سیگارهای الکترونیکی باعث آریتمی قلبی می‌شوند و می‌توانند بدتر از سیگارهای معمولی باشند!

سیگارهای الکترونیکی باعث آریتمی قلبی می‌شوند

سیگارهای الکترونیکی باعث آریتمی قلبی می‌شوند: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد برخی از اثرات قلبی مواد تشکیل دهنده سیگارهای الکترونیکی مشابه یا بدتر از سیگارهای معمولی است.

قرار گرفتن در معرض آئروسل‌های سیگار الکترونیکی می‌تواند باعث آریتمی قلبی در مدل‌های حیوانی شود (هم به صورت ضربان قلب زودرس و هم ضربان جهشی). اینها یافته‌های یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه لوئیزویل (UofL) در مؤسسه محیط زیست کریستینا لی براون است. این تحقیق که در ۲۵ اکتبر در Nature Communications منتشر شد، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص در مایعات سیگار الکترونیکی (مایعات الکترونیکی) باعث ایجاد آریتمی و اختلال در عملکرد الکتریکی قلب می‌شود.

الکس کارل، استادیار دپارتمان فیزیولوژی UofL که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض سیگارهای الکترونیکی می‌تواند ریتم قلب را از طریق مواد شیمیایی خاص موجود در مایعات الکترونیکی بی‌ثبات کند». این یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی با طعم‌های خاص یا حلال‌های مختلف، رسانش الکتریکی قلب را مختل کرده و آریتمی را تحریک کند. این اثرات می‌تواند خطر فیبریلاسیون دهلیزی یا بطنی و ایست قلبی ناگهانی را افزایش دهد.

سیگارهای الکترونیکی و آریتمی

تأثیرات قلبی آئروسل‌های استنشاقی سیگار الکترونیکی تنها از دو ماده اصلی موجود در مایعات الکترونیکی (پروپیلن گلیکول بدون نیکوتین و گلیسیرین گیاهی) یا مایعات الکترونیکی طعم‌دار حاوی نیکوتین بود که توسط دانشمندان آزمایش شد. آنها دریافتند که در مورد همه آئروسل‌های سیگار الکترونیکی، ضربان قلب حیوانات در حین قرار گرفتن در معرض دود یا بخار این نوع سیگارها کاهش می‌یابد و پس از آن با کاهش تغییرات؛ ضربان قلب سریع‌تر شده که نشان‌دهنده پاسخ‌های استرسی جنگ یا گریز است. علاوه بر این، پک سیگار الکترونیکی از یک مایع الکترونیکی با طعم منتول یا پروپیلن گلیکول سرچشمه می‌گیرد که به تنهایی باعث آریتمی بطنی و سایر بی نظمی‌های هدایتی در قلب می‌شود.

همچنین بخوانید:

 

این کار که با همکاری دانیل کانکلین و آرونی باتناگر، اساتید بخش UofL پزشکی محیطی انجام شد، به تحقیقات روبه‌رشدی که در مورد سمیت بالقوه و اثرات سلامتی سیگارهای الکترونیکی  توسط انجمن قلب آمریکا و مرکز اعتیاد تنباکو تنظیم و گزارش شده است خدمت شایانی می‌کند.

باتناگر گفت: «یافته‌های این مطالعه مهم هستند؛ زیرا شواهد تازه‌ای ارائه می‌دهند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند با ریتم طبیعی قلب تداخل داشته باشد؛ چیزی که قبلاً نمی‌دانستیم». با توجه به رشد سریع استفاده از سیگار الکترونیکی، به ویژه در میان جوانان، این امر بسیار نگران کننده است.

آریتمی قلبی

از آنجایی که استفاده از سیگار الکترونیکی در سراسر کشور رشد کرده است، بسیاری از مردم در مورد مزایا و مضرات بالقوه سیگار کشیدن بحث کرده‌اند. ویپینگ در مقایسه با سیگارهای معمولی، کاربران و اطرافیان را در معرض مقدار کمی مونوکسید کربن، قطران یا نیتروزامین‌های سرطان‌زا قرار می‌دهد، زیرا شامل احتراق نمی‌شود.

با این حال، سیگارهای الکترونیکی می‌توانند آلدئیدها، ذرات و نیکوتین را در سطوحی قابل مقایسه با سیگارهای قابل احتراق ارائه دهند. ویپینگ ممکن است به سیگاری‌ها کمک کند سیگارهای قابل احتراق را ترک کنند، اما جذابیت و اعتیادآور بودن سیگارهای الکترونیکی ممکن است جوانان را تشویق کند که در میان خطرات ناشناخته بلندمدت، به استفاده از آن ادامه دهند. قبل از همه‌گیری کووید -۱۹، بیش از ۲۵ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی و ۱۰ درصد از دانش‌آموزان راهنمایی در ایالات متحده از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کردند.

تحقیقات بیشتر توسط کارل و متیو نیستوریاک، دانشیار پزشکی در UofL، برای تعیین اثرات طعم‌دهنده‌های ویپ بر قلب، اخیراً ۳٫۶ میلیون دلار بودجه تحقیقاتی از مؤسسه ملی بهداشت دریافت کرده است.

کارل گفت: «یافته‌های تیم ما مبنی بر اینکه ترکیبات خاص در مایعات سیگار الکترونیکی باعث ایجاد آریتمی می‌شوند، نشان می‌دهد که نیاز فوری به تحقیقات بیشتر در مورد اثرات قلبی این اجزا در حیوانات و انسان‌ها وجود دارد».

مطالب علمی بیشتر:

 

منبع

مترجم: مریم محجوب

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *