خیلی بلند؟خیلی کوتاه؟ قد میتواند عامل خطر برای چندین وضعیت سلامتی باشد

خیلی بلند؟خیلی کوتاه؟ قد میتواند عامل خطر برای چندین وضعیت سلامتی باشد

اخبار سلامتی

داده‌ها نشان می‌دهد که میانگین قد در ایالات متحده برای مردان 175 سانتی‌متر و برای زنان 163 سانتی‌متر می‌باشد. در حالی که این‌ها میانگین هستند، دامنه بسیار گسترده است و بسیاری از افراد کمی بلند‌تر یا کوتاه‌تر از حد متوسط هستند.

واضح است که بلند‌تر یا کوتاه‌تر از حد متوسط بودن دارای مزایا و معایبی می‌باشد. برای مثال، فرد کوتاه قد ممکن است وقتی نمی‌تواند به قفسه بالایی برسد خوشحال نباشد، اما احتمالا از فضای پای اضافی در هواپیما قدردانی می‌کند. تفاوت بین قد‌ها ممکن است فراتر از چیزهای ساده و بدیهی باشد و بر عوامل خطر بسیاری از مشکلات رایج سلامتی تاثیر بگذارد.

 

یک مطالعه ژنتیکی بزرگ توسط برنامه  VA Million Veteran(برنامه میلیون کهنه سربازVA ) نشان داده است که قد یک فرد ممکن است برخطر ابتلا به چندین بیماری رایج در بزرگسالی تاثیر بگذارد. یافته‌های مهم شامل ارتباط بین قد و خطر کمتر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و ارتباط بین قد و خطر بالاتر نوروپاتی محیطی و اختلالات گردش خون است.نتایج در 2 ژوئن 2022، در ژورنال PLOS Genetics منتشر شد.

خیلی بلند؟خیلی کوتاه؟ قد میتواند عامل خطر برای چندین وضعیت سلامتی باشد

همچنین اخبار بیشتری مطالعه کنید:

در آغوش گرفتن  شریک عشقی برای زنان (نه برای مردان ) می‌تواند از پاسخ استرس حاد جلوگیری کند.

کم خوابی باعث اختلال بینایی و تخریب سلول‌های بنیادی قرنیه می‌شود!

دکتر Sridharan Raghavan از سیستم مراقبت بهداشتی کلرادو شرقی، که این مطالعه را رهبری می‌کرد، نتایج را تحت عنوان«کمکی قابل توجه برای درک چگونگی ارتباط قد با شرایط بالینی از دیدگاه اپیدمیولوژیک» توصیف کرد.Raghavan می‌گوید قبل از اینکه یافته‌ها منجر به تغییراتی در مراقبت‌های بالینی شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دامنه وسیع مطالعه ما فهرستی از شرایط بالینی مرتبط با قد پیش بینی شده به صورت ژنتیکی به دست آورد. به عبارت دیگر، این‌ها شرایطی هستند که قد ممکن است یک عامل خطر یا عامل محافظتی باشد، صرف نظر از سایر شرایط محیطی که می‌تواند بر قد و سلامت تاثیر بگذارد.

قد معمولا یک عامل خطر برای بیماری‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. اما تحقیقات گذشته ارتباط بین قد یک فرد و احتمال تجربه تعدادی از شرایط سلامتی را نشان داده است. آنچه به خوبی درک نشده است این است که آیا این همبستگی مبنا بیولوژیکی دارد یا ناشی از عوامل دیگری است.

قد یک فرد در بزرگسالی تا حدی به ژن‌هایی که از والدینش به ارث رسیده مربوط است اما عوامل محیطی مانند تغذیه، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فاکتورهای دموگرافیک مانند سن و جنسیت نیز در تعیین قد نهایی نقش دارند. به همین دلیل است که تعیین ارتباط بین قد و خطر بیماری می‌تواند دشوار باشد.

محققان 127 بیماری را با قد مرتبط یافتند.

برای کشف این ارتباط، محققان VA داده‌های ژنتیکی 280000 کهنه سرباز ثبت نام شده درMVP را بررسی کردند. آن‌ها این داده‌ها را با لیستی از 3290 متغیر ژنتیکی مرتبط با قد که در آنالیز ژنوم اخیر به دست آمده بودند مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند که سطح خطر 127 بیماری را می‌توان با قد پیش‌بینی شده ژنتیکی در بیماران سفید پوست مرتبط دانست. از آن جایی که بیماران سیاه پوست در مطالعات ژنتیکی کمتر حضور دارند، داده‌های کمتری در مورد این جمعیت در دسترس است. اما در این آزمایش ویژگی‌های پزشکی مرتبط با قد به طور کلی در بیماران سیاه پوست و سفید پوست ثابت بودند. حدود 21 درصد از کهنه سربازان در مطالعه MVP سیاه پوست بودند.

حداقل 48 مورد از پیوندهای شناسایی شده در بیماران سفید پوست برای بیماران سیاه پوست نیز صادق است. به گفته محققان، یافته‌های اصلی این مطالعه یعنی ارتباط قد با خطر کمتر بیماری عروق کرونر قلب و ارتباط قد با خطر بیشتر فیبریلاسیون دهلیزی و نوروپاتی محیطی و اختلالات گردش خون در هردو شرکت کننده سفید پوست و سیاه پوست یافت شده است.

قد ممکن است خطر بعضی از شرایط را بالا ببرد و خطر بعضی را کاهش دهد

به طور کلی قد پیش بینی شده ژنتیکی بسته به شرایط با هردو مورد خطر ابتلا به بیماری کمتر و خطر ابتلا به بیماری بیشتر مرتبط است. به نظر می‌رسد قد بلند از افراد در برابر مشکلات قلبی عروقی محافظت می‌کند. این مطالعه نشان داده است قد بلندتر با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. اما خطر فیبریلاسیون دهلیزی در شرکت کنندگان قدبلندتر بیشتر بوده است.

این ارتباطات قبلا در تحقیقات قبلی نشان داده شده است. برعکس قد بلند ممکن است خطر بیماری‌های غیر قلبی عروقی در نظر گرفته شده در مطالعه را افزایش دهد. به ویژه در مورد نوروپاتی محیطی و اختلالات گردش خون مربوط به وریدها این مسئله صدق می‌کند. نوروپاتی محیطی آسیب به اعصاب خارج از مغز و نخاع به ویژه در اندام‌ها است. مطالعات قبلی قد را با هدایت عصبی کندتر و مشکلات عصبی مرتبط دانسته اند.

مطالعه MVP این ارتباط را با استفاده از ابزارهای ژنتیکی برای نشان دادن خطر بالاتر مشکلات عصبی در افراد بلند قد تایید می‌کند. محققان قد پیش بینی شده ژنتیکی را با شرایطی مانند اختلال نعوظ و احتباس ادرار مرتبط دانستند که هر دو با نوروپاتی مرتبط هستند.

Raghavan  یافته‌های مربوط به نوروپاتی محیطی را “بسیار جالب” خواند. او این یافته را با همکاران بالینی که اغلب بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی را می بینند، در میان گذاشت. همکاران Raghavan تأیید کردند که افراد بلند قد اغلب بدترین نوروپاتی را نشان می دهند، اما آنها از مطالعات دیگری که این ارتباط را توصیف می کنند آگاه نبودند.

بیماری‌هایی مانند سلولیت، آبسه‌های پوستی، زخم‌های مزمن پا و استئومیلیت نیز با قد مرتبط بودند. همچنین به نظر می‌رسد قد بلند بودن خطر بیماری‌های گردش خون مانند واریس و ترومبوز (ایجاد لخته خون در رگ ها) را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است خطر سایر بیماری‌هایی را که به نوروپاتی یا گردش خون مرتبط نیستند افزایش دهد. ناهنجاری‌های انگشتان پا و پا، شرایطی که می‌تواند ناشی از افزایش تحمل وزن افراد بلند قد باشد، در افرادی که ژنتیک آنها را قد بلند پیش بینی کرده بود، شایع تر بود. این مطالعه همچنین نشان داد که قد خطر ابتلا به آسم و اختلالات عصبی غیراختصاصی را در زنان (نه در مردان) افزایش می‌دهد .

خیلی بلند؟خیلی کوتاه؟ قد میتواند عامل خطر برای چندین وضعیت سلامتی باشد

به گفته محققان، در مجموع، نتایج نشان می‌دهد که قد ممکن است یک عامل خطر ناشناخته اما از نظر بیولوژیکی مهم برای چندین بیماری رایج، به ویژه آنهایی که اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، باشد. آنها می گویند ممکن است در نظر گرفتن قد فرد هنگام ارزیابی میزان خطر و نظارت بر بیماری مفید باشد.

Raghavan می‌گوید، قبل از اینکه این تحقیق بتواند به مراقبت‌های بالینی تبدیل شود، به تحقیقات بیشتری نیاز است. او توضیح می‌دهد: «من فکر می‌کنم یافته‌های ما اولین گام به سوی ارزیابی خطر بیماری است، زیرا شرایطی را شناسایی می‌کنیم که قد ممکن است واقعاً یک عامل خطر باشد. “پروژه آینده باید ارزیابی کند که آیا مرتبط کردن قد در ارزیابی خطر بیماری می‌تواند راهبردهایی را برای اصلاح سایر عوامل خطر در شرایط خاص ارائه دهد.” پروژه آینده همچنین بر مکانیسم‌های بالقوه‌ای که قد را به این شرایط سلامتی مرتبط می‌کند، تمرکز خواهد کرد.

محققان چندین مرکز مراقبت‌های بهداشتی VA در این مطالعه شرکت کردند که شامل Dr. Tim Assimes از مرکز مراقبت بهداشتی Palo Alto  VA،Dr. Yan Sun  از مرکز مراقبت بهداشتی Atlanta VA ، Dr. Chris O’Donnell یکی از رهبران ملی MVP که قبلا با سیستم مراقبت بهداشتی VA Boston و اکنون با Novartis همکاری می‌کند. البته تعداد افرادی که در این مطالعه شرکت کردند محدود به افراد نام برده نبوده است.

برنامه میلیون کهنه سرباز VA  “بسیار مهم”

MVP یک برنامه تحقیقاتی ملی برای یادگیری چگونگی تأثیر ژن‌ها، سبک زندگی و قرار گرفتن در معرض عدوات نظامی بر سلامت و بیماری است. از زمان راه اندازی در سال 2011، بیش از 885000 کهنه سرباز به MVP پیوسته اند، که آن را به یکی از بزرگترین برنامه‌های جهان در زمینه ژنتیک و سلامت تبدیل کرده است.

Raghavan توضیح می‌دهد که مطالعاتی مانند این بدون MVP امکان پذیر نخواهد بود. او گفت: «MVP برای این نوع مطالعات بسیار مهم است. با پیوند دادن داده‌های بالینی با داده‌های ژنتیکی، می‌توانیم نتایج بالینی را مطالعه کنیم که معمولاً در سایر تحقیقات و مشاهدات جمع‌آوری نمی‌شوند. به عنوان مثال، برخی از ارتباط های قوی‌تر در مطالعه ما مانند نوروپاتی محیطی، نارسایی وریدی، استئومیلیت و زخم پا  به طور معمول در بسیاری از مطالعات دیگر که شامل ژنتیک است، جمع‌آوری نمی‌شوند. این پیوند برای تحقیقات و برای ترجمه یافته‌های تحقیقاتی به مراقبت‌های بالینی مفید است.

علاوه بر تعداد بسیار زیاد شرکت‌کنندگان، MVP به دلیل مشارکت کهنه سربازان از گروه‌های مختلف در سراسر کشور، امکان انجام تحقیقاتی را که قبلاً غیرممکن بود، فراهم می‌کند.  Raghavanتوضیح داد: «بخش مهم دیگر MVP تنوع آن است. در حالی که اکثر شرکت‌کنندگان سفیدپوست هستند، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست و اسپانیایی تبار نیز وجود دارند که در مطالعات ژنتیکی در گذشته کمتر حضور داشتند.

 

منبع

مترجم: نسترن عاشوری

همچنین مطالب علمی بیشتری مطالعه کنید:

آکندروپلازی چیست؟

تلومر چیست؟

بهبود سلامت با یک هفته دوری از شبکه‌های اجتماعی!؟

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *