروه‌های مختلف بیماران سرطانی بپردازد.

《اگرچه مطالعه ما بسیار جامع بود و تاثیر کانابیس پزشکی را بر اساس، جنسیت، سن و قومیت، و همچنین انواع سرطان و مرحله سرطان بررسی کردیم، به این معنی که تنوع بیماران در مطالعه ما گسترده بود. بنابراین، در مطالعات آینده باید سطح اثربخشی حشیش دارویی را در زیر گروه‌های خاص بیماران سرطانی با ویژگی‌های مشترک بیشتری بررسی شوند.»

منبع

مترجم: شقایق مرتاضی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *