بیشتر زندگی کنید: سمعک خطر مرگ را تقریباً 25 درصد کاهش می‌دهد

سمعک می‌تواند از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کند

خلاصه: تحقیقات انجام شده توسط Keck Medicine از USC نشان می‌دهد که استفاده منظم از سمعک در میان بزرگسالان دارای مشکل کم شنوایی، با کاهش 24 درصدی خطر مرگ و میر مرتبط است. این مطالعه مزایای بالقوه مربوط به سلامتی را نشان داده و نیاز به دسترسی بهتر به مراقبت‌های شنوایی را برجسته می‌کند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سمعک خطر مرگ را تقریبا 25 درصد کاهش می‌دهد.

کاهش شنوایی تقریباً 40 میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 10 نفری که به سمعک نیاز دارند، تنها یک نفر از آن استفاده می‌کند.

بر اساس مطالعه جدیدی در Keck Medicine از USC که اخیراً در ژورنال The Lancet Healthy Longevity منتشر شده است، کسانی که از سمعک استفاده نمی‌کنند ممکن است بخواهند استفاده از آن را به عنوان یکی از تصمیمات مربوط به سال جدید خود در نظر بگیرند.

مزایای استفاده از سمعک

Janet Choi دارای دکترای پزشکی، استاد سلامت عمومی و متخصص گوش و حلق و بینی در Keck Medicine و محقق ارشد این مطالعه گفت: «ما دریافتیم که بزرگسالان کم شنوایی که به طور منظم از سمعک استفاده می‌کنند، 24 درصد کمتر از افرادی که هرگز سمعک استفاده نمی‌کنند، در معرض خطر مرگ قرار دارند. این نتایج هیجان‌انگیز هستند زیرا نشان می‌دهند که سمعک ممکن است نقش محافظتی در سلامت افراد داشته باشد و از مرگ زودهنگام جلوگیری کند.»

تحقیقات قبلی نشان داده است که کم شنوایی درمان نشده می‌تواند منجر به کاهش طول عمر شود (و همچنین باعث بروز سایر پیامدهای دیگر مانند انزوای اجتماعی، افسردگی و زوال عقل شود). با این حال، تا کنون تحقیقات بسیار کمی در مورد بررسی این‌که آیا استفاده از سمعک می‌تواند خطر مرگ را کاهش دهد یا خیر، انجام شده است. به گفته Choi، این مطالعه جامع‌ترین آنالیز انجام شده تا به امروز را در مورد رابطه بین کم شنوایی، استفاده از سمعک و مرگ و میر در ایالات متحده ارائه می‌دهد.

اجزای مختلف یک سمعک معمولی
اجزای مختلف یک سمعک معمولی

روش تحقیق و یافته‌ها

Choi و همکارانش از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط National Health and Nutrition Examination Survey بین سال‌های 1999 تا 2012 برای شناسایی تقریباً 10000 بزرگسال 20 سال و بالاتر که ارزیابی‌های شنوایی‌سنجی را تکمیل (آزمایشی که برای اندازه‌گیری توانایی شنوایی استفاده می‌شد) و پرسش‌نامه‌هایی را در مورد استفاده از سمعک پر کرده بودند، استفاده کردند. محققان وضعیت مرگ و میر آن‌ها را طی یک دوره پیگیری به طور متوسط 10 ساله پس از این ارزیابی، بررسی کردند.

در مجموع 1863 بزرگسال مبتلا به کم شنوایی شناسایی شدند. از این تعداد، 237 نفر از استفاده کنندگان منظم سمعک بودند که با عنوان افرادی که حداقل یک بار در هفته، پنج ساعت در هفته یا نیمی از اوقات از سمعک استفاده می‌کردند، توصیف شدند و 1483 نفر به عنوان کسانی که هرگز از این دستگاه استفاده نمی‌کردند، شناسایی شدند. افرادی که کمتر از یک بار در ماه یا کمتر از این دستگاه‌ها استفاده می‌کردند، به عنوان استفاده کنندگان غیرمنظم طبقه‌بندی شدند.

محققان دریافتند که تفاوت تقریباً 25 درصدی در خطر مرگ و میر بین استفاده کنندگان منظم سمعک و افرادی که هرگز از سمعک استفاده نمی‌کنند، بدون توجه به متغیرهایی مانند میزان کاهش شنوایی (از خفیف تا شدید)، سن، قومیت، درآمد، تحصیلات، سایر مشخصات جمعیتی و سابقه پزشکی وجود دارد. هیچ تفاوتی در خطر مرگ و میر بین استفاده کنندگان غیرمنظم و کسانی که هرگز استفاده نمی‌کردند، وجود نداشت، که نشان می‌دهد استفاده گاه به گاه از سمعک ممکن است هیچ مزیتی برای افزایش طول عمر نداشته باشد.

در حالی که این مطالعه بررسی نکرد که چرا سمعک ممکن است به افرادی که به آن‌ها نیاز دارند کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشند، Choi به تحقیقات اخیر اشاره می‌کند که استفاده از سمعک را با سطوح پایین افسردگی و زوال عقل مرتبط می‌کند. او حدس می‌زند که بهبود در سلامت روانی و شناختی که با بهبود شنوایی همراه است، می‌تواند سلامت کلی را ارتقا دهد، که این امر ممکن است طول عمر را بهبود بخشد.

سمعک و انواع آن
انواع مختلف سمعک‌های نامرئی

دلایل بالقوه و مسیرهای آینده

Choi امیدوار است این مطالعه افراد بیشتری را به استفاده از سمعک ترغیب کند، با این وجود او اذعان داشته که عواملی از جمله هزینه، انگ و مشکل در یافتن دستگاه‌هایی که مناسب بوده و عملکرد مناسبی داشته باشند، موانعی برای استفاده از سمعک هستند.

Choi می‌تواند شخصاً با این چالش‌ها ارتباط برقرار کند. او با کم شنوایی در گوش چپ به دنیا آمد، اما تا 30 سالگی از دستگاه شنوایی استفاده نکرد. پس از آن چندین سال طول کشید تا او دستگاهی را پیدا کند که برای او به طور مؤثر کار کند.

او در حال حاضر روی یک پایگاه داده مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کند که انتخاب‌های سمعک را دسته‌بندی کرده و آن‌ها را با نیازهای فردی بیمار متناسب می‌کند. او همچنین از انجام مطالعات بزرگ‌تر برای درک بیشتر ارتباط بین استفاده منظم از سمعک و خطر مرگ و میر کمتر جهت ترویج مراقبت از شنوایی حمایت می‌کند.

همچنین بخوانید:

منبع

مترجم: صادق حسینی‌کیا

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *