شیگلا چیست؟

آشنایی کامل با شیگلا

شیگلا نوعی باکتری گرم منفی ، بی هوازی اختیاری، بدون اسپور ، غیر متحرک و باسیل شکل است که از نظر ژنتیکی با E. coli بسیار مشابه است. این تیره به نام کیوشی شیگا نام گذاری شده است که اولین بار آن را در سال 1897 کشف کرد.

شیگلا، عامل شیگلوز انسانی است که سبب بیماری زایی در پریمات ها می شود ، اما در سایر پستانداران بیماری زا نیست. این باکتری به طور طبیعی، فقط در انسان و گوریل یافت می شود و سبب اسهال خونی می شود.

شیگلا یکی از مهمترین علل اسهال باکتریایی در سراسر جهان است. تعداد مرگ و میرهای ناشی از آن در هر سال بین 74000 تا 600000 تخمین زده می شود. این باکتری، یکی از چهار عامل بیماری زای اصلی است که باعث اسهال متوسط ​​تا شدید در کودکان آفریقایی و آسیای جنوبی می شود.

شیگلوز چیست؟

شیگلوز یک عفونت باکتریایی است که بر سیستم هضم تأثیر می گذارد. شیگلوز توسط گروهی از باکتری ها به نام شیگلا ایجاد می شود. این باکتری از طریق آب و غذای آلوده یا از طریق تماس با مدفوع آلوده منتشر می شود. این باکتری، سمومی آزاد می کنند که تحریک کننده ی روده و عامل اصلی اسهال شیگلوز است.

شناخت علائم شیگلوز

حملات مکرر اسهال آبکی ، علامت اصلی بیماری شیگلوز است. گرفتگی شکم ، حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است رخ دهد. در مدفوع بسیاری از افرادی که شیگلوز دارند، ممکن است خون یا مخاط دیده شود و گاها تب کنند.

علائم بیماری، معمولاً ظرف 3 روز پس از تماس با شیگلا آغاز می شود که در برخی موارد ، این علائم ممکن است تا یک هفته پس از تماس ظاهر شود.

اسهال و سایر علائم شیگلوز معمولاً بین 2 تا 7 روز طول می کشد. عفونت خفیفی که دو روز طول بکشد ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد. با این حال ، مهم است که در بین دوره های اسهال بدن هیدراته شود. در صورت اسهال به مدت بیش از 3 روز باید به  پزشک مراجعه کرد. دهیدراته شدن بدن همراه با شیگلوز یک خطر جدی محسوب می شود.

تست IMViC برای تشخیص باکتری S. flexneri

تست های IMViC گروهی از تست های منفرد است که در آزمایشات میکروبیولوژی برای شناسایی ارگانیسم ها در یک کلی فرم استفاده می شود. کلی فرم باسیل های گرم منفی هوازی یا بی هوازی اختیاری هستند که در مدت زمان 48 ساعته، از قند لاکتوز گاز تولید می کند. وجود برخی از کلیفرم ها، نشان دهنده ی آلودگی با مدفوع است.

اصطلاح “IMViC” مخفف آزمایشات “I” تست ایندول، “M” تست متیل رد، “V” تست Voges-Proskauer و “C” آزمایش سیترات است. تست سه گانه آهن و قند (TSI) ، تست اوره آز و تست مالونات نیز در این آزمون وجود دارد.

این آزمایشات در تشخیص اعضای خانواده ی انتروباکتریاسه نقش اساسی دارد.

نتایج حاصل از تست IMViC پس از انکوباسیون 24 ساعته در 37 درجه سانتیگراد که بر روی شیگلا فلکسنری انجام شده است:

شیگلا چیست؟

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 16

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *