ساخت پوست مصنوعی، جایگزینی برای تست های حیوانی

 

محققان آلمانی در کلینیک پوست UKJ مدلی از پوست مصنوعی دارای عفونت را ساخته اند که می توان از آن به جای تست های حیوانی در آزمایشگاه استفاده کرد.

امروزه، بسیاری از آزمایشات صورت گرفته در حوزه های مختلف دارویی، خوارکی، غذاهای تراریخته، مواد شیمیایی، مواد دفع آفات و … از نظر حیوانی مورد بررسی قرار می گیرند. حیوانات آزمایشگاهی مختلفی در این آزمایشات مورد بررسی واقع می شوند، از جمله موش ها، میمون ها و سگ ها. بدین منظور دانشمندان درصدد هستند تا این قبیل تست ها را کاهش دهند. یکی از روش هایی که امروزه محققان برای آن تلاش می کنند، ساخت نوعی پوست مصنوعی و سه بعدی است.

بر اساس اظهارات بیان شده توسط دکتر Cornelia Wiegand؛ پوست انسان قادر است تا به هنگام سوختگی تاول هایی ایجاد کند. ویگاند در تلاش برای نوعی پوست انسان شبیه سازی شده است که می تواند به طور کامل مشابه با درم و اپی درم در پوست انسان باشد و می تواند عفونتی پوستی را نیز شببه سازی کند.  به کمک این ابزار دانشمندان قادرند تا کلیه محصولات ضد میکروبی و درمانی را بدون انجام تست حیوانی؛ آنالیز و بررسی کنند.

بر اساس شواهد حاصل شده، زخم های کوچک خود به خود درمان می شوند و اما زخم های بزرگ تر ناشی از بیماری های مزمنی نظیر دیابت باید تحت درمان های مضاعف قرار گیرند. وجود عونت در این بافت ها، پروسه درمان را  سخت تر می کند.
در چنین شرایطی، باید از پانسمان و محلول های آنتی باکتریال استفاده شود و از خوک ها و موش آزمایشگاهی به منظور حیوان مدل استفاده می شود. برای این قبیل بررسی ها، به حیوان آسیبی وارد می شود که به طور خود به خودی درمان نمی شود. همچنین باید توجه داشت که این آسیب نباید از حد متعارف آن شدید تر باشد. فراهم آوردن چنین شرایطی، از نظر اخلاقی صحیح نیست و کاری عملا دشوار است.

به منظور جایگزینی مدل حیوانی، دانشمندان نوعی مدل پوستی متشکل از سلول های فیبروبلاست و کراتینوسیت ساخته اند که بر روی داربستی کلاژن یرشد کرده و ظرف مدت 1 ماه در محیط حاوی مواد غذایی می تواند خود را بازسازی کند.

این سلول ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند به هنگام سوختگی تاول تشکیل دهند و هدف از ساخت این پوست آن است که واکنشی مشابه پوست طبیعی ایجاد کند تا بتوان به راحتی محصولات درمانی جدید را بر روی آن ها بررسی و آزمایش کرد.

منبع خبر

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *