داشتن خواهر یا برادر بزرگتر می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهد!

داشتن خواهر یا برادر بزرگتر می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهد!

خلاصه: یک مطالعه اخیر ارتباط بین داشتن خواهر و برادر بزرگتر، برداشتن لوزه در دوران کودکی و ایجاد اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS)، یک آرتریت التهابی مزمن را شناسایی کرده است. با بررسی داده‌های ثبت سلامت سوئد، محققان دریافتند که 12 تا 15 درصد افزایش خطر مرتبط با داشتن خواهر و برادر بزرگتر و 30 تا 36 درصد افزایش خطر پس از برداشتن لوزه در دوران کودکی وجود دارد. این مطالعه که عوامل خانوادگی مشترک را کنترل می‌کند، از این نظریه حمایت می‌کند که عفونت‌های اولیه ممکن است در ایجاد AS نقش داشته باشند، علی‌رغم اینکه به دلیل ماهیت مشاهده‌ای آن قادر به ایجاد قطعی علت نیستند.

این یافته‌ها این نظریه را تقویت می‌کند که عفونت‌های دوران کودکی بر رشد اسپوندیلیت آنکیلوزان تأثیر می‌گذارد.

خواهر یا برادر بزرگتر

یک مطالعه بزرگ منتشر شده در مجله دسترسی آزاد RMD Open نشان می‌دهد که داشتن خواهر و برادر بزرگتر و برداشتن لوزه در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به اسپوندیلیت انکیلوزان (AS)، یک آرتریت التهابی مزمن مرتبط است. این امر از این نظریه حمایت می‌کند که عفونت‌های دوران کودکی ممکن است در شروع این بیماری که باعث درد، سفتی و خستگی ناشی از التهاب ستون فقرات، مفاصل و تاندون‌ها می‌شود، نقش داشته باشد.

اگرچه استعداد ژنتیکی یکی از علل اولیه AS است، اما عوامل محیطی در اوایل زندگی نیز بر رشد آن تأثیر می‌گذارد.

جزئیات مطالعه و عوامل خطرزای اولیه زندگی

برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان از اطلاعات مربوط به سلامت و واحد خانواده موجود در ثبت ملی جمعیت سوئد استفاده کردند تا قرار گرفتن در معرض عوامل خطر مختلف اولیه زندگی را در بزرگسالان با و بدون این بیماری مقایسه کنند.

برای واجد شرایط بودن ورود به تجزیه و تحلیل مورد-شاهدی، موارد باید حداقل یک بار ویزیت کلینیک تخصصی، سرپایی یا بستری با تشخیص ثبت شده اسپوندیلیت آنکیلوزان بین ژانویه 2001 و دسامبر 2022 داشته باشند.

هر مورد از نظر جنسیت، سال تولد و منطقه محل سکونت با میانگین 4 نفر از افراد عادی که به این بیماری مبتلا نبودند مطابقت داده شد.

عوامل خطر اولیه زندگی عبارتند از: سن مادر هنگام زایمان، وزن او (BMI) در اوایل بارداری و اینکه آیا او سیگار می‌کشید یا نه. طول بارداری؛ وزن نوزاد هنگام تولد؛ تولد چند قلو؛ زایمان سزارین؛ عفونت‌های مادر در دوران بارداری؛ و فصل تولد نیز است.

سایر عوامل در نظر گرفته شده تعداد خواهر و برادر بود. عفونت‌های جدی دوران کودکی از بدو تولد تا سن 15 سالگی؛ و برداشتن لوزه و/یا آپاندیس قبل از 16 سالگی نیز بود.

یافته‌های مربوط به عوامل خطر و تجزیه و تحلیل خواهر و برادر

در مجموع، 6771 نفر از متولدین سال 1973 به بعد بین سال های 2001 تا 2022 مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان تشخیص داده شدند. از این تعداد، 5612 نفر در سوئد متولد شده و به عنوان مورد انتخاب شدند.

عوامل متعددی با افزایش خطر ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان مرتبط بودند، از جمله داشتن یک یا چند خواهر و برادر بزرگتر (12 تا 15 درصد افزایش خطر)، اما به طور کلی نه خواهر و برادر.

عفونت‌های جدی دوران کودکی با 13 درصد افزایش خطر پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار همراه بود، در حالی که برداشتن لوزه‌ها قبل از 16 سالگی با 30 درصد افزایش خطر مرتبط بود.

زایمان چندقلویی، برخلاف زایمان تک قلویی، با 23 درصد افزایش خطر همراه بود، در حالی که تولد در ماه‌های تابستان یا پاییز با خطر قابل توجهی کمتر از تولد در زمستان همراه بود.

محققان سپس یک تجزیه و تحلیل مقایسه خواهر و برادر انجام دادند – 3965 با بیماری و 6070 خواهر و برادر بدون بیماری، زیرا این برای عوامل محیطی بالقوه تأثیرگذار اندازه گیری شده و اندازه گیری نشده مشترک در خانواده‌ها تنظیم می‌شود.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که خطر افزایش 18 درصدی برای یک خواهر یا برادر بزرگتر در مقایسه با هیچ کدام، افزایش به 34 درصد برای دو یا چند خواهر و برادر بزرگتر، پس از تعدیل جنسیت، سن مادر و سال تولد بود.

محققان توضیح می‌دهند: «مکانیسم پشت این افزایش خطر را نمی‌توان از روی داده‌های ما تعیین کرد، اما نشان داده شده است که نوزادان دارای خواهر و برادر بزرگ‌تر در اوایل زندگی بیشتر از نوزادان بدون خواهر و برادر در معرض عفونت‌ها قرار دارند.»

در حالی که ارتباط با عفونت‌های جدی دوران کودکی مشاهده شده در تجزیه و تحلیل مورد-شاهدی به 4 درصد افزایش یافت، ارتباط با برداشتن لوزه‌ها پس از تعدیل عوامل بالقوه تأثیرگذار به 36 درصد افزایش یافت.

محدودیت‌ها و نتیجه‌گیری

این یک مطالعه مشاهده‌ای است و به این ترتیب، نمی‌تواند علت را ایجاد کند. محققان به داده‌های پزشک خانواده دسترسی نداشتند، بنابراین عفونت‌های جدی فقط از سوابق بیمارستانی و برداشتن لوزه‌ها شناسایی شدند و فقط کسانی که پس از سال 1973 متولد شده بودند در این مطالعه وارد شدند.

با این وجود، محققان نتیجه می‌گیرند: «داشتن خواهر و برادر بزرگ‌تر و سابقه برداشتن لوزه در دوران کودکی به طور مستقل با ایجاد [اسپوندیلیت آنکیلوزان] مرتبط بود، حتی پس از تعدیل عوامل مشترک خانواده در تجزیه و تحلیل مقایسه خواهر و برادر نیز این فرضیه را تقویت می‌کند که عفونت‌های دوران کودکی در علت شناسی این وضعیت نقش دارند.»

همچنین بخوانید:

منبع

مترجم: حنانه بریمانی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *