شکل گیری تنهایی در مغز

شکل گیری تنهایی در مغز

تیمی از محققان داده های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، ژنتیکی و ارزیابی روانشناختی تقریباً 40،000 فرد میانسال و مسن را که بررسی کردند و سپس داده های MRI شرکت کنندگانی را که اغلب احساس تنهایی می کردند با کسانی که این حس را نداشتند، مقایسه کردند.

آن ها چندین تفاوت در مغز افراد تنها پیدا کردند. این بروزهای مغزی، بر روی آنچه شبکه پیش فرض نامیده می شود متمرکز شده است. این شبکه، مجموعه ای از مناطق مغزی است که درگیر افکار درونی مانند یادآوری، برنامه ریزی برای آینده، تخیل و تفکر درباره دیگران است. محققان دریافتند شبکه های پیش فرض افراد تنها با شدت بیشتری به هم متصل شده اند و جای تعجب دارد که حجم ماده خاکستری آنها در این مناطق پیش فرض شبکه بیشتر است. حس تنهایی، با تفاوت هایی در مثلث مغزی ارتباط دارد: مجموعه ای از رشته های عصبی که سیگنال هایی را از هیپوکامپ به شبکه پیش فرض منتقل می کند. در افراد تنها، ساختار این الیاف ها بهتر حفظ شده است.

ما هنگام یادآوری گذشته، تصور آینده و یا فکر کردن در مورد حال حاضر فرضی، از شبکه های پیش فرض مغزی استفاده می کنیم. این واقعیت که ساختار و عملکرد این شبکه با تنهایی ارتباط مثبت دارد، ممکن است به این دلیل باشد که افراد تنها برای غلبه بر انزوای اجتماعی خود بیشتر از تخیل، خاطرات گذشته یا امید به آینده استفاده می کنند.

بر اساس اظهارات ناتان اسپرنگ: “در صورت عدم وجود تجارب مطلوب اجتماعی، افراد تنها ممکن است نسبت به افکار درونی خود مانند یادآوری گدشته یا تصورشان از تجارب و روابط اجتماعی تعصب داشته باشند. ما می دانیم که این توانایی های شناختی توسط مناطق مغز شبکه پیش فرض کنترل می شود.” همچنین او بیان کرد:” این تمرکز بیشتر بر انعکاس فرد و احتمالاً تجارب اجتماعی او پایه ریزی شده است، به طور طبیعی عملکردهای مبتنی بر حافظه شبکه پیش فرض را درگیر می کند.”

تنهایی به طور فزاینده ای به عنوان یک مشکل عمده سلامتی شناخته می شود و مطالعات قبلی نشان داده است که در افراد مسن که احساس تنهایی می کنند، خطر کاهش شناختی و زوال عقل بیشتر است. درک اینکه تنهایی چگونه در مغز خود را نشان می دهد می تواند در جلوگیری از بیماری های عصبی و ایجاد درمان های بهتر نقش اساسی داشته باشد.

Danilo Bzdok، محقق موسسه  The Neuro and the Quebec Artificial می گوید: “ما به تازگی شروع به درک تأثیر تنهایی در مغز کرده ایم. گسترش دانش در این زمینه به ما کمک می کند تا فوریت نیاز به کاهش تنهایی را در جامعه امروز بهتر درک کنیم.”

منبع

همچنین بخوانید…

تکنیک های آزمایشگاهی

تقویم آموزشی آزمایشگاه ژنیران

تجهیزات آزمایشگاه ژنیران

بازید مجازی از ژنیران

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *