صفر تا صد تکنیک SDS PAGE

SDS

SDS-PAGE یک سیستم الکتروفرز ناپیوسته که برای شناسایی و آنالیز پروتئین ها مورد استفاده قرار می گرد. در این تکنیک پروتئین ها با وجود سدیم دو دسیل سولفات دارای بار منفی یکسان می شوند و تنها بر اساس وزن مولکولی از یکدیگر برای مقاصدی چون آنالیز و تشخیص و تایید از هم جدا می شوند.

پروتئین ها  در بستری پر از منفذ از جنس آکریل آمید و بیس آکریل آمید که توسط کاتالیزورهایی نظیر آمونیوم پر سولفات و TEMED پلیمریزه می شود به حرکت در می آیند. درصد ژل اکریل آمید وابسته به جرم مولکولی پروتئین می باشد.  ناپیوستگی این تکنیک به دلیل وجود دو درصد ژل مختلف برای جداسازی پروتئین در کنار هم است. ژل بالا یا استکینک که کارش فشرده سازی و ژل پایین یا جداکننده که کارش جداسازی پروتئین بر اساس جرم مولکولی است.

پس از اماده سازی ژل، ژل داخل تانک قرار می گیرد و بافر تانک حاوی گلاسیسن و SDS بر روی ژل داخل تانک ریخته می شود.

سپس نمونه ها با بافر نمونه مخلوط  و بر روی چاهک های ژل لود می شوند. در کنار نمونه  ها  یک مارکر پروتئین به عنوان یک  خط کش تشخیصی برای اندازه گیری وزن مولکولی پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد.  تانک به الکترود  و سپس به منبع تغذیه وصل می شود. با گذشت زمان و حرکت پروتئین در ژل فشرده ساز، فشرده سازی پروتئین انجام می گیرد که این به جداسازی بهتر پروتئین در ژل جدا کننده کمک می کند. پس از اتمام ژل، برای ظهور و پیدا شدن باندهای پروتئین ، رنگ آمیزی ژل با رنگ کوماسی بلو انجام  می گیرد.

شما می توانید این تکنیک جذاب و کاربردی و تکنینک های کاربردی دیگر را در دوره ی کارآموزی مهندسی ژنتیک از صفر تا صد آموزش ببینید. در این کارآموزی شما بعد از کسب توانایی کلونینگ ژن و تولید پروتئین نوترکیب در باکتری برای تایید پروتئین و تشخیص آن از این تکنیک  استفاده می نمایید. این کارآموزی به شما کمک می کند که در فضایی آرام و مجهز و با کادر تدریسی مجرب بتوانید مهارت های مولکولی و تکنیکی خود را برای رسیدن به اهدافی نظیر: کسب توانایی ایده پردازی و تعربف پروژه ی هدفمند، اجرای طرح تولید پروتئین نوترکیب درپروکاریوت از صفر تا 100، و در نهایت به کارگیری تمامی این مهارت ها در عرصه اشتغال و تولید و تقویبت رزومه ی خود، تقویت نمایید. در این کاراموزی با ما همراه باشید تا تغییرات مهارتی و فکری خود را پس از اتمام دوره به وضوح در خودتان حس کنید.

همچنین از صفحات زیر دیدن فرمایید:
کارآموزی ایمونواسی
خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی ایمونولوژی 
مطالب علمی بیشتری را در ویکی ژن مطالعه فرمایید…

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

1 دیدگاه برای “صفر تا صد تکنیک SDS PAGE

  1. zahra niknam گفته:

    با سلام
    خیلی ممنون، خیلی عالی بود.
    ببخشید لطفا برای الکتروفورز دوبعدی هم برنامه ای میزارین؟ بعد اول جداسازی پروتئینها بر اساس ایزوالکتروفوکوسینگ و بعد دوم SDS-PAGE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *