شکستن سد دفاعی پوست: خطرات جدید ناشی از میکروپلاستیک

خلاصه: تحقیقات اخیر نشان داده است که مواد شیمیایی سمی مورد استفاده در ضد شعله کردن (نسوز کردن) پلاستیک ها می‌توانند از طریق تماس پوستی با میکروپلاستیک‌ها جذب بدن انسان شوند. این جذب زمانی رخ می‌دهد که این مواد شیمیایی به عرق انسان نفوذ کرده و سپس از سد دفاعی پوست عبور کرده و وارد جریان خون می شوند.

این مطالعه که شامل مدل‌های نوآورانه پوست سه بعدی انسان بود، نشان داد که پوست هیدراته (آبرسانی شده) می تواند مقادیر قابل توجهی از این مواد شیمیایی را جذب کند. این یافته‌ها پیامدهای قابل توجهی برای بهداشت عمومی و مقررات مربوط به میکروپلاستیک‌ها دارد، زیرا ماهیت فراگیر میکروپلاستیک‌ها و نقش آنها به عنوان حامل مواد سمی را برجسته می کند.

میکروپلاستیک

تحقيقات جديد نشان می دهد مواد شيميايي سمي که به عنوان ضد شعله به پلاستيک‌‌ها اضافه می شوند، می توانند از طريق تماس پوست با ميکروپلاستيک‌ها وارد بدن شوند.

اين مطالعه اولين مدرک آزمايشگاهي را ارائه می دهد که نشان می دهد مواد شیمیایی موجود به عنوان افزودنی در میکروپلاستیک ها می توانند به عرق انسان نفوذ کرده و سپس از طریق پوست جذب جریان خون شوند.

بسیاری از مواد شیمیایی که به عنوان بازدارنده شعله و نرم کننده استفاده می شوند، به دلیل شواهدی از اثرات سوء بر سلامت از جمله آسیب به کبد یا سیستم عصبی، سرطان و خطرات برای سلامت باروری، قبلا ممنوع شده اند. با این حال، این مواد شیمیایی هنوز در محیط زیست، در وسایل الکترونیکی قدیمی، مبلمان، فرش و مصالح ساختمانی وجود دارند.

در حالی که آسیب ناشی از میکروپلاستیک ها به طور کامل شناخته نشده است، نگرانی فزاینده ای در مورد نقش آنها به عنوان هدایت کننده قرار گرفتن انسان در معرض مواد شیمیایی سمی وجود دارد.

یافته‌های تحقیقاتی در مورد جذب مواد شیمیایی

میکروپلاستیک روی انگشت دست

تیم تحقیقاتی در مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که مواد شیمیایی از میکروپلاستیک‌ها به عرق انسان منتقل می‌شوند. این مطالعه‌ی جدید اکنون نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی همچنین می‌توانند از طریق عرق از سد پوستی عبور کرده و وارد بدن شوند.

در آزمایشات خود، این تیم از مدل‌های نوآورانه پوست انسان سه‌بعدی به عنوان جایگزینی برای حیوانات آزمایشگاهی و بافت‌های جدا شده‌ی انسان استفاده کرد. این مدل‌ها به مدت ۲۴ ساعت در معرض دو نوع رایج میکروپلاستیک حاوی «پلی‌برومو دی‌فنیل اتر» (PBDEs) قرار گرفتند، که گروهی از مواد شیمیایی رایج برای کندسوز کردن پلاستیک‌ها هستند.

نتایج و پیامدها برای سلامتی

نتایج این تحقیق که در مجله‌ی «محیط زیست بین‌المللی» منتشر شده است، نشان داد که تا ۸ درصد از مواد شیمیایی در معرض پوست می‌توانند جذب شوند. همچنین، پوست‌های آبرسانی‌شده‌تر (یا به اصطلاح «عرق‌گیرتر») سطوح بالاتری از مواد شیمیایی را جذب می‌کنند. این مطالعه برای اولین بار، شواهد تجربی در مورد چگونگی مشارکت این فرآیند در سطوح مواد شیمیایی سمی موجود در بدن ارائه می‌دهد.

دکتر اووکروریه آبافه، که اکنون در دانشگاه برونل مشغول به کار است، این تحقیق را در دانشگاه بیرمنگام انجام داده است. او گفت: «میکروپلاستیک‌ها در همه جای محیط زیست وجود دارند، با این حال هنوز اطلاعات کمی در مورد مشکلات سلامتی ناشی از آن‌ها داریم. تحقیقات ما نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها به عنوان «حامل» مواد شیمیایی مضر عمل می‌کنند که می‌توانند از طریق پوست وارد جریان خون ما شوند. این مواد شیمیایی ماندگار هستند، بنابراین با قرار گرفتن مداوم یا مکرر در معرض آن‌ها، تجمع تدریجی رخ می‌دهد و در نهایت منجر به آسیب می‌شود»

دکتر محمد عبدالله، استادیار علوم محیط زیست در دانشگاه بیرمنگام و سرپرست پروژه، گفت:«این یافته‌ها شواهد مهمی را برای قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران جهت بهبود قوانین مربوط به میکروپلاستیک‌ها و محافظت از سلامت عمومی در برابر قرار گرفتن در معرض مواد مضر ارائه می‌دهد».

پروفسور استوارت هاراد، همکار نویسنده‌ی مقاله، افزود: «این مطالعه گامی مهم در جهت درک خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک‌ها بر سلامت ما به شمار می‌رود. با تکیه بر نتایج به دست آمده، تحقیقات بیشتری برای درک کامل مسیرهای مختلف قرارگیری انسان در معرض میکروپلاستیک‌ها و چگونگی کاهش خطر ناشی از چنین مواجهه‌ای لازم است».

در تحقیقات آتی، این تیم قصد دارد مسیرهای دیگری را که از طریق آن‌ها میکروپلاستیک‌ها می‌توانند عامل ورود مواد شیمیایی سمی به بدن باشند، از جمله استنشاق و بلع، بررسی کند. این کار توسط یک بورسیه‌ی تحقیقاتی ماری کوری، در چارچوب برنامه‌ی تحقیق و نوآوری افق ۲۰۲۰ اتحادیه‌ی اروپا، تأمین مالی می‌شود.

همچنین بخوانید:

منبع

مترجم: محمد صادق محمودی لرد

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *