خوردن فست فود قبل از بارداری می‌تواند به سلامت کودک شما آسیب برساند و یکسری مشکلات پنهان ایجاد کند.

خوردن فست فود

اخبار سلامتی

بر اساس تحقیقات اخیر، خوردن فست فود (غذاهای حاوی قند و چربی بالا) ممکن است به شیر مادر شیرده را تحت تاثیر قرار دهند و همچنین سلامت جنین وی پیش از لقاح را تحت تاثیر قرار دهد.

حتی قبل از لقاح، شیر مادر و سلامت فرزند متولد نشده می‌تواند تحت تأثیر رژیم غذایی سرشار از قند و چربی، مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ شده و نوشابه قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات اخیر انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی، قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی فست فودی، حتی برای مدت کوتاه بر سلامت زنان تأثیر منفی می‌گذارد؛ ظرفیت آن‌ها را برای تولید شیر مغذی مادر پس از زایمان کاهش می‌دهد. که این می‌تواند بر سلامت نوزاد تأثیر بگذارد و خطر ابتلای مادر و کودک به شرایط بالقوه کشنده مانند دیابت، بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

حتی زنانی که وزن متعادلی دارند می‌توانند از عوارض پنهان مانند کبد چرب رنج ببرند که در افراد دارای اضافه وزن یا چاق دیده می‌شود، که در نتیجه‌ی رژیم غذایی فرآوری شده، است. مصرف چربی و شکر می‌تواند منجر به سیروز و نارسایی کبد شود.

خوردن فست فود

مطالعه جدید توسط محققان آزمایشگاه Sferruzzi-Perri در مرکز تحقیقات Trophoblast در دانشگاه کمبریج و دپارتمان ارتقای سلامت زنان و نوزادان در دانشگاه شیلی در سانتیاگو انجام شد. نتایج در مجله Acta Physiologica منتشر شد.

همچنین اخبار علمی بیشتری را مطالعه فرمایید:

طول عمر بیشتر با نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز!

مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دوران بارداری می‌تواند خطر مبتلا شدن کودک شما به بیماری اگزما را کاهش دهد.

 

پروفسور Amanda Sferruzzi-Perri، پروفسور فیزیولوژی جنین و جفت و یکی از اعضای کالج St John  در کمبریج، می‌گوید: زنانی که از رژیم‌ غذایی با قند و چربی بالا پیروی می‌کنند، ممکن است متوجه نشوند که چه تأثیراتی بر سلامتی آن‌ها ممکن است داشته باشد. بهتر است حواسشان به سلامتی خود باشد، به خصوص اگر تغییر آشکاری در وزن بدن آن‌ها وجود نداشته باشد.

این افراد ممکن است چربی بیشتری داشته باشند، که این امر می‌تواند مقدمه ایجاد بسیاری از مشکلات سلامتی باشد. این اتفاق اگرچه می‌تواند آشکارا بر توانایی افراد برای باردار شدن تأثیر نداشته باشد، اما می‌تواند عواقبی برای رشد کودک قبل از تولد، و سلامت و تندرستی نوزاد پس از تولد داشته باشد.

به خوبی آشکار است که رژیم غذایی «به سبک غربی» سرشار از چربی و قند، عامل اصلی افزایش شاخص توده بدنی (BMI) و چاقی است؛ که نه تنها کشورهای توسعه یافته، بلکه کشورهای در حال توسعه را که در حال شهرنشینی هستند، مانند شیلی، فرا گرفته است. در نتیجه، در بسیاری از جمعیت‌ها در سراسر جهان، کمی بیش از نیمی از زنان (52.7%) هنگام بارداری دچار اضافه وزن یا چاق هستند، که مشکلاتی را در دستیابی و حفظ یک بارداری سالم ایجاد می‌کند.

چاقی قبلاً در موش‌ها دیده شده بود، اما بیشتر تحقیقات بر عواقب رژیم‌های نامناسب و طولانی‌مدت با چربی و قند بالا متمرکز شده‌اند. در این مطالعه جدید، تنها سه هفته قبل از بارداری، در طول سه هفته بارداری و پس از تولد، به موش‌ها رژیم غذایی حاوی گلوله‌های پرچرب فرآوری شده با شیر تغلیظ شده شیرین داده شد. این رژیم شبیه محتوای غذایی همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و نوشیدنی‌های شیرین طراحی شد. هدف از این مطالعات تعیین تأثیر بر رشد جنین، باروری و پیامدهای نوزادی بود.

خوردن فست فود

محققان دریافتند که رژیم غذایی پرچرب و با قند بالا حتی در زمان کوتاه هم، بر بقای توله موش‌ها در دوره اولیه پس از تولد تأثیر می‌گذارد. پروتئین‌های شیر برای رشد نوزاد بسیار مهم هستند، اما مشخص شد که کیفیت شیر در موش‌های مادری که از رژیم غذایی پرچرب و با قند بالا استفاده می‌کنند، ضعیف است.

《ما می‌خواستیم بدانیم چه اتفاقی رخ داده است، زیرا مادران ظاهرا خوب به نظر می‌رسند و از نظر اندازه بزرگ نیستند. چیزی که ما دریافتیم این بود که اگرچه به نظر می‌رسید موش‌ها شرایط مناسبی برای باردار شدن داشتند، اما مقادیر بیشتری از بافت چربی در بدن خود در دوران بارداری و در ابتدای بارداری داشتند.》پروفسور Sferruzzi-Perri

آن‌ها در نهایت با کبد چرب مواجه شدند که واقعا برای مادر خطرناک است و جفت تغییر شکل داد. وزن خود جنین تحت تأثیر قرار نگرفت. آن‌ها سبک تر به نظر می‌رسیدند؛ اما آنچه که مشهود بود تغییر تغذیه جنین در دوران بارداری بود. ما متوجه شدیم که رشد غدد پستانی و ترکیب پروتئین شیر مادر تغییر کرده است و این ممکن است توضیحی برای مشکلات سلامتی بزرگ‌تر توله‌های تازه متولد شده باشد.

وقتی زنی با جثه بزرگتر باردار است، پزشکان اغلب در مورد خطر دیابت و رشد غیرطبیعی نوزاد نگران هستند. اما در مادرانی که سالم به نظر می‌رسند، صرف نظر از غذای مصرفی‌شان، تغییرات نامحسوس، اما بالقوه خطرناک در بارداری ممکن است زیر ذره‌بین قرار نگیرد.

پروفسور می‌گوید: نکته قابل توجه این است که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض یک رژیم غذایی نامناسب، درست قبل از بارداری که ممکن است تغییر قابل توجهی در اندازه یا وزن بدن یک زن ایجاد نکند، اما می‌تواند بر سلامت مادر، کودک متولد نشده و توانایی او برای نگهداری از نوزاد تأثیر بگذارد.

ما دریافتیم که رژیم غذایی مادر بسیار مهم است. آنچه شما برای سال‌ها قبل یا درست قبل از بارداری می‌خورید می‌تواند بر رشد کودک تأثیر بسزایی داشته باشد.

پروفسور Sferruzzi-Perri اظهار کرد: که برای زنان مهم است که در مورد رژیم غذایی سالم و متعادل قبل از اقدام برای باردار شدن و همچنین در دوران بارداری و پس از آن آموزش ببینند. او همچنین مایل است حمایت بیشتری از بارداری متناسب با مادران داشته باشد، حتی اگر از نظر ظاهری سالم به نظر برسند. این در مورد داشتن یک رژیم غذایی با کیفیت برای مادران حائز اهمیت است، که شیر با کیفیت و خوب داشته باشد تا کودک بتواند رشد کند.

پروفسور Sferruzzi-Perri می‌گوید: با توجه به غذاهای فست فودی و فرآوری شده که اغلب ارزان‌تر هستند، فقر و نابرابری می‌تواند مانعی برای اتخاذ یک سبک زندگی سالم و فعال باشد و این موضوع ترسناک است. او همچنین گفت: «خرید غذای سالم، خرید میوه و سبزیجات تازه، خرید گوشت بدون چربی هزینه زیادی دارد. اغلب، ساده‌ترین و ارزان‌ترین گزینه، تهیه‌ی غذاهای فرآوری‌شده است که دارای قند و چربی بالایی هستند. با افزایش هزینه‌های زندگی، آن دسته از خانواده‌هایی که در حال حاضر در مضیقه هستند، به احتمال زیاد غذاهایی می‌خورند که ارزش غذایی پایینی دارند، زیرا ارزان‌تر هستند.

《این امر می‌تواند پیامدهایی نه تنها بر سلامت و رفاه آن‌ها، بلکه بر سلامت و رفاه فرزندشان نیز داشته باشد. همچنین می‌دانیم که این فقط در دوره بلافاصله پس از تولد نیست، زیرا رژیم‌های غذایی ناسالم می‌تواند در طولانی مدت منجر به خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی برای کودک شود. بنابراین این رژیم‌ها واقعاً می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی، با پیامدهایی برای نسل‌های بعدی ایجاد کنند.》

مرجع: “رژیم غذایی چاقی در موش‌ها فیزیولوژی متابولیک مادر و توانایی شیردهی را به خطر می‌اندازد که منجر به کاهش احتمال زنده ماندن نوزاد می‌شود” توسط Samantha C. Lean, Alejandro A. Candia, Edina Gulacsi, Giselle C. L. Lee and Amanda N. Sferruzzi-Perri, 26 ژوئیه 2022, Acta Physiologica.

مطالب علمی مرتبط:

متابولیسم (Metabolism)

آب: آیا واقعاً به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارید؟

 

منبع

مترجم: شقایق مرتاضی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *