فرآیند ترجمه DNA چیست؟

فرآیند ترجمه DNA چیست؟

ترجمه فرآیندی است که طی آن کدهای ژنتیکی موجود در یک مولکول پیام رسان RNA (mRNA) رمزگشایی می شود و توالی خاصی از اسیدهای آمینه را در یک زنجیره پلی پپتیدی تولید می کند.

ترجمهُ در سیتوپلاسم رخ می دهد و به دنبال فرآیند رونویسی اتفاق می افتد. ترجمه نیز همانند رونویسی، سه مرحله دارد: آغاز ، طویل شدن و خاتمه.

اجزای دخیل در فرآیند ترجمه

اجزای اصلی مورد نیاز برای ترجمه mRNA ، ریبوزوم ها و RNA های ناقل (tRNA) هستند.

در حین ترجمه ، بازهای آلی موجود در نوکلئوتیدهای mRNA به عنوان کدون های سه تایی خوانده می شوند. هر کدون، برای یک اسید آمینه خاص تعبیه شده است و یک اسید آمینه خاص را کدگذاری می کند. هر مولکول tRNA دارای یک آنتی کدون است که مکمل کدون mRNA است. مولکول های tRNA مسئول انتقال اسیدهای آمینه هستند و ترتیب صحیح آن ها را برای ساخت یک پلی پپتید فراهم می کنند.

فرآیند ترجمه DNA چیست؟

فرآیند ترجمه DNA چیست؟

این نکته حائز اهمیت است که یک اسید آمینه ممکن است توسط بیش از یک کدون رمزگذاری شود. همچنین برای شروع ترجمه و خاتمه آن نیز کدون های خاصی وجود دارد.

آمینواسیل-tRNA سنتتاز ها، آنزیم هایی هستند که اسیدهای آمینه را به مولکول های tRNA مربوطه متصل می کنند. کمپلکس حاصل شده، بار دار است وتحت عنوان آمینواسیل-tRNA شناخته می شود.

شروع ترجمه

برای شروع ترجمه ، کدون آغاز AUG در سر 5’ در mRNA باید شناسایی شود و سیگنال شروع ترجمه را بفرستد. این یک کدون خاص است که برای کد کردن آمینواسید متیونین است. این اسید آمینه، تقریباً همیشه اولین اسید آمینه در یک زنجیره پلی پپتیدی است.

در کلاه 5’ مولکول mRNA ، زیر واحد کوچک s 40 ریبوزوم متصل می شود. پس از آن ، زیر واحد بزرگ تر s 60 متصل می شود تا کمپلکس آغاز را تکمیل کند. مرحله بعدی (طویل شدن)، پس از کمپلکس آغاز می تواند ادامه یابد.

 

طویل شدن

ریبوزوم دارای دو محل اتصال tRNA است. یک سایت P که زنجیره پپتید را نگه می دارد و یک سایت A که tRNA را می پذیرد.

در حالی که

فرآیند ترجمه DNA چیست؟

ین از سایت P به محل A منتقل می شود تا به اسید آمینه جدید در آنجا پیوند یابد و بنابراین پروسه طویل شدن پپتید آغاز می شود. مولکول tRNA موجود در سایت P دیگر اسید آمینه متصل ندارد و بنابراین ریبوزوم را ترک می کند.

سپس ریبوزوم در امتداد مولکول mRNA ، به کدون بعدی جابجا می شود ، و دوباره با استفاده از انرژی حاصل از هیدرولیز GTP چرخه را ادامه می دهد. به همین ترتیب،‌ زنجیره پلی پپتیدی در جهت N ترمینال به C ترمینال ساخته می شود.

فرآیند ترجمه DNA چیست؟

فرآیند خاتمه

در طی فرآیند خاتمه، یکی از سه کدون توقف وارد سایت A می شود. در این حالت،‌ هیچ مولکول tRNA به این کدون ها متصل نمی شود بنابراین پپتید و tRNA در سایت P هیدرولیز می شوند و پلی پپتید ساخته شده را در سیتوپلاسم آزاد می کنند.

نهایتا زیر واحد های کوچک و بزرگ ریبوزوم از هم جدا می شوند تا بعدا مجددا برای ترجمه مورد استفاده قرار گیرند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 15

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *