اپلیکیشن کاربردی جدید از یک عکس برای طبقه‌بندی عارضه‌ های پوستی استفاده می‌کند.

عارضه‌ های پوستی

اخبار تکنولوژی

اپلیکیشن تصویری سلامت که توسط سوزان کانور ساخته شده است، از یادگیری ماشین برای کمک به پزشکان در شناسایی و کنترل عارضه‌ های پوستی استفاده می‌کند.

وقتی سوزان کانور در سن 22 سالگی تصمیم گرفت خال عجیب و غریبی را به پزشک نشان دهد، به او گفته شد که سه ماه طول می‌کشد تا به یک متخصص پوست مراجعه کند. وقتی خال در نهایت برداشته  و نمونه برداری شد، پزشکان تشخیص دادند که این خال سرطانی است. در آن زمان، هیچ‌کس نمی‌توانست مطمئن باشد که سرطان به سایر قسمت‌های بدن او سرایت نکرده است. تفاوت مهمی بین مرحله 2 و مرحله 3 یا 4 ملانوم(تومور بدخیم) وجود دارد.

خوشبختانه، معلوم شد که خال در نهایت به یک نقطه محدود شده است. با این حال، این اتفاق کانور را وارد دنیای بیماری‌های پوستی و پوست شناسی کرد. کانور پس از تحقیقات لازم در موضوعات مربوط به پوست شناسی و یافتن راه حل‌های احتمالی حوزه فناوری، برای برنامه ی فارغ التحصیلی خود از رشته مدیریت سیستم دانشگاه ام ای تی، شرکت نوپا تصویری سلامت را تأسیس کرد.

اپلیکیشن تصویری سلامت به عنوان یک اپلیکیشن تلفن همراه که از هوش مصنوعی برای تشخیص تومور پوستی از روی تصاویر استفاده می‌کرد،  شروع به کار کرد. با این حال، با گذشت زمان، کانور متوجه شد که سایر بیماری‌های پوستی اکثریت قریب به اتفاق مواردی را که پزشکان و متخصصان پوست مشاهده می‌کنند تشکیل می‌دهند. امروز، کانور و همکارانش پراناو کوبر با کمک به پزشکان برای شناسایی و کنترل شایع‌ترین بیماری‌های پوستی از جمله جوش‌های پوستی مانند اگزما، آکنه و زونا تمرکز می‌کنند و قصد دارند با یک شرکت برای کمک به تشخیص سرطان‌های پوست همکاری کنند.

عارضه‌ های پوستی
اپلیکیشن تصویری سلامت، که توسط سوزان کانوور، فارغ‌التحصیل دانشگاه ام آی تی تأسیس شده است، یک اپلیکیشن تلفن همراه مبتنی بر هوش مصنوعی می‌باشد که به منظور کمک به پزشکان عمومی در شناسایی بیماری‌های پوستی ساخته شده است.صاحب امتیاز: کریستین دانیلوف،ام آی تی تصاویر ارشیو

اخبار بیشتری بخوانید:

تاتو الکترونیکی‌ای که مانیتورینگ فشار خون بسیار دقیق و مداوم را ارائه می‌دهد.

الگوریتم هوش مصنوعی جنایات آینده را یک هفته قبل از حادثه با دقت ۹۰ درصد پیش بینی می‌کند!

 

کانور می‌گوید: « بیماری‌های پوستی دیگر موارد ساده‌ای هستند که اغلب به بخش پوست ارجاع داده می‌شوند و متخصصان پوست کلافه می‌شوند، زیرا ترجیح می‌دهند برای موارد سرطان پوست یا سایر شرایطی که به کمک آنها بیشتر نیاز دارند، وقت بگذارند. ما متوجه شدیم که باید سرطان پوست را در اولویت قرار دهیم تا به بیماران سرطان پوست کمک کنیم تا سریع‌تر به متخصص پوست مراجعه کنند.

پس از اینکه پزشک عمومی از وضعیت پوستی یک بیمار عکس می‌گیرد، اپلیکیشن تصویری سلامت تصاویری از ظاهر پوستی، مشابه این مورد نمایش می‌دهد. اپلیکیشن تصویری سلامت همچنین به پزشکان کمک می‌کند تا بین شرایطی که بیشتر به آنها مشکوک هستند تمایز قائل شوند تا تصمیمات درمانی بهتری برای بیمار اتخاذ کنند.

به گفته کانور، این اپلیکیشن می‌تواند زمان مورد نیاز برای ارزیابی یک مورد را تا حدود 30 درصد کاهش دهد. همچنین می‌تواند به پزشکان کمک کند تا برای موارد خاصی که از نحوه‌ی درمان درست آن اطلاعی ندارند، سریع‌تر بیمار را به متخصص پوست ارجاع دهند. به طور گسترده‌تر، تمرکز کانور بیشتر روی کمک به سازمان‌های بهداشتی برای کاهش هزینه‌های مربوط به ارجاعات غیر ضروری، نسخه‌های ناکارآمد و مراجعات مجدد غیر ضروری، می‌باشد.

تاکنون بیش از 50 پزشک از اپلیکیشن سلامت تصویر استفاده کرده‌اند و این شرکت با چندین سازمان همکاری داشته است. یکی از این سازمان‌ها، سازمان دفاع معروفی است که متاسفانه اخیراً ابتلای دو کارمندش به تومور پوستی را در مراحل پایانی تشخیص دادند، زیرا نتوانستند فوراً به متخصص پوست مراجعه کنند.

کانور می‌گوید: «بسیاری از مردم نمی‌دانند که مراجعه کردن به یک متخصص پوست واقعاً کار دشواری می‌باشد – ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد – و با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، باید مدت زمان طولانی‌تری را برای مراجعه به متخصص پوست منتظر بمانیم.))

شوکه شدن در مواجهه با اتفاقی عجیب

در زمان تشخیص تومور پوستی کانور، او اخیراً مدرک لیسانس مهندسی مکانیک را از دانشگاه تگزاس در آستین گرفته بود. اما او تا زمانی که به یک موضوع پایان نامه برای کارشناسی ارشد خود در ام آی تی نیاز داشت، به طور عمیق در زمینه‌ی پوست و بیماری‌های مربوط به آن تحقیق نکرده بود.

عارضه های پوستی

کانور در مورد تومور پوستی خود می‌گوید: «این فقط یک تجربه بسیار ترسناک بود. من خودم را بسیار خوش شانس می‌دانم زیرا در ام آی تی یاد گرفتم که سالانه تعداد زیادی از افراد،  مبتلا به مشکلات پوستی هستند، دو سوم این افراد برای دریافت کمک به اورژانس مراجعه می‌کنند و حدود نیمی از این موارد به اشتباه تشخیص داده می‌شوند زیرا بسیاری از دکتران و بهیاران برای  تشخیص بیماری‌های پوستی آموزش درستی ندیده‌اند.

کانور برای اولین بار در طول دوره آموزش فوت و فن سرمایه گذاری در راه‌های جدید که از دوره فعالیت‌های مستقل ام آی تی در سال 2015 ارائه شد، ایده راه اندازی یک شرکت برای تشخیص تومور پوستی به سرش خطور کرد. او همچنین در حین تاسیس شرکت، از طریق وارد شدن در مسابقات  نوآوری اجتماعی و کارآفرینی جایزه ی صدهزار دلاری را از آن خود کرد. او پس از فارغ التحصیلی، یک سال را در ام آی تی به عنوان کارآموز در طرح لبنکیو، که در آزمایشگاه مارتا گری کیکهفر استاد علوم و فناوری بهداشت و عضو موسسه ام آی تی، برای مهندسی و علوم پزشکی اجرا شد، گذراند.

کانور از طریق سرویس مشاوره سرمایه گذاری، دوره برنامه کورپس را نیز گذراند و در آنجا به صحبت با سهامداران ادامه داد. از طریق آن مکالمات، او متوجه شد که کهیرهای پوستی مانند صدفک، اگزما و روزاسه عامل اکثر مشکلات پوستی است که توسط پزشکان اورژانس تشخیص داده می‌شود.

در حالی که کمپین‌های بهداشت عمومی بر اهمیت محافظت از پوست در برابر نور خورشید متمرکز شده بودند در همین حال، دانش عمومی در مورد بیماری‌هایی مانند زونا که هر سال یک درصد از آمریکایی‌ها را مبتلا می‌کند، به شدت کم است.

اگرچه آموزش یک مدل یادگیری ماشین برای تشخیص شرایط مختلف بسیار دشوارتر از آموزش الگویی برای تشخیص تومور پوستی است، تیم کوچک کانور تصمیم گرفت که بهترین مسیر رو به جلو را انتخاب کند.

کانور می‌گوید: «ما تصمیم گرفتیم که بهتراست فقط به سمت ساخت کامل اپلیکیشن برویم، اگرچه ترسناک و بزرگ به نظر می‌رسید: اپلیکیشنی که همه جوش‌های مختلف را در قسمت‌های مختلف بدن و رنگ پوست و گروه‌های سنی شناسایی می‌کند.

این جهش مستلزم آن بود که اپلیکیشن تصویری سلامت با صدها متخصص پوست در کشورهای سراسر جهان در طول همه‌گیری کرونا همکاری داده‌ای برقرار کند. کانور می‌گوید که اپلیکیشن تصویری سلامت اکنون دارای بزرگترین مجموعه داده‌های مربوط به کهیر‌های پوستی در جهان است که شامل بیش از 1 میلیون عکس که توسط متخصصان پوست در 18 کشور گرفته شده، می‌باشد.

کانور اضافه کرد: «ما روی گرفتن عکس‌هایی از رنگ‌های مختلف پوست تمرکز کردیم، زیرا بسیاری از رنگ‌های پوست حتی در ادبیات پزشکی و آموزش آن کمتر معرفی شده‌اند. “متخصصین همیشه نمی‌آموزند که چگونه رنگ‌های مختلف پوست می‌توانند شرایط متفاوتی را ایجاد کنند، بنابراین بانک اطلاعاتی ما یک بیانیه قابل‌توجه درباره تعهد ما به برابری سلامت است.”

به گفته کانور پایگاه داده تصویر این اپلیکیشن به پزشکان کمک می‌کند تا شرایط را در مراقبت‌های اولیه با دقت بیشتری ارزیابی کنند. پس از اینکه یک متخصص محتمل‌ترین وضعیت را تشخیص داد، به پزشکان اطلاعاتی درباره گزینه‌های درمانی برای هر بیماری ارائه می‌دهد.

کانور توضیح داد:« محیط مراقبت‌های اولیه، خط مقدم ایده‌آلی برای نوآوری ما است، زیرا آنها هر روز از بیماران مبتلا به بیماری‌هاپوستی مراقبت می‌کنند».

کمک به رشد پزشکان

کانور دائماً به خانواده و دوستان خود نیاز ضروری به استفاده از اپلیکیشن را یادآوری می‌کند، که برای مشاوره عکس‌هایی از وضعیت پوست خود برای آن ارسال ‌کنند. یک مثال اخیر زمانی بود که دوست کانور به زونا مبتلا شد، بیماری که می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و اگر به نقاط خاصی از بدن سرایت کند می‌تواند باعث کوری شود. یک پزشک به اشتباه زونا روی پیشانی او را نیش عنکبوت تشخیص داد و داروی اشتباهی برای او تجویز کرد. قبل از اینکه دوست کانور به اورژانس مراجعه کند و تحت درمان مناسب قرار گیرد، زونا بدتر شد و باعث درد شدیدی در قسمت گوش و پوست سر شد.

کانور می‌گوید: «این یکی از آن لحظاتی بود که ما فکر می‌کردیم، «اگر پزشکان ابزار مناسب را داشته باشند». خدمات اولیه درمان به اصل مشکل توجه می‌کرد، ولی با توجه به حرف‌های دوست کانور، فهرست کامل شرایط بالقوه را تهیه نکرد و به همان تشخیص خود بسنده کرد.»

 

شرکت سازنده‌ی اپلیکیشن تصویری سلامت قصد دارد در سال جاری چندین اپلیکیشن دیگر راه‌اندازی کند. در ادامه، می‌خواهد قابلیت‌هایی را برای شناسایی و ارزیابی زخم‌ها و بیماری‌های عفونی که در سایر نقاط جهان شایع‌تر هستند، مانند جذام، اضافه کند. این شرکت همچنین امیدوار است با همکاری با گروه‌های خیریه، خدمات خود را برای پزشکان در محیط‌هایی که درآمد کافی ندارند ارائه کند.

piction health

کانور می گوید: «اپلیکیشن پتانسیل این را دارد که در آینده به یک ابزار تشخیصی کامل تبدیل شود. من فقط نمی‌خواهم کسی همان احساسی را که من در زمان اولین تشخیص داشتم، داشته باشد؛ و می‌خواهم افراد دیگری مثل من بتوانند مراقبت‌هایی را که نیاز دارند در زمان مناسب دریافت کنند و به زندگی خود ادامه دهند.»

 

مطالب علمی بیشتری بخوانید:

هر آنچه باید در مورد ریزش مو سکه ای (alopecia areata) بدانید

علل پسوریازیس و عوامل خطر آن

 

منبع

مترجم: دیبا ضابطی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

6 دیدگاه برای “اپلیکیشن کاربردی جدید از یک عکس برای طبقه‌بندی عارضه‌ های پوستی استفاده می‌کند.

  1. کاربر ژنیران گفته:

    سلام خارش بدن با ظاهر شدن لکهای قرمز دارم لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *