فلاسک و پلیت کشت سلول چیستند؟

فلاسک و پلیت کشت سلول چیستند؟

ظروف کشت ضمن مدیریت محیط داخلی مجاور سلول ها، مانند سدی از ورود آلودگی ها به داخل نیز جلوگیری می کند. برای سلولهای چسبنده، ظروفی مانند فلاسک بستر مناسب و مداومی برای اتصال سلول ایجاد می کنند. از دیگر مشخصات ظروف کشت می توان به فراهم کردن دسترسی آسان به سلول ها و سطوح دید نوری شفاف اشاره کرد.

در ابتدا همه ظروف های کشت شیشه ای بودند که مشکلاتی را شامل وزن سنگین، هزینه بیشتر، تمیز کردن سختر و ضعف مشاهده میکروسکوپی در مقایسه با ظروف پلاستیکی داشته است اما در دهه 1960، تکنیک های استریلاسیون برای سطوح  پلی استایرن توسعه داده شد و به موجب آن، ظروف پلاستیکی جایگزین جنس شیشه در اکثر برنامه های کشت سلولی گشت.

ابتدا، ویژگی های چسبندگی در سلول های مختلف که به 3 دسته تقسیم می شوند:

  1. سلول های چسبنده(Anchorage dependent) که برای رشد حتما باید به سطح مورد نظر متصل شوند. مانند رده های سلولی HDF, MCF 7 و … .
  2. سلول های معلق(Anchorage independent) که به صورت شناور در محیط به سر می روند. مانند رده سلول های خونی.
  3. سلول هایی که هم به صورت معلق و هم به صورت چسبنده هستند. مانند بسیاری از سلول های ترانسفرم شده مانند BHK-21 .

انواع ظروف کشت:

  1. فلاسک کشت سلول چیست؟ (-Flask): Alexis Carrel اولین کسی بود که توانست در دهه 1920 فلاسک را به شکل امروزی و البته شیشه ای مورد استفاده قرار دهد. پس از توسعه بیشتر این فلاسک ها، امروزه فلاسکهای پلاستیکی با طیف وسیعی از ویژگی ها، اشکال مختلف و با چندین طرح مختلف در موقعیت گردن در دسترس هستند. انتخاب طرح بستگی به تکنیکهای کشت سلول مورد استفاده و همچنین ترجیح شخصی دارد. این فلاسک ها در سایز ها T12.5, T25, T75 و … در اختیار بوده و همچنین مارک های بزرگی مانند SPL، BIOfil و … در این صنعت مشغول به کار هستند.
  • پلیت های چند خانه چستند: (Multi well plate): این پلیت های پرکاربرد در ابتدا برای تیتراسیون ویروس طراحی شده بودند اما از آن زمان در بسیاری از برنامه های دیگر، به ویژه تولید سلول های هیبریدوما، غربالگری با توان بالا و آزمایش سمیت، محبوبیت یسیاری پیدا کرده اند. صفحات Multi well در مقایسه با تعداد مساوی ظروف صرفه جویی قابل توجهی در فضا، محیط کشت و معرف ها ارائه می دهند.
  • پلیت کشت سلول(petri dish) چیست: این ظروف ارزان ترین و بهترین دسترسی را به سطح کشت سلول های جانوری سبب می سوند. این پلیت ها در سایز های 4، 8، 15 و 15 میلی متر مورد استفاده قرار گرفته و برای انجام تست های خراش و یا تست هایی که به فضای زیاد نیاز دارند مناسب است.

برای آشنایی با آزمایشگاه کشت سلول ژنیران بر روی لینک زیر کلیک کنید

آزمایشگاه کشت سلول ژنیران

برای  یادگیری کامل تکنیک های آزمایشکاه کشت درلینک زیر کلیک کنید.

دوره کارآموزی کشت سلولی

برای مشاهده سایر خدمات آزمایشگاه کشت لینک  زیر کلیک کنید

خدمات کشت سلولی آزمایشگاه ژنیران

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

2 دیدگاه برای “فلاسک و پلیت کشت سلول چیستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *