دوره آنلاین-min

آزمایشگاه ژنیران برخی از تکنیک های زیست شناسی را که در فضای مجازی تحت عنوان in-silico به انجام می رسند، به شکل دوره های کارآموزی آنلاین برگزار می کند. اساتید دوره های آنلاین، همزمان با تدریس، به شکل کامل بر تک تک دانشجویان نظارت داشته و برای هر جلسه تمرین هایی را مشخص می کنند تا علاوه بر یادگیری در کلاس، تمرین و تکرار در زمان های خارج از کلاس هم انجام شود. جلسات این دوره ها در فواصل زمانی مناسب برگزار می شوند تا دانشجویان فرصت مناسب برای انجام حل تمرین بین جلسات را داشته باشند. همچنین بخشی از هر جلسه به پرسش و پاسخ و حل تمرین تخصیص داده می شود تا مطالب و تکنیک ها به شکل کامل برای کارآموزان جا بیفتد.
با همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19) در اواخر سال ۱۳۹۹، ارتباطات حضوری در کشور ایران همانند سایر کشور های جهان به شدت محدود شد. لذا بسیاری از ساز و کار های اجتماعی در بستر اینترنت شکل گرفت و بخش زیادی از کلاس های آموزشی در پلتفرم های اختصاصی به شکل آنلاین برگزار شدند. با توجه به شرایط آموزش در رشته های زیست فناوری، امکان برگزاری آنلاین کلاس ها وجود نداشت. چرا که رشته های وابسته به این حوزه همه تجربی بوده و با انجام کار در آزمایشگاه تحقق می یافت. اما از طرفی بخش های اولیه مسیر های پژوهشی که در بستر یک فضای مجازی انجام می پذیرفت، نیازی به حضور فیزیکی در آزمایشگاه نداشت. لذا می توان گفت این محدودیت ها اگرچه سرعت پیشرفت بخش های تجربی را مختل نمود اما از طرفی بستری فراهم آورد تا دانشجویان با داشتن زمان بیشتر در خانه، توجه بیشتری به زمینه های محاسبات in-silico داشته باشند. آزمایشگاه ژنیران نیز در همین راستا بخشی از دوره های کارآموزی که در بستر محاسبات و طراحی های کامپیوتری به انجام می رسید، برگزاری آن ها را نیز به فضای مجازی منتقل کرد.
دوره های آنلاین آزمایشگاه ژنیران شامل بیوانفورماتیک، بیوآرت، پایتون برای بیولوژیست ها و طراحی و مدلسازی سلولی (سیستم بیولوژی) می باشند. هر یک از این دوره ها توسط اساتید خبره که سال ها در همان زمینه تخصصی مشغول به کار بوده اند برگزار می گردد.

– بیوانفورماتیک چکیده ای از سیستم in-silico می باشد. اولین شرط قدم نهادن در وادی محاسبات رایانه ای در زیست شناسی، فقط و فقط یادگیری اصول اولیه بیوانفورماتیک می باشد. اگرچه بیوانفورماتیک خود به شاخه های متنوع و کاربردی زیادی تقسیم می شود اما در ابتدای مسیر لازم است فرد مهارت های اولیه مانند شناسایی بانک های اطلاعاتی و استخراج داده از آن ها را فرا گیرد. در دوره بیوانفورماتیک آزمایشگاه ژنیران مقدماتی از این حوزه اما با پایه‌ای قوی آموزش داده می شود.

– بیوآرت به معنای الهام گرفتن از نقاشی های زیبای خلقت و به تصویر کشیدن آن هاست. مفهوم هنر زائده‌ی ترکیب‌بندی قانونمند اشکال و رنگ ها در حیات می‌باشد. در دوره بیوآرت به تصویر کشیدن و طراحی کردن یک پدیده زیستی در سطح عکس و فیلم آموزش داده می شود. اهمیت طراحی در زیست فناوری این است که اگرچه ارزشمندی یک متن می تواند حاصل سال ها تلاش و تحقیق در آزمایشگاه باشد اما آنچه که بیش از پیش به آن هویت می بخشد دارا بودن یک طراحی درست و زیبا از همان مسیر پژوهشی است.

– پایتون برای بیولوژیست ها جزء دوره های تلفیقی و بین رشته ای می باشد. داده های بدست آمده از پژوهش های مختلف در سالیان متمادی آنچنان زیاد بوده که دیگر انسان بدون تجهیزات توانایی آنالیز آن ها را ندارد. زبان برنامه نویسی پایتون یکی از برنامه های قدرتمند و رایگان است که با فضایی کاربری آسان اجازه می دهد با دادن کد های مختلف یک ماشین مجازی قدرتمند راه‌اندازی کرده و به آنالیز داده ها پرداخت. در دوره پایتون صرفا بخش کد نویسی و اجرای آن ها برای مثال های زیستی آموزش داده شده و در ادامه در دوره هوش مصنوعی ران کردن یک ماشین مجازی با استفاده از این ابزار قدرتمند آموزش داده می شود.

– سیستم بیولوژی تمثیلی از نظم حاکم در سطح سلولی و مولکولی حیات می باشد. در دوره طراحی و مدلسازی سلولی، با استفاده از قوانین حاکم در سیستم های زنده، پلتفرم های شبیه سازی شده با همان قوانین ارائه می گردند و محاسبات داخل سلولی، در یک ماشین مجازی انجام می گردد. لذا محققان با گذراندن این دوره قادر خواهند بود رفتار های یک سلول را در شرایط مختلف پیش بینی کرده و آن رفتار را مطابق با هدف خود جهت دهی کنند.

دوره های کارآموزی آنلاین که غیر حضوری برگزار می شوند