فشار خون بالا ممکن است پیری استخوان‌های شما را تسریع کند

فشار خون بالا

اخبار بیماری ها

بر اساس یک مطالعه  بر روی موش که اخیرا در کنوانسیون انجمن قلب آمریکا ارائه شده است ، فشار خون بالا ممکن است پیر شدن استخوان‌ها را تسریع کند.

 

بر اساس مطالعه اخیر ارائه شده در کنفرانس هیپرتانسیون علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2022، موش‌های جوان با فشار خون بالا آسیب استخوانی مرتبط با پوکی استخوان مشابه موش‌های مسن  را نشان دادند.

فشار خون بالا و پوکی استخوان اختلالات شایعی هستند و افراد ممکن است هر دو را به طور همزمان داشته باشند. محققان در این مطالعه التهاب مرتبط با فشار خون بالا در موش ها را بررسی کردند و کشف کردند که می‌تواند با پوکی استخوان مرتبط باشد.

پوکی استخوان

مغز استخوان جایی است که هم استخوان جدید و هم سلول‌های ایمنی جدید تولید می‌شود. الیزابت ماریا هنن، نویسنده ارشد این مطالعه، کاندیدای دکترای مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه واندربیلت در نشویل، گفت: ما گمان می‌کنیم که سلول‌های ایمنی پیش‌التهابی بیشتر در مغز استخوان ممکن است منجر به آسیب به استخوان و ضعیف‌تر شدن آن شود.. با درک اینکه چگونه فشار خون بالا به پوکی استخوان منجر می‌شود، ممکن است بتوانیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهیم و در آینده از افراد در برابر شکستگی و کیفیت زندگی پایین محافظت کنیم.

اخبار بیشتری بخوانید:

 

به منظور بررسی ارتباط بالقوه بین فشار خون بالا و پیری استخوان، محققان در این مطالعه موش‌های جوان مبتلا به فشار خون بالا را با موش‌های مسن‌تر بدون فشار خون بالا مقایسه کردند. به گفته هنن، معادل سن انسان در موش‌ها بین 47 تا 56 سال برای موش‌های مسن‌تر و بین 20 تا 30 سال برای موش‌های جوان بود. دوازده موش جوان (4 ماهه) آنژیوتانسین II، هورمونی که باعث افزایش فشار خون می‌شود، دریافت کردند.

به مدت شش هفته، به موش های جوان 490 نانوگرم در کیلوگرم آنژیوتانسین II داده شد. به مجموعه ای از 11 موش مسن (16 ماهه) نیز 490 نانوگرم در کیلوگرم آنژیوتانسین II به مدت شش هفته داده شد. یک محلول بافر بدون آنژیوتانسین II به دو گروه کنترل شامل 13 موش جوان و 9 موش مسن داده شد و این حیوانات فشار خون بالایی نداشتند.

پس از شش هفته، دانشمندان از توموگرافی کامپیوتری میکرو، یک تکنیک تصویربرداری پیشرفته، برای بررسی استخوان‌های موش‌های هر چهار گروه استفاده کردند. برای تعیین سلامت استخوان از استحکام و تراکم استخوان استفاده شد. الگوریتم های ریاضی برای ارزیابی اثرات بالقوه فشار خون بالا و پیری بر ساختار و استحکام استخوان در موش استفاده شد.

فشار خون بالا و پوکی استخوان

در مقایسه با موش‌های جوان بدون فشار خون، موش‌های جوان مبتلا به فشار خون بالا، کاهش قابل توجه 24 درصدی در کسر حجمی استخوان ، کاهش 18 درصدی در ضخامت استخوان ترابکولار اسفنج مانند واقع در انتهای استخوان‌های بلند، مانند استخوان های ران و ستون فقرات و کاهش 34 درصدی در نیروی شکست تخمینی، که توانایی استخوان ها برای مقاومت در برابر انواع نیرو است ؛ داشتند.

«نیروی شکست به استخوان‌های ضعیف‌تر منتقل می‌شود. هنن گفت: در ستون فقرات، ضعف استخوان می‌تواند منجر به شکستگی مهره‌ها در مراحل بعدی زندگی شود.

در مقابل، موش‌های مسن‌تری که آنژیوتانسین-II دریافت کردند،  آسیب استخوانی مشابهی را نشان ندادند. با این حال، در طول این مطالعه، موش‌های پیر، با یا بدون فشار خون بالا، کیفیت استخوانی مشابه موش‌های جوان پرفشار خون را نشان دادند.

هنن می‌گوید: «در این موش‌ها، فشار خون بالا در سنین پایین‌تر، اساساً استخوان‌ها را به‌گونه‌ای پیرتر می‌کنند که انگار 15 تا 25 سال انسانی بزرگ‌تر هستند».

برای ارزیابی تاثیر التهاب بر سلامت استخوان موش‌ها، محققان مغز استخوان را با استفاده از فلوسایتومتری بررسی کردند. این ابزار به محققان اجازه می دهد تا سلول‌های فردی را شناسایی کرده و سلول‌های ایمنی خاص را مرتب کنند. در موش‌های جوان مبتلا به پرفشاری خون، آنها افزایشی در تعداد مولکول‌های سیگنال‌دهنده التهابی پیدا کردند که نشان‌دهنده افزایش التهاب در استخوان‌ها در مقایسه با موش‌های جوانی بود که آنژیوتانسین II دریافت نکردند.

هنن می‌گوید: «این افزایش در سلول‌های ایمنی فعال به ما می‌گوید که موش‌های مسن‌تر به طور کلی ملتهب‌تر هستند و ادامه التهاب، خواه فشار خون بالا داشته باشند یا نداشته باشند، ممکن است بر سلامت استخوان‌ها تأثیر بگذارد.» به نظر می‌رسد که فشار خون بالا در موش‌های جوان مبتلا به فشار خون بالا، روند بازسازی استخوان را به سمت از دست دادن استخوان به جای افزایش استخوان یا تعادل استخوان مایل می‌کند؛ در نتیجه، استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند که منجر به افزایش خطر پوکی استخوان و شکنندگی آن می‌شود. در انسان، این ممکن است به این معنی باشد که ما باید در افراد مبتلا به فشار خون بالا برای پوکی استخوان غربالگری کنیم.

فشار خون بالا و پوکی استخوان

هنن اضافه می‌کند که این یافته‌ها ممکن است به محققان کمک کند سلول‌های ایمنی و مکانیسم‌هایی را که در سلامت استخوان انسان نقش دارند، شناسایی کنند. این دانش ممکن است به رویکردهای جدیدی برای پیشگیری از پوکی استخوان در اوایل بزرگسالی منجر شود.

محدودیت‌های این مطالعه شامل این است که فقط توصیفی است، بنابراین تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه چگونه انواع مختلف سلول‌های ایمنی ممکن است به تحلیل استخوان منجر شوند ، مورد نیاز است. علاوه بر این، مشخص نیست که آیا ارتباط مشابهی در انسان وجود دارد یا خیر، بنابراین تحقیقات مشابهی در انسان برای تأیید این یافته‌ها مورد نیاز است.

 

همچنین بخوانید:

 

منبع

مترجم: نسترن عاشوری

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *