تحقیقات جدید نشان داد که جراحی به وسیله ربات‌ها ایمن‌تر و فرآیند بهبودی را تا 20 درصد تسریع می‌بخشد!

تحقیقات جدید نشان داد که جراحی به وسیله ربات‌ها ایمن‌تر و فرآیند بهبودی را تا 20 درصد تسریع می‌بخشد!

اخبار تکنولوژی

تحقیقات دانشگاه کالج لندن و دانشگاه شفیلد نشان داده است که جراحی به کمک ربات برای برداشتن و ترمیم سرطان مثانه به بیماران این امکان را می‌دهد که خیلی سریع تر بهبود پیدا کنند و زمان بسیار کمتری را در بیمارستان بگذرانند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که جراحی رباتیک خطر کمتری دارد و دوره نقاهت سریع‌تری برای بیماران دارد.

جراحی رباتیک که به عنوان جراحی با کمک ربات نیز شناخته می‌شود، جراحان را قادر می‌سازد تا انواع عملیات پیچیده را با دقت، انعطاف پذیری و کنترل بیشتری نسبت به روش‌های متعارف انجام دهند. جراحی رباتیک اغلب با جراحی کم تهاجمی همراه است که شامل روش‌هایی است که از طریق برش‌های کوچک انجام می‌شود.

رایج ترین سیستم جراحی رباتیک بالینی شامل یک بازوی دوربین و بازوهای مکانیکی با ابزارهای جراحی است. جراح در حالی که در ایستگاه کامپیوتر کنار میز عمل نشسته است، بازوها را کنترل می‌کند. این کنسول یک نمای سه بعدی با وضوح بالا و بزرگنمایی شده از محل عمل را در اختیار جراح قرار می‌دهد.

اولین کارآزمایی بالینی در نوع خود که توسط دانشمندان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه شفیلد انجام شد، نشان داد که استفاده از جراحی به کمک ربات برای برداشتن و بازسازی سرطان مثانه به بیماران این امکان را می‌دهد تا خیلی سریع‌تر بهبود پیدا کنند و به میزان قابل توجهی (20%) زمان کمتری را در بیمارستان صرف کنند.

این مطالعه که در 15 می در JAMA منتشر شد و توسط بنیاد اورولوژی با کمک مالی از بنیاد Champniss تامین شد، همچنین کشف کرد که جراحی رباتیک شانس بستری مجدد را به نصف کاهش می‌دهد (52٪) و چهار برابر کاهش قابل توجه (77٪) در شیوع لخته‌های خون (ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی) در مقایسه با بیمارانی که جراحی باز داشتند، نشان می‌دهد.

استقامت و کیفیت زندگی بیماران نیز بهبود یافته و فعالیت بدنی آنها افزایش یافته است که با گام‌های روزانه ثبت شده بر روی یک سنسور هوشمند اندازه گیری می‌شود.

برخلاف جراحی باز، که شامل کار مستقیم جراح بر روی بیمار و برش های بزرگ در پوست و ماهیچه می‌شود، جراحی به کمک ربات به پزشکان امکان می‌دهد از راه دور ابزارهای کمتر تهاجمی را با استفاده از کنسول و نمای سه بعدی هدایت کنند. در حال حاضر فقط در چند بیمارستان بریتانیا این تکنولوژی ارائه می‌شود.

محققان می‌گویند این یافته‌ها قوی‌ترین شواهد تا کنون را در مورد مزایای بیماران از جراحی به کمک ربات ارائه می‌کند و اکنون از موسسه ملی بالینی (NICE) می‌خواهند تا آن را به عنوان یک گزینه بالینی در سراسر بریتانیا برای همه جراحی‌های بزرگ شکم از جمله کولورکتال، گوارشی و زنان در دسترس قرار دهد.

محقق ارشد، پروفسور جان کلی، پروفسور سرطان شناسی در بخش اورولوژی در بخش جراحی UCL و جراح مشاور در بیمارستان‌های دانشگاه کالج لندن، گفت: «علیرغم اینکه جراحی به کمک ربات به طور گسترده در دسترس است، هیچ علائم بالینی قابل توجهی گزارش نشده است. ارزیابی فایده کلی آن برای بهبودی بیماران در این مطالعه ما می‌خواستیم مشخص کنیم که آیا جراحی با کمک ربات در مقایسه با جراحی باز، منجر به کاهش زمان سپری شده بستری در بیمارستان، کاهش پذیرش مجدد و سطوح بهتر تناسب اندام و کیفیت زندگی می‌شود یا خیر. خوشبختانه، همه موارد دیده شد.

“یک یافته غیرمنتظره کاهش چشمگیر لخته‌های خون در بیمارانی بود که تحت عمل جراحی رباتیک قرار گرفتند. این نشان‌دهنده یک جراحی ایمن است که بیماران از عوارض بسیار کمتر، ریکاوری زودهنگام و بازگشت سریع‌تر به زندگی عادی نفع می‌برند.”

تحقیقات جدید نشان داد که جراحی به وسیله ربات‌ها ایمن‌تر و فرآیند بهبودی را تا 20 درصد تسریع می‌بخشد!

پروفسور James Catto، پروفسور جراحی اورولوژی در گروه سرطان و متابولیسم دانشگاه شفیلد، گفت: “این یک یافته مهم است. با استفاده از این جراحی پیشرفته زمان بستری شدن در بیمارستان کاهش و بهبودی تسریع می‌یابد. در نهایت، این فشار از روی NHS را کم شده و به بیماران امکان می‌دهد سریع‌تر به خانه بازگردند.

این مطالعه همچنین به روندهای آینده در مراقبت‌های بهداشتی اشاره می‌کند. به زودی، ممکن است بتوانیم بهبودی پس از ترخیص را زیر نظر داشته باشیم تا مشکلات در حال توسعه را پیدا کنیم. این امکان وجود دارد که ردیابی سطوح پیاده روی افرادی را که نیاز به پرستار یا شاید معاینه زودتر در بیمارستان دارند، برجسته کند.

همچنین اخبار بیشتری را مطالعه کنید:

هوش مصنوعی می‌تواند عود مجدد بیماری کرون را با موفقیت پیش‌بینی کند!

ضربان ساز هوشمندی که پس از عدم نیاز،بدون اینکه مشکلی در بدن ایجاد کند، حل می‌شود.

آزمایش‌های قبلی جراحی رباتیک بر نتایج طولانی‌مدت متمرکز بوده است. آنها میزان درمان سرطان مشابه و سطوح مشابهی از بهبودی طولانی مدت پس از جراحی را نشان داده‌اند. هیچ‌کدام به تفاوت‌ها در روزها و هفته‌های بلافاصله پس از جراحی نگاه نکرده‌اند.

جراحی باز همچنان توصیه “استاندارد طلایی ” NICE برای جراحی‌های بسیار پیچیده است، اگرچه تیم تحقیقاتی امیدوار است این امر تغییر کند.

پروفسور Kelly افزود: “با توجه به یافته‌های مثبت، درک جراحی باز به عنوان استاندارد طلایی برای جراحی‌های بزرگ اکنون برای اولین بار به چالش کشیده شده است. ما امیدواریم که همه بیماران واجد شرایطی که نیاز به عمل جراحی بزرگ شکم دارند، اکنون بتوانند گزینه جراحی رباتیک را داشته باشند.”

Rebecca Porta، مدیر عامل بنیاد اورولوژی گفت: “مأموریت بنیاد اورولوژی ساده است، آن هم نجات جان انسان‌ها و کاهش رنج ناشی از سرطان‌ها و بیماری‌های اورولوژی. ما این کار را از طریق سرمایه‌گذاری در تحقیقات پیشرفته، آموزش پیشرو و حمایت از آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که زندگی کمتری از بین خواهد رفت.”

ما مفتخریم که از زمان آغاز به کار خود در 27 سال پیش در قلب تغییرات مثبتی در درمان و مراقبت از بیماران اورولوژی داشته‌ایم و نتایج این کارآزمایی باعث بهبود درمان و مراقبت بیماران مبتلا به سرطان مثانه خواهد شد.

سرطان مثانه جایی است که رشد بافت غیرطبیعی که به عنوان تومور شناخته می‌شود، در پوشش مثانه ایجاد می‌شود. در برخی موارد، تومور در عضله مثانه گسترش می‌یابد و می‌تواند منجر به سرطان ثانویه در سایر قسمت‌های بدن شود. هر ساله حدود 10 هزار نفر در بریتانیا به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند و بیش از 3 هزار مورد جراحی و بازسازی مثانه انجام می‌شود. این نوع سرطان یکی از گران ترین سرطان‌ها برای کنترل و پیشگیری است.

تحقیقات جدید نشان داد که جراحی به وسیله ربات‌ها ایمن‌تر و فرآیند بهبودی را تا 20 درصد تسریع می‌بخشد!

یافته‌های کارآزمایی

در 9 بیمارستان بریتانیا، 338 بیمار مبتلا به سرطان مثانه غیر متاستاتیک به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: 169 بیمار سیستکتومی رادیکال به کمک ربات (برداشتن مثانه) با جراحی داخل بدنی (فرایند برداشتن بخشی از روده برای ساختن مثانه جدید) انجام دادند و 169 بیمار سیستکتومی رادیکال باز انجام دادند.

نقطه پایانی اولیه کارآزمایی، مدت اقامت در بیمارستان پس از جراحی بود. به طور متوسط، گروهی که به کمک ربات جراحی را پشت می‌شود، 8 روز در بیمارستان ماندند، در مقایسه با 10 روز مدت بستری برای گروه جراحی باز که بنابراین نتیجه نشان دهنده کاهش 20 درصدی می‌باشد. بستری مجدد در بیمارستان طی 90 روز پس از جراحی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت که میزان آن 21٪ بود که 32٪ برای گروه جراحی باز گزارش شد.

20 پیامد ثانویه دیگر در 90 روز، 6 و 12 ماه پس از جراحی ارزیابی شد. این موارد شامل شیوع لخته خون، عوارض زخم، کیفیت زندگی، ناتوانی، استقامت، سطح فعالیت و بقا بود. تمام پیامدهای ثانویه با جراحی به کمک ربات بهبود یافتند یا اگر بهبود نیافته بودند تقریباً برابر با جراحی باز بودند.

این مطالعه و مطالعات قبلی نشان می‌دهد که هم جراحی با کمک ربات و هم جراحی باز به همان اندازه در عود سرطان و طول بقا مؤثر هستند.

مراحل بعدی

تیم تحقیقاتی در حال انجام یک تجزیه و تحلیل اقتصادی سلامت برای ایجاد سال زندگی با کیفیت (QALY) است که تأثیر آن را هم بر کمیت و هم بر کیفیت زندگی در بر می‌گیرد.

مطالعات موردی بیمار

John Hammond، بازنشسته، 75 ساله، از Doncaster، گفت: “علائمم را خیلی طولانی چشم پوشی کردم و متوجه شدم که تومور در مثانه دارم. من خوش شانس بودم که پروفسور Catto را ملاقات کردم و بعد از اینکه گزینه‌هایی به من داده شد، عمل جراحی را برای برداشتن مثانه انتخاب کردم.”

من این عمل را در آگوست 2019 انجام دادم و می‌دانستم که این عمل جراحی رباتیک در آزمایشی است و مشتاق شرکت در آن بودم. در واقع، من خوشحال بودم که در موقعیتی بودم که بتوانم در آینده با این نوع جراحی به دیگران کمک کنم. عملیات موفقیت آمیز بود و کل تیم به شدت حمایت کردند.

“به طرز شگفت انگیزی، روز بعد پیاده روی می‌کردم و پیشرفت بسیار خوبی داشتم و هر روز بهبودی در پیاده روی خود را دیدم. پس از عمل به طور کامل بهبود یافتم و در تمام مدت می‌دانستم که در دستان حرفه‌ای هستم. من حدود پنج روز پس از جراحی در خانه بودم و از پروفسور Catto و تیمش سپاسگزارم که مجبور نشدم بیش از زمان لازم در بیمارستان بمانم.”

Frances Christensen Essendon، از Hertfordshire، می گوید: “من به سرطان مثانه مبتلا شدم و پس از یک دوره شیمی درمانی، پیشنهاد شد که مثانه‌ام برداشته شود. تحت نظر پروفسور John Kelly، من تحت عمل جراحی رباتیکی قرار گرفتم و مثانه ام  با مثانه جدیدی که از روده ساخته شده بود، جایگزین شد. عمل موفقیت آمیز بود و من خیلی زود پس از جراحی بیدار بودم و راه می‌رفتم. پس از انجام عمل در آوریل، در اواسط ژوئن به سر کار و باشگاه برگشتم. من به زندگی عادی و فعال ادامه دادم و از پروفسور Kelly و تیمش برای مراقبت و حمایتشان سپاسگزارم.”

خلاصه:

جراحی به کمک ربات می‌تواند به طرز چشمگیری میزان بهبودی را افزایش داده و فرد را به سرعت به زندگی بازگرداند.

مترجم: امید آهنگریان ابهری

منبع

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *