صبحانه نخوردن کودکان، ممکن است ریسک به خطر افتادن سلامت روان را در آن‌ها افزایش دهد.

صبحانه نخوردن کودکان

اخبار سلامتی

صبحانه نخوردن کودکان، ممکن است ریسک به خطر افتادن سلامت روان را در آن‌ها افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه سراسری که اخیر در اسپانیا انجام گرفت، صبحانه خودن کودکان در خانه، آن‌ها را کمتر به مشکلات رفتاری دچار می‌کند.

 

طبق تحقیقات اخیر منتشر شده در Frontiers in Nutrition، جوانانی که صبحانه‌های مغذی در منزل می‌خورند از سلامت روانی اجتماعی بهتری برخوردارند. در حالی که مطالعات قبلی به اهمیت یک وعده غذایی سالم اشاره کرده‌اند، این اولین مطالعه‌ای است که تاثیرات گزارش شده را بررسی می‌کند که آیا کودکان صبحانه می‌خورند یا نه و همچنین کجا و چه چیزی می‌خورند. این یافته‌ها توصیه‌های ارزشمندی را برای والدین و فرزندانشان فراهم می‌کند.

دکتر José Francisco López-Gil of، نویسنده از دانشگاه کاستیا-لامانچا در کوئنکا، اسپانیا، می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که نه تنها خوردن صبحانه مهم است، بلکه مهم است که جوانان کجا صبحانه می‌خورند و اینکه چه می‌خورند. نخوردن یا خوردن صبحانه خارج از منزل با افزایش احتمال بروز مشکلات روانی اجتماعی در کودکان و نوجوانان مرتبط است. به طور مشابه، مصرف برخی غذاها/نوشیدنی‌ها با احتمال بروز بیشتر (مثلاً گوشت فرآوری شده) و کمتر (مثلاً لبنیات، غلات) مشکلات رفتاری روانی اجتماعی مرتبط است.

همچنین اخبار بیشتری مطالعه کنید:

خوردن فست فود قبل از بارداری می‌تواند به سلامت کودک شما آسیب برساند و یکسری مشکلات پنهان ایجاد کند.

مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دوران بارداری می‌تواند خطر مبتلا شدن کودک شما به بیماری اگزما را کاهش دهد.

صبحانه نخوردن کودکان

خوردن صبحانه مهم است.

López-Gil و همکارانش داده‌های حاصل از بررسی Spanish National Health Survey در سال 2017 را برای این مطالعه تجزیه و تحلیل کردند. این نظرسنجی شامل پرسشنامه‌هایی در مورد انتخاب صبحانه کودکان و همچنین سلامت روانی اجتماعی آن‌ها بود که شامل جنبه‌هایی مانند عزت نفس، خلق و خو و اضطراب بود. 3772 فرد 4 تا 14 ساله اسپانیایی در این نظرسنجی شرکت کردند که توسط والدین یا سرپرستان کودکان، به آن‌ها پاسخ داده شد.

در میان قابل توجه‌ترین یافته‌ها، López-Gil و همکارانش دریافتند که خوردن صبحانه در خارج از خانه تقریباً به همان اندازه بد است که نخوردن کامل آن است. نویسندگان حدس می‌زنند که این می‌تواند به این دلیل باشد که غذا خوردن در خانه معمولاً سالم‌تر از غذا خوردن در بیرون از خانه است.

 

این یافته‌ها همچنین نشان داد که بین کاهش خطر مشکلات رفتاری و مصرف قهوه، شیر، چای، شکلات، کاکائو، ماست، نان، نان تست، غلات و شیرینی وجود دارد. به طور غیر منتظره، احتمال بیشتر شدن این مشکلات با خوردن تخم مرغ، پنیر و ژامبون مرتبط بود.

تاثیرات فراتر از تغذیه

اگرچه این مطالعه به اسپانیا محدود می‌شود، نتایج با سایر مطالعات انجام شده در جاهای دیگر مطابقت دارد. در دسترس بودن وعده‌های غذایی سالم در مدارس احتمالاً بر نتایج مربوط به مکان‌های خاص تأثیر می‌گذارد.

 

با این حال، متغیرهای دیگر، مانند حمایت اجتماعی و خانوادگی که جوانان ممکن است در خانه در هنگام صبحانه دریافت کنند، نیز ممکن است در مزایای گزارش شده نقش داشته باشند. نویسندگان بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای درک روابط علت و معلولی پشت داده‌های خود تأکید می‌کنند. ولی همچنان استفاده از این یافته‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

صبحانه نخوردن کودکان

López-Gil گفت: «این واقعیت که خوردن صبحانه خارج از خانه با مشکلات سلامت روانی اجتماعی بیشتر همراه است، جنبه جدیدی از مطالعه ما است. «یافته‌های ما نه تنها نیاز به ترویج صبحانه را به عنوان بخشی از یک روال زندگی سالم، بلکه اینکه باید در خانه آن را مصرف کرد، تقویت می‌کند. همچنین، برای جلوگیری از مشکلات سلامت روانی اجتماعی، صبحانه‌ای که شامل لبنیات و/یا غلات باشد و برخی از غذاهای حیوانی حاوی چربی اشباع/کلسترول را به حداقل برساند، می‌تواند به کاهش مشکلات سلامت روانی- اجتماعی در جوانان کمک کند.

مرجع: “صبحانه و مشکلات رفتاری روانی اجتماعی در جمعیت جوان: نقش موقعیت، مکان و عادات” نوشته José Francisco López-Gil, Lee Smith, Rubén López-Bueno و Pedro Juan Tárraga-López ، 23 اوت 2022، Frontiers in Nutrition.

DOI: 10.3389/fnut.2022.871238

مطالعات بیشتر:

آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی و تفاوت آن ها

 

منبع

مترجم: شقایق مرتاضی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *