شنوایی افراد مسن از آنچه فکر می‌کنید بهتر است!

شنوایی افراد مسن

اخبار سلامتی

شنوایی افراد مسن: سالمندان ممکن است در محیط‌های اجتماعی بهتر از آن چه که قبلا تصور می‌شد بشنوند.

تا به حال شده است که وقتی مادربزرگتان از شما می‌خواهد که بعد از شام به پاک کردن میز کمک کنید، زیر لب غرغر کنید؟ ممکن است بخواهید صدای آرام تری صحبت کنید زیرا این احتمال وجود دارد که آنها بتوانند صدای شما را واضح تر از آنچه که فکر می‌کنید، بشنوند.

تحقیقات جدید Baycrest و Western University نشان می‌دهد که افراد مسن‌تر ممکن است در شنیدن صدای بلند بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد مهارت داشته باشند. افراد مسن ممکن است بهتر از آنچه مطالعات قبلی نشان داده‌اند از بحث‌ها لذت ببرند و آن‌ها را پردازش کنند، چه در یک رستوران شلوغ و چه در یک مراسم خانوادگی شلوغ.

شنوایی افراد مسن در اجتماع
شنوایی افراد مسن در یک مراسم خانوادگی شلوغ

اگر درست باشد، این امر کیفیت زندگی آنها را افزایش می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا به طور معناداری با کسانی که تجربیات دارند، ارتباط برقرار کنند؛ در نتیجه خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد زیرا انزوای اجتماعی یک عامل خطر برای زوال شناختی است.

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

 

دانشمندان مدت‌ها بر این باور بوده‌اند که به نظر می‌رسد افراد مسن‌تر نسبت به بزرگسالان جوان‌تر از خودشان کمتر قادر به استفاده از «نگاه‌های اجمالی» به گفتار‌ها هستند.

با این حال، مطالعه دانشگاه Baycrest-Western نشان می‌دهد که این ممکن است برای گفتار‌های نرمال تر صدق نکند و ممکن است فقط برای عبارات نسبتاً کسل کننده، از هم گسیخته و مصنوعی که اغلب در محیط‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شوند صادق باشد. به عبارت دیگر، شنیدن سخنان در محیط‌های بلند برای افراد مسن‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد آسان‌تر است.

در این مطالعه که در ژورنال Scientific Reports منتشر شد، شرکت‌کنندگان جوان‌تر و مسن‌تر به داستان‌های جذاب یا جملات جدا از هم بدون موضوع واضحی گوش می‌دادند؛ به عنوان مثال، « آتش و دود فاقد شعله و گرما است».

محققان دو نوع صدای پس‌زمینه اضافه کردند: یکی که از نظر صدا متفاوت بود و امکان مشاهده اجمالی را فراهم می‌کرد و دیگری که تفاوتی نداشت. محققان مرتباً صدای سخنرانی و پس‌زمینه را متوقف کردند تا از شرکت‌کنندگان بخواهند دقیقاً آنچه را که شنیدند گزارش دهند. سپس محققان محاسبه کردند که چند کلمه به درستی درک شده است.

شنوایی افراد مسن

آنها دریافتند که برای صحبت‌های طبیعی‌ روزانه مانند داستان‌ها که تقریبا همان صحبت‌های زندگی روزمره است‌، افراد مسن‌تر به همان اندازه یا بیشتر از بزرگسالان جوان‌تر از خودشان نگاه‌های اجمالی به گفتارها داشتند.

این نتایج نشان می‌دهد که افراد مسن‌تر ممکن است در گوش دادن در محیط‌های اجتماعی پر سر و صدا بهتر از آن چیزی باشند که مدت‌ها تصور می‌شد. مطالعه ما همچنین اهمیت عوامل شناختی و انگیزشی را برای درک گفتار برجسته می‌کند.

دکتر Björn Herrmann، رئیس تحقیقاتی کانادایی Baycrest در زمینه پیری شنوایی، دانشمند مؤسسه تحقیقاتی Rotman Baycrest  و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: افراد مسن‌تری که شنیدن را در محیط‌های آزمایشگاهی به خوبی انجام نمی‌دهند، ممکن است در محیط‌های واقعی بهتر عمل کنند.

Dr. Herrmann و تیمش توانستند بررسی کنند که چه مکانیسم‌هایی مغز افراد مسن را قادر می‌سازد تا صحبت‌های روزمره را بیشتر از جملات آزمایشگاهی بشنوند.

مرجع: «نقایص مربوط به سن در گوش دادن به جملات مجزا، اما نه برای صحبت‌های روزمره» توسط by Vanessa C. Irsik, Ingrid S. Johnsrude and Björn Herrmann, 7 April 2022, Scientific Reports.

مطالب علمی بیشتری بخوانید:

 

مترجم: بهار کنعانی

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *